Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #887
    Niklas
    Deltagare

      * Bilen är nu mer än fem år gammal.
      * Bilen har bara rullat ca 8500mil.

      Det börjar bli hög tid för kamremsbyte om man skall gå på åldern men samtidigt känns det lite dumt att göra allt annat 1500mil “tidigare” än planerat. Ifs gjorde de 5000mil service redan vid ca 4300mil då jag köpte bilen. Vad säger ni som har lite bättre koll, det är ju försvisso så att det är bättre att serva för ofta än för sällan och man skall inte snåla på sånt här.

      Skall jag göra full 10000mil-service nu eller bara ta kamremmen och 8750mil-service nu och resterande på 10000 till nästa sommar?

      #41055
      syke
      Deltagare

        Jag gjorde precis kamremsbyte + 7500-milaservice. Får bli en 10k sen när det är dags, dock utan kamremsbytet.

        #41059
        johan84a
        Deltagare

          jag gjorde kamremsbyte för nån månad sen..bilen var då strax över 5 år och hade då gått ca 8000mil…tyckte det var läge att göra det, blir ju liiite dyrare om det nu skulle hända nåt..

          Mvh Johan

          #41060
          alrik
          Deltagare

            Böt kamremmen i våras vid 8600 mil pga åldern. Fick rådet av Autotec att vänta med 10k servicen tills den har gått det.

            / Mikael

            #41068
            Niklas
            Deltagare

              Jo, att byta kamremmen vill jag göra nu. Men frågan är om man skall vänta med resten. Alrik gav ju lite svar där, tackar för det.

              #41062
              zOdi
              Deltagare

                Böt kamremmen i våras vid 8600 mil pga åldern. Fick rådet av Autotec att vänta med 10k servicen tills den har gått det./ Mikael

                Tja Alrik!
                Kommer du ihåg vad autotec tog för kamremsbytet ?
                Funderar också på att byta bara kamremmen vid nästa oljeservice

                #41061
                alrik
                Deltagare

                  Böt kamremmen i våras vid 8600 mil pga åldern. Fick rådet av Autotec att vänta med 10k servicen tills den har gått det./ Mikael

                  Tja Alrik!Kommer du ihåg vad autotec tog för kamremsbytet ?Funderar också på att byta bara kamremmen vid nästa oljeservice

                  I runda slängar 2500 kr

                  / Mikael

                  #41069
                  Niklas
                  Deltagare

                    Tror jag gör min nu i höst. Känns bättre att byta allt nu istället för att behöva skramla ihop pengar nästa år. Har fått ett trevligt erbjudande.

                    #41056
                    Manor
                    Deltagare

                      Hej !

                      Jag skulle byta kamremmen, men i övrigt köra på 8750 mila service.

                      mvh Mats N

                      #41057
                      Manor
                      Deltagare

                        10000 mil service är den övergång av bilen i stort eller vad innebär det hela? kamrem fattar jag men kanske något mer? när jag hörde mig för i gbg området skulle dom ha c:a 12k för den.. så det verkar vara en del eller?Patrik 🙁

                        Det är en STOR-service med bl.a tändstift (byts bara var 10000 mil), samt vätskor överallt…samt då den tidigare nämnda kamremmen. Servicen bör inte kosta mer än 10.000:-, om inte priserna har gått upp en hel del sedan jag gjorde min.

                        mvh Mats N

                        #41058
                        PetterSolberg
                        Deltagare

                          10000 mil service är den övergång av bilen i stort eller vad innebär det hela? kamrem fattar jag men kanske något mer? när jag hörde mig för i gbg området skulle dom ha c:a 12k för den.. så det verkar vara en del eller?
                          Patrik 🙁

                          #41072
                          Niklas
                          Deltagare

                            Då har man äntligen bytt kamrem, spännare, stift och alla vätskor i bilen. Det känns otroligt skönt att fått det gjort, även om jag kunde kört 5 år till med den remmen. Såg ut som ny, kunde inte se (med blotta ögat) en enda skada/förslitning.

                            Servicen gjordes på Fürstenhof i Huddinge, en skön liten försäljning/verkstad som jag inte tidigare besökt.

                            Hjälten för dagen var mekanikern Gergor som visade sig vara en kanonkille som var lika pratglad jag som själv. Så det blev inte att sitta på en stol i kundrummet i 4 timmar, nej han visade hur arbetet med allt gick till och vi snackade om en massa annat från streetrace i Polen till Simpsons och utveckling av dataspel. 🙂

                            Det värsta mer servicen var att vi hittade en liten 1x1x1mm stor metallbit i växellåda som fastnat på den lilla magneten. Jag undrar var den kom ifrån, men jag gissar att den är en produkt av en dålig växling under ett Blackrace i Göteborg för något år sedan.

                            Måste säga att jag nog inte kunde haft mycket roligare under en 4h-service. Tusen tack Gregor!

                            /N – nöjd till tusen!

                            #41070
                            Niklas
                            Deltagare

                              Då har man äntligen bytt kamrem, spännare, stift och alla vätskor i bilen. Det känns otroligt skönt att fått det gjort, även om jag kunde kört 5 år till med den remmen. Såg ut som ny, kunde inte se (med blotta ögat) en enda skada/förslitning.

                              Servicen gjordes på Fürstenhof i Huddinge, en skön liten försäljning/verkstad som jag inte tidigare besökt.

                              Hjälten för dagen var mekanikern Gergor som visade sig vara en kanonkille som var lika pratglad jag som själv. Så det blev inte att sitta på en stol i kundrummet i 4 timmar, nej han visade hur arbetet med allt gick till och vi snackade om en massa annat från streetrace i Polen till Simpsons och utveckling av dataspel. 🙂

                              Det värsta mer servicen var att vi hittade en liten 1x1x1mm stor metallbit i växellåda som fastnat på den lilla magneten. Jag undrar var den kom ifrån, men jag gissar att den är en produkt av en dålig växling under ett Blackrace i Göteborg för något år sedan.

                              Måste säga att jag nog inte kunde haft mycket roligare under en 4h-service. Tusen tack Gregor!

                              /N – nöjd till tusen!

                              #41064
                              nyll1
                              Deltagare

                                Får jag fråga vad servicen gick på?

                                //Nyll1

                                #41063
                                nyll1
                                Deltagare

                                  Får jag fråga vad servicen gick på?

                                  //Nyll1

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.