Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #824
    syke
    Deltagare

      Hej!

      Hjälp mig med nästa steg som ska ta mig djupare ner i Impreza-träsket!

      Info om bilen:

      En blå GT -00 som har gått ca 7400 mil.
      3″ avgas och 1 st. Dawes Device
      En quickshift, knocklink (ej monterad), laddtrycksmätare samt oljetrycksmätare finns invändigt.
      16″ fälgar med Eagle F1or på är vad som bjuds på i däckväg.

      Nu till min fråga, vad ska bli nästa steg i uppgraderingsväg. Så som jag ser det finns det tre val:

      1. Bromsar, motivering: orginal på gt är klena. Det är bra att kunna stanna. Hur stor blir skillnaden med slitsade skivor, stålomspunna slangar och värstingvätska jämfört med orginal (kör pagid blåbelägg fram, orginal bak)? Måste man shoppa större fälgar om man skaffar nått fetare-broms-kit?
      2. Väghållning, motivering: Bilen har gått 7400 mil, hur länge håller fjädrar / dämpare? Om det ändå är dags att byta, lika bra att köra på något värre.
      3. Drivlinan, motivering: trim lär det bli i framtiden, men inte utan att ha förstärkt drivlinan innan.

      Finns det något annat jag bör tänka på att byta (förutom kamremmen) nu när bilen börjar komma till åren?

      Om någon kan ge mig lite svar på frågorna, och allmänna tips skulle jag bli glad som en ungtupp i hönshuset!

      #40616
      christopher
      Deltagare

        Du kör ju såååå lungt så prova lägg i 4:an en gång så får du se 😛

        Kör med orginalskivor men byt vätska lite då och då. Dom “värre” skivorna motiverar inte priset + att dom sällan är är bättre (om man inte köper värstingar)

        orginaldämpare + fjädrar klarar sig ett tag till 😉 kanske några nya bussningar 😛

        Men en lite fetar vinge kanske skulle vara nått………

        Sen tror jag på idén att köra bilen så mycket som möjligt och ha kul.

        Det är lätt att det blir massa pengar på saker man igentligen inte har nytta av, om man inte har som intresse att bygga om bilen.
        /
        fraSSe:P

        #40617
        MDE
        Deltagare

          Smacka på riktiga R-däck värt varenda krona och bilen blir dubbelt så rolig att köra.

          Ett par tips.

          1:R-däck
          2:serva bromsar(sällan tex bak funkar som det ska)alt byt till nåt värre.

          /MDE(som köpte 9liter motul för säkerhetskull 😮

          #40615
          jraberg
          Deltagare

            Jag skulle rekommendera att upgradera bromsarna.
            Först av allt (givetvis) stålomspunna slangar och bättre vätska.
            Trodde själv inte att det skulle bli så mkt större skillnad då jag tyckte att däcken ändå släppte när man bromsade hårdare. Men ACK SÅ FEL jag hade.
            Kör just nu med orginalskivor och Bobcat belägg fram och bak. Är mkt bättre än orginal tycker jag + att de håller för bana och sotar nästan Ingenting..fråga mig inte hur det funkar =/.(borde vara samma bromsverkan som dina pagid men med mindre sot)
            Jag byter förstås ändå till PFC97 och kryo-skivor när det är dags för bana men det är jag det och det behövs eg. inte 🙂

            Krängare är nästa steg efter bromsar, fullt justerbara fram och bak från whiteline.

            Sen när du är klar och har lärt dig bilens egenskaper med ovan så är det nog ändå dags för stötdämparbyte ändå(borde hålla ca 10k mil men det är så beroende på körstil så det kan ju variera). Och då köper du ställbara öhlinsare 😉
            (eller liknande) helt otrolig skillnad blir det, jag lovar!

            Men som sagt var, en orginalbil går minst lika bra om bara rätt förare sitter i, så det handlar mest om hur mkt du är beredd att lägga ut. Man Måste INTE byta.
            Mina rekommendationer är bara vad jag kommit fram till att “så skulle jag gjort istället” då jag börja i liiite fel ände 😛

            Är du banräv eller vill bli så är dessutom 4p bälte nästan ett måste och kommer nästan efter bromsarna då det är en så billig och så givande förändring(för bana)

            -JR har man väl börjat är det svårt att sluta.

            #40614
            Manor
            Deltagare

              Hej !

              Utseendemässigt så gör nya (större) fälgar underverk. En ny bakvinge (om du har original) kommer också högt på listan.

              Motormässigt så är en värre downpipe en bra investering, speciellt om du funderar på att mappa bilen i framtiden (EcuTek). Denna kanske redan är bytt på din!!?

              Originalbromsarna håller måttet, tycker jag. Om du kör mycket på bana så är det dock värt att uppgradera belägg och kanske skivor.

              mvh Mats N
              PS. Har du fått bort (miss)ljudet helt från din nya shortshift? Jag tycker fortfarande att “något” hörs…troligtvis skrammel/vibrationer från nållagret :(.

              #40618
              tendency
              Deltagare

                Dom “värre” skivorna motiverar inte priset + att dom sällan är är bättre (om man inte köper värstingar)

                Jag har original skivor & belägg på min GT MY99 SEDAN, och
                värre skivor (ventilerat fram) & Pagid-belägg runt om på min GT MY99 KOMBI.

                Jag tycker att det är en ganska stor kännbar skillnad, kombins bromsar biter mkt bättre.

                Fast jag vet inte riktigt vad det är för fabrikat/märke på kombi-skivorna, kanske är det “värstingar”. I produktbeskrivningen stog det ngt i stil med “For racinguse only” 😛
                Jag vet inte vad dom kostade heller, så det är möjligt att det är mkt i mellanskillnad kostnadsmässigt i jämförelse med vad man får i skillnad bromseffektmässigt. Men värre bromsar ska väl vara slittåligare också, så det jämnar ut det en liten aning iaf.


                Impreza GT SEDAN MY99
                Impreza GT KOMBI MY99 TILL SALU! http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=GT-kombi-99

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.