Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #496
    Turbomuumi
    Deltagare

      Moi.

      Jag kör forfarande med sommardäcken.
      Det känns helt ok, änsålänge.

      När brukar ni, i Stockholmsormrådet, byta till vinterdäck ?

      Min första vinter med allwheeldrive……. 🙂

      Det är kanske så enkelt,
      att man inte skiljer på 2wd och 4wd.
      För underlaget är ju den samma.

      //B

      #38284
      Niklas
      Deltagare

        Byter troligen till helgen för att ha de däcken på när jag besiktigar bilen på måndag morgon. Än så länge har det inte varit halt på västkusten vad jag märkt.

        EDIT: Oj, missade det där om Stockholmsområdet…sorry 🙂

        #38271
        OzO
        Deltagare

          Förra året åkte jag på mina banslitna sommardäck in i en trottoarkant första helgen i November. Det gör jag inte om.

          Skulle ha bytt förra helgen, men tvättade och vaxade dem istället (varför göra det på våren? ;)) så skall byta nu till helgen.

          Byt ju tidigare desto bättre. Ni märker på underlaget när det är dags. Och att snåla genom att vänta längre för att spara däck är ännu snålare än att köra på 95 oktan… :P;):D

          ________________________________________
          http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/smileys/smiley_ed16.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/smileys/smiley_ed16.gif
          “I would be unstoppable… if I could just get started!”

          #38277
          modulated
          Deltagare

            Så som det såg ut på viss ställen i stockholm i helgen så borde vinterdäcken redan varit på.

            // Patrick P.

            Regionsansvarig Västerås

            #38276
            Mange
            Deltagare

              Det var väl 2 veckor sen man bytte. Höll på att åka ner i diket en morgon pga av underkylt regn.

              /Mange

              #38272
              Strat
              Deltagare

                Jag brukar byta ca 2 veckor före alla andra i stockholm… Förstår inte varför man absolut måste vänta tills det är för sent och riskera sin och andras bilar och hälsa x( Är det fruset och man har sommardäck på lämnar man bilen hemma! Trafiken tjockar ju ihop totalt annars…:(

                #38279
                migu
                Deltagare

                  Jag kör på dubbfritt och väntar därför med att byta tills det kommer snö. Mina dubbfria, ganska slitna, vinterdäck har jag inte mer nytta av på blankis (vilket det är då och då på morgnarna den här årstiden) än vad jag har av mina sommardäck…

                  /Micke

                  #38273
                  Practos
                  Deltagare

                    >Jag kör på dubbfritt och väntar därför med att byta tills det
                    >kommer snö. Mina dubbfria, ganska slitna, vinterdäck har jag
                    >inte mer nytta av på blankis (vilket det är då och då på
                    >morgnarna den här årstiden) än vad jag har av mina
                    >sommardäck…
                    >
                    >/Micke

                    -säger inte det dig att det är dags att köpa nya vinterpukkar eller lämna bilen stående ??? 😮

                    #38275
                    jraberg
                    Deltagare

                      redan gjort.. och dj.. vad halt det blev 🙁 kanske för att de är nya och har en massa såna däringa flärpar som alla nya däcken har..kunde få breställ redan vid 30 UTAN att gasa ngt nämnvärt. Har dessutom överskattat min körstil(trodde de skulle försvinna redan första dagen). Men då de fortfarande är kvar både bak och fram trots en veckas hårt(så hårt det går utan att kopplingen slirar) gasande i kurvor samt tvärnitande.. så börjar jag undra ;(

                      edit.
                      Tänk på att du har bättre acc än “vanliga” bilar men samma stoppsträcka på vinter… (nybörjarmisstag enl. verkstäderna runt om i sthlm)

                      JR somtydligenkörsomenkärring;( ;(

                      #38270
                      SecretAgentMan
                      Deltagare

                        Nya däck är alltid svinhala innan man fått bort det översta lagret. Släppmedel och annat jox tydligen…

                        Vi får ta och styra upp det där med kopplingen så du kan gasa lite mer ordentligt snart… 😉

                        /J

                        #38278
                        modulated
                        Deltagare

                          Mina nordfrost 3’or som var nya förra året hade oxå det problemet,
                          det tog ungefär 50 mil att bli av med problemen, så det är bara
                          att halka på lite… :).

                          // Patrick P.

                          Regionsansvarig Västerås

                          #38285
                          Niklas
                          Deltagare

                            Kan man inte köpa däck som är inkörda? Jag menar, många tjejer är ju inkörda för bästa prestanda…eller va sa jag nu?! 😀 😛 :+

                            #38274
                            Practos
                            Deltagare

                              >Kan man inte köpa däck som är inkörda? Jag menar, många
                              >tjejer är ju inkörda för bästa prestanda…eller va sa jag
                              >nu?! 😀 😛 :+

                              -jag brukar ta såna som jag får köra in själv så det blir rätt från början…så man slipper lära bort den där mesigheten ni svenskar juxas med !
                              😮 😀 😛 :* :7 😀 😮

                              /e man på hal is ?

                              #38286
                              Niklas
                              Deltagare

                                Craaaazy! 😀 😮 🙂 😉 :7 :+ 😛 :9 :* 😀 😮 :+

                                #38281
                                Turbomuumi
                                Deltagare

                                  Jag kör mest söder om stan,
                                  och jag har inte sett is eller snö än….:-(

                                  Men skrapa rutor däremot ……….;(

                                  Men det blir väl att byta däck,
                                  om man ska till lappland.
                                  Dvs till träffen på söndag..:D 😀 😀

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.