› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › När skall jag göra min 10000mil service?
- Detta ämne har 20 svar, 1,655 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 2 månader sedan av
nyll1.
-
FörfattareInlägg
-
12 september, 2005 kl. 10:15 #887
Niklas
Deltagare* Bilen är nu mer än fem år gammal.
* Bilen har bara rullat ca 8500mil.Det börjar bli hög tid för kamremsbyte om man skall gå på åldern men samtidigt känns det lite dumt att göra allt annat 1500mil ”tidigare” än planerat. Ifs gjorde de 5000mil service redan vid ca 4300mil då jag köpte bilen. Vad säger ni som har lite bättre koll, det är ju försvisso så att det är bättre att serva för ofta än för sällan och man skall inte snåla på sånt här.
Skall jag göra full 10000mil-service nu eller bara ta kamremmen och 8750mil-service nu och resterande på 10000 till nästa sommar?
12 september, 2005 kl. 12:04 #41055syke
BlockeradJag gjorde precis kamremsbyte + 7500-milaservice. Får bli en 10k sen när det är dags, dock utan kamremsbytet.
12 september, 2005 kl. 12:41 #41059johan84a
Deltagarejag gjorde kamremsbyte för nån månad sen..bilen var då strax över 5 år och hade då gått ca 8000mil…tyckte det var läge att göra det, blir ju liiite dyrare om det nu skulle hända nåt..
Mvh Johan
12 september, 2005 kl. 13:40 #41060alrik
DeltagareBöt kamremmen i våras vid 8600 mil pga åldern. Fick rådet av Autotec att vänta med 10k servicen tills den har gått det.
/ Mikael
12 september, 2005 kl. 14:34 #41068Niklas
DeltagareJo, att byta kamremmen vill jag göra nu. Men frågan är om man skall vänta med resten. Alrik gav ju lite svar där, tackar för det.
13 september, 2005 kl. 21:59 #41062zOdi
DeltagareBöt kamremmen i våras vid 8600 mil pga åldern. Fick rådet av Autotec att vänta med 10k servicen tills den har gått det./ Mikael
Tja Alrik!
Kommer du ihåg vad autotec tog för kamremsbytet ?
Funderar också på att byta bara kamremmen vid nästa oljeservice14 september, 2005 kl. 03:03 #41061alrik
DeltagareBöt kamremmen i våras vid 8600 mil pga åldern. Fick rådet av Autotec att vänta med 10k servicen tills den har gått det./ Mikael
Tja Alrik!Kommer du ihåg vad autotec tog för kamremsbytet ?Funderar också på att byta bara kamremmen vid nästa oljeservice
I runda slängar 2500 kr
/ Mikael
14 september, 2005 kl. 12:03 #41069Niklas
DeltagareTror jag gör min nu i höst. Känns bättre att byta allt nu istället för att behöva skramla ihop pengar nästa år. Har fått ett trevligt erbjudande.
19 december, 2005 kl. 06:19 #41056Manor
DeltagareHej !
Jag skulle byta kamremmen, men i övrigt köra på 8750 mila service.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #41057Manor
Deltagare10000 mil service är den övergång av bilen i stort eller vad innebär det hela? kamrem fattar jag men kanske något mer? när jag hörde mig för i gbg området skulle dom ha c:a 12k för den.. så det verkar vara en del eller?Patrik 🙁
Det är en STOR-service med bl.a tändstift (byts bara var 10000 mil), samt vätskor överallt…samt då den tidigare nämnda kamremmen. Servicen bör inte kosta mer än 10.000:-, om inte priserna har gått upp en hel del sedan jag gjorde min.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #41058PetterSolberg
Deltagare10000 mil service är den övergång av bilen i stort eller vad innebär det hela? kamrem fattar jag men kanske något mer? när jag hörde mig för i gbg området skulle dom ha c:a 12k för den.. så det verkar vara en del eller?
Patrik 🙁28 januari, 2006 kl. 08:09 #41072Niklas
DeltagareDå har man äntligen bytt kamrem, spännare, stift och alla vätskor i bilen. Det känns otroligt skönt att fått det gjort, även om jag kunde kört 5 år till med den remmen. Såg ut som ny, kunde inte se (med blotta ögat) en enda skada/förslitning.
Servicen gjordes på Fürstenhof i Huddinge, en skön liten försäljning/verkstad som jag inte tidigare besökt.
Hjälten för dagen var mekanikern Gergor som visade sig vara en kanonkille som var lika pratglad jag som själv. Så det blev inte att sitta på en stol i kundrummet i 4 timmar, nej han visade hur arbetet med allt gick till och vi snackade om en massa annat från streetrace i Polen till Simpsons och utveckling av dataspel. 🙂
Det värsta mer servicen var att vi hittade en liten 1x1x1mm stor metallbit i växellåda som fastnat på den lilla magneten. Jag undrar var den kom ifrån, men jag gissar att den är en produkt av en dålig växling under ett Blackrace i Göteborg för något år sedan.
Måste säga att jag nog inte kunde haft mycket roligare under en 4h-service. Tusen tack Gregor!
/N – nöjd till tusen!
28 januari, 2006 kl. 08:09 #41070Niklas
DeltagareDå har man äntligen bytt kamrem, spännare, stift och alla vätskor i bilen. Det känns otroligt skönt att fått det gjort, även om jag kunde kört 5 år till med den remmen. Såg ut som ny, kunde inte se (med blotta ögat) en enda skada/förslitning.
Servicen gjordes på Fürstenhof i Huddinge, en skön liten försäljning/verkstad som jag inte tidigare besökt.
Hjälten för dagen var mekanikern Gergor som visade sig vara en kanonkille som var lika pratglad jag som själv. Så det blev inte att sitta på en stol i kundrummet i 4 timmar, nej han visade hur arbetet med allt gick till och vi snackade om en massa annat från streetrace i Polen till Simpsons och utveckling av dataspel. 🙂
Det värsta mer servicen var att vi hittade en liten 1x1x1mm stor metallbit i växellåda som fastnat på den lilla magneten. Jag undrar var den kom ifrån, men jag gissar att den är en produkt av en dålig växling under ett Blackrace i Göteborg för något år sedan.
Måste säga att jag nog inte kunde haft mycket roligare under en 4h-service. Tusen tack Gregor!
/N – nöjd till tusen!
28 januari, 2006 kl. 10:29 #41064nyll1
DeltagareFår jag fråga vad servicen gick på?
//Nyll1
28 januari, 2006 kl. 10:29 #41063nyll1
DeltagareFår jag fråga vad servicen gick på?
//Nyll1
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.