SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning När man pratar bussningar inom väghållning ?

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    nukem
    Deltagare

Vart sitter dessa bussningar exakt och hur stor roll spelar dom verkligen i det stora hela ?

Strat
      Deltagare

Bild på vart det sitter bussningar:

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/webpics/imprezadiag.thumb.gif

Har bilen några år på nacken blir skillnaden ganska stor, särskilt om någon börjat ge vika. På en sprillans ny sti tror jag skillnaden är ganska liten, även om powerflex doningar är en bit styvare.

/Claes

jraberg
        Deltagare

Håller med strat, jag har inte bytt än men tror att det dessutom är mycket jobb för lite tillbaka i väghållningsprestanda(?).
          r-däck, roligare hjulinställning, bensin och kralligare krängare ligger närmare tillhands om du inte redan har bytt/köpt och ger mer tillbaka.

-johan

Staffe
          Deltagare

Bild på vart det sitter bussningar:http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/webpics/imprezadiag.thumb.gifHar bilen några år på nacken blir skillnaden ganska stor, särskilt om någon börjat ge vika. På en sprillans ny sti tror jag skillnaden är ganska liten, även om powerflex doningar är en bit styvare./Claes

Har du den bilden i lite större format Strat?? Eller var kommer den ifrån??

—————————————
            Blekinge som INTE hör till Skåne!!!
            BugEye STI-02

Strat
            Deltagare

Bild på vart det sitter bussningar:http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/webpics/imprezadiag.thumb.gifHar bilen några år på nacken blir skillnaden ganska stor, särskilt om någon börjat ge vika. På en sprillans ny sti tror jag skillnaden är ganska liten, även om powerflex doningar är en bit styvare./Claes

Har du den bilden i lite större format Strat?? Eller var kommer den ifrån??—————————————Blekinge som INTE hör till Skåne!!!BugEye STI-02

Snodde länken från en annan tråd här 😉 Kolla http://www.powerflex.co.uk

/Claes

nukem
              Deltagare

Håller med strat, jag har inte bytt än men tror att det dessutom är mycket jobb för lite tillbaka i väghållningsprestanda(?). r-däck, roligare hjulinställning, bensin och kralligare krängare ligger närmare tillhands om du inte redan har bytt/köpt och ger mer tillbaka.-johan

vad innebär en roligare hjulinställning ? min bil e typ helt symetrisk nu… verken överstyrd eller understyrd. lite mer ut med röven hade varit roligt….

camino cielo
                Deltagare

Håller med strat, jag har inte bytt än men tror att det dessutom är mycket jobb för lite tillbaka i väghållningsprestanda(?). r-däck, roligare hjulinställning, bensin och kralligare krängare ligger närmare tillhands om du inte redan har bytt/köpt och ger mer tillbaka.-johan

vad innebär en roligare hjulinställning ? min bil e typ helt symetrisk nu… verken överstyrd eller understyrd. lite mer ut med röven hade varit roligt….

Ar du saker pa det? Det tar lite jobb att fa en Impreza neutral tack vare McPherson fjadring, man forlorar valdigt mycket camber. Sjalv har jag -2.5F/-1.6B (och 4.7 caster)och den borjar bli ganska neutral nu(med hjalp utav krangare, dampare och bussningar).

jraberg
                  Deltagare

Det jag syftade på var hjulvinklar t.ex. mer toe out fram eller mindre, tar ett tag innan man hittar vad som känns bäst(och dyrt blir det) sen beror det ju på om man ska bruksa mkt åxå.
                    Jag kan klart rekommendera noll toe in fram och noll bak och max camber. Men det är jag det. Jag skulle t.ex. vilja ha mer toe out fram(för bättre styr-in egenskaper), men åker fortfarande en del fram och tillbaka till jobbet så det skulle bli för jobbigt.

Prodrive kör t.om med toe out bak har jag för mig och då lär rumpan bli lite nervösare.Glöm inte att kolla stabilitet under tvärnit bara, så du inte får en alltför nervig/livsfarlig bil..

Camino.. vad har du gjort för att få 4.7 caster?
                    -johan

camino cielo
                    Deltagare

Justerbara camberplattor. Hade t.o.m. +5.1 forut men mindre camber.Ar inne pa 3:e modellen nu, hade MRT forut samt Hotchkis (som jag salde till en medlem har sist jag var i Sverige) och kor nu pa hemgjorda som inte hojde bilen sa mycket. Dom flesta camberplattor hojer bilen en aning dar fram.

Kor oxo pa 0 toe F & B for att spara dacken, bilen ar min till-och-fran jobbet bil samt bankorning.

jraberg
                      Deltagare

ok, fortsätter OT snacket via pm istället 🙂
                        (du har pm camino)

-johan

Subarumicke
                        Deltagare

😮 Huuu vad du har FEL , Bussningar är det första man bör byta om man ska få bra väghållning, vad är det för vitts att laborera med hjulvinklar när hjul upphängningarna flexar??? det finns inga genvägar till prestanda, har man råd att köpa r- däck, då har man råd med bussningar

camino cielo
                          Deltagare

😮 Huuu vad du har FEL , Bussningar är det första man bör byta om man ska få bra väghållning, vad är det för vitts att laborera med hjulvinklar när hjul upphängningarna flexar??? det finns inga genvägar till prestanda, har man råd att köpa r- däck, då har man råd med bussningar

Sanning med modifikation. Visst ar bussningar billigt men mycket jobb sa da ar krangare, hjulinstallning mm. mycket effektivare, bussningar ar mer som pricken over i:et och inte alls det forsta man bor gora, visst gor det skillnad men inte sa mycket.

Subarumicke
                            Deltagare

Sanning med modifikation. Visst ar bussningar billigt men mycket jobb sa da ar krangare, hjulinstallning mm. mycket effektivare, bussningar ar mer som pricken over i:et och inte alls det forsta man bor gora, visst gor det skillnad men inte sa mycket.

FEL FEL FEL…… Ingen vitts att laborera med hjulinställningar, när hjul upphängningarna flexar (Org bussningar), för att få till ett bra chassie kan man inte skita i ett problem och tro att man löser det med att modda något annat. bara för att det är mycket jobb att byta bussningar, så anser du att det inte är viktigt??

Strat
                              Deltagare

Håller med Micke här. Har man en långsiktig plan bör man byta bussningar först. Det är inte pricken över i’et utan en förutsättning för att resten av hjulupphängningen ska fungera optimalt.

/Claes

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.