- Detta ämne har 132 svar, 16,850 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 10 månader sedan av Myzkoo.
-
FörfattareInlägg
-
21 oktober, 2010 kl. 22:52 #24402MyzkooDeltagare
Tänkte försöka slänga upp en projekttråd här.. Tror att jag ska ta å skriva ihop en vettig inledning + spec och lägga upp lite bilder när jag inte sitter och gäspar och ska upp jobba 4,5 timme senare dock.. Det får bli mitt lördagsnöje till helgen..
En liten mobil-teaser på vad som komma skall sålänge:
Måste skapa en signatur också snart känner jag 😀
/ Mattias
Uppdatering:
Anledningen till motorbygget från första början var att jag rasade ett vevlager i bänken nere hos JRM i slutet på maj i år. Bilen skulle mappas upp och bänkas på 1,5 bar då jag hade bytt till STi-spridare och större TMIC, bilen var sedan innan mappad hos dem på strax under 1,2 bar.. Mappningen gick utan problem enligt dem, och bilen gick bra i bänken också, sa dem.. (jag var inte där själv) Men nått måste gått fel då motorn knackade nått kopiöst efter att jag fått nycklarna och gick ut och startade den..
Specen som den mappades med och bänkades med var följande:
Ecutek
IHI-VF34 Turbo @ 1.5 bar
Ebay TMIC
STi 565cc spridare
Exedy Steg1 koppling
GFB Hybrid dumpventil
666 Evil power 3″ Cat-back
3″ Invidiai down-pipe
DC Sports up-pipe
Silikon inlet pipe
100-cells kissemiss
255L/h wallbro pump
HKS kallare stift
HKS panel filter & borttagen snorkelBilen lämnade 324hk och 429nm vid detta tillfälle (och hey, bänkpapper finns;))
Jocce trodde att den skulle lämna ytterligare 10-15hk i verkligheten ute på gatan då det var fruktansvärt varmt i verkstan och ute den dagen.Tog bilen på trailer hem och rev motorn 2 dagar senare och det visade sig att alla vevlager var slut, i 4ans stake hade det snurrat och förstört den med..
Grubblade ett par dagar och bestämde mig för att bygga en stroker då en 79mm vevaxel dök upp, här på forumet faktiskt 😀 Motorn var ju redan isär så varför inte liksom.. La en order hos extremepsi i staterna på det mesta som skulle behövas till bottendelen men efter 3 månaders väntan och en jäkla massa bortförklaringar så orkade jag inte vänta längre.. Tog kontakt med nolimitmotorsport och beställde i princip samma prylar hos dem förutom kolvarna som blev Cosworth istället då de fanns på hyllan.. Hade paketet hemma på bordet 2 veckor senare (i onsdags)
Det som kommer hamna i motorn nu förutom det som redan satt på den är följande:
STi (-06) 79mm vevaxel
Smidda Cosworth stroker kolvar
Smidda Manley H-profils stakar
ARP topplocksbultar
ACL Race-series ram och vevlager
2008 STi USDM oljepump
Oljekylare istället för växlaren som sitter orginal
Subaru orginal packningssats 🙂 (160 delar)Det som händer just nu är att blockhalvorna toppdeckas och honas, topparna planas och allt roterande balanseras hos Bäcks motorslip. Har blivit lovad att det ska vara färdigt senast om 2 veckor. Då börjar ihopmonteringen..
/ Mattias
22 oktober, 2010 kl. 01:52 #212426JimzonDeltagareMen äntligen har du tage tummen ur arslet och starta en projektråd 🙂
22 oktober, 2010 kl. 10:35 #212389KvarnisDeltagareBlir nog bra det där, kom det lite annat i mellan lr?
22 oktober, 2010 kl. 22:17 #212431MyzkooDeltagareBlir nog bra det där, kom det lite annat i mellan lr?
Har egentligen bara gått å väntat i 3 månader på mitt paket från extremepsi. Vilket slutade med att jag krävde pengarna tillbaka då dom hela tiden lovade att kolvarna skulle dyka upp hos dem vecka efter vecka från tillverkaren (Manley), men aldrig dök upp.. och en till ful grej dom körde med var att dom sa att dom kunde skicka paketet med de övriga prylarna som hade legat i en låda hela tiden om jag valde att skita i kolvarna, vilket jag bad dom göra efter 3 månader.. Då hade hans kollega gått och plockat prylar ur “min” låda som låg hos dem, som jag betalat för, till nån annan kund.. Nice business liksom.. Slutade med att jag beställde alla prylar och cosworth kolvar istället då dom fanns på hyllan hos nolimitmotorsport. Tog 2 veckor innan jag hade det på bordet här hemma 🙂 Adam på nolimitmotorsport är en guldkille att ha att göra med.
Var ner till Sundsvall idag och droppade av blockhalvor, kolvar, toppar, vevaxel, svänghjul, remhjul, tryckplatta osv hos Bäcks Motorslip.. också en skön kille att ha att göra med 🙂
Det som ska göras där är toppdeckning av block, plana topparna, balansera vevaxeln med allt som hör till samt hona ur cylindrarna för att få rätt kolvspel..
Uppdaterar mer här imorgon 🙂
23 oktober, 2010 kl. 08:18 #212390KvarnisDeltagareHm tråkigt, tyvärr är en del så jävla sega i både Usa och UK att man får magsår 🙁
Dom som inte är 100 seriösa kan ställa till det något grymt för en tyvärr.Själv har jag skaffat en vintermotor 😀
23 oktober, 2010 kl. 10:39 #212432MyzkooDeltagareHm tråkigt, tyvärr är en del så jävla sega i både Usa och UK att man får magsår 🙁
Dom som inte är 100 seiösa kana ställa till det något grymt för tyvärr.Själv har jag skaffat en vintermotor 😀
Varför inte liksom 😀
23 oktober, 2010 kl. 11:03 #212391KvarnisDeltagareJo tänkte det var typisk bra att ha pryl 😀
Sen var man ju lite sugen att rasta wally dubben 😀
23 oktober, 2010 kl. 11:33 #212433MyzkooDeltagareJo tänkte det var typisk bra att ha pryl 😀
Sen var man ju lite sugen att rasta wally dubben 😀
True 🙂 Är det shortblocket som veilside hade till salu här på forumet för några veckor sen?
23 oktober, 2010 kl. 12:29 #212388KvarnisDeltagareNix det är ett från UK, ville ha ett förstärkt i fall man vill ladda på lite 😀
26 oktober, 2010 kl. 22:39 #212434MyzkooDeltagareI väntan på att prylarna ska bli färdiga hos Bäcks så kan jag ju passa på att visa lite vad som hänt fram till nu…
Hur det såg ut under huven då den blev mappad och bänkad…
Precis knuffat in den för att lyfta motorn…
20 minuter senare…
3 timmar senare…
Å de blev en pojke 😀
5 timmar totalt… varav drygt en timme gick till att lossa ena motorkudden…
Tomt vare här…
Sti pinks! Som jag inte fick köra annat än på tomgång med efter mappningen 🙁
Jobbigt kamdrev :O
Sista utvägen… lyckades 😀
Nakenfis…
När det ser ut såhär så har man rasat ett eller flera vevlager…
Vevlager… bud någon?
och bänkpappret 😀/ Mattias
29 oktober, 2010 kl. 18:59 #212427JimzonDeltagareOm ni känner igen garaget så är det mitt 🙂 hoho
29 oktober, 2010 kl. 19:08 #212392KvarnisDeltagareOm ni känner igen garaget så är det mitt 🙂 hoho
Din bil verkar ju mest var och tjyv hälsar på nån stans med lyft 😉 😀
5 november, 2010 kl. 18:07 #212435MyzkooDeltagareHämtade alla grejjer på Bäcks motorslip idag 🙂
en liten bild för er som sitter och sliter såhär dags 😀5 november, 2010 kl. 18:11 #212496Jocke.TDeltagareEtt ord! Kärlek! 🙂
5 november, 2010 kl. 20:22 #212406STIredDeltagareSer fint ut 🙂
Kör du open deck? Skulle nog ta det hyfsat lugnt med laddet på den botten sen när det blir dags att mappa.
/r
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.