- Detta ämne har 132 svar, 16,850 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 9 månader sedan av Myzkoo.
-
FörfattareInlägg
-
5 november, 2010 kl. 20:41 #212436MyzkooDeltagare
Ser fint ut 🙂
Kör du open deck? Skulle nog ta det hyfsat lugnt med laddet på den botten sen när det blir dags att mappa.
Yes, det blir open deck i den här motorn. Har inte tänkt att plocka ut mer än 400-420hk som mest ur denna så, vilket den bör hålla för. Men det blir längre fram… kommer montera min VF34 och sti-spridarna igen så man har nått att skotta snö med i vinter 🙂
jag smyg-gillar den här ekvationen med VF34 + Stroker + TMIC = Respons någon? 😀
5 november, 2010 kl. 21:49 #212393KvarnisDeltagareRunt 500 kan man vara hyfsat lung att åka med, laddtrycket bör väl bergänsas runt 1.7-1.8bar
2.0lfoder är rätt tjcka när man jämför mot en ej257 😮
5 november, 2010 kl. 22:17 #212437MyzkooDeltagareRunt 500 kan man vara hyfsat lung att åka med, laddtrycket bör väl bergänsas runt 1.7-1.8bar
2.0lfoder är rätt tjcka när man jämför mot en ej257 😮
Jag tror inte min drivlina skulle gilla 1,8 bar och 500hk 😀
5 november, 2010 kl. 23:03 #212407STIredDeltagareRunt 500 kan man vara hyfsat lung att åka med, laddtrycket bör väl bergänsas runt 1.7-1.8bar
2.0lfoder är rätt tjcka när man jämför mot en ej257 😮
Med ganska lugnt med laddet menade jag ej över 2 bar. Allting är ju relativt 😀
/
6 november, 2010 kl. 08:05 #212394KvarnisDeltagareMed ganska lugnt med laddet menade jag ej över 2 bar. Allting är ju relativt 😀
/
Jo det är sant :D, min snurra gillar ju ~3bar
6 november, 2010 kl. 11:52 #212438MyzkooDeltagareFörberett lite inför monteringen idag..
Städade Jimzzons garage medan han sovde 😀 vilket han fortfarande gör 🙂 höhö
Och dukade upp årets första julbord 😀 duken heter KNOPPA och finns att köpa på ikea 🙂
Såg att dom hade polerat min vevaxel på Bäcks också utan extra kostnad. De va ju lite smågulligt tycker jag! Fick en burk med Redline Assembly Lube till lager, kolvar, vevaxlar m.m. av en gubbe där innan jag for också 🙂 Dom kan jag rekommendera för oss här i norr!
6 november, 2010 kl. 21:34 #212439MyzkooDeltagareTänkte vikta in kolvar och stakar imorgon och ställa kolvringsgapet. Har inte pappret framför mig som kom med kolvarna så jag vet inte vad cosworth rekommenderar. Ska kolla det imorgon.
Men efter lite forskning och fördjupning inom just detta så har jag nästan bestämt mig för att köra följande mått:
Övre ringen: 0.45mm
Nedre ringen: 0.50mm
Oljeringen: minst 0.38mmSynpunkter någon?
7 november, 2010 kl. 19:51 #212440MyzkooDeltagareFick gjort lite i garaget idag.. Var iväg och lånade en våg på jobbet så jag kunde börja väga lite skrot 🙂
Började med att väga stakarna och jag måste säga att jag blev ganska förvånad då alla vägde precis lika mycket 🙂 vilket gör att jag kan para ihop dom med vilken kolv som helst.
Kolvarna viktade jag tillsammans med kolvbultarna och här vägde 3st lika mycket, och den 4e 0,2gram mer. Så den fick jag bearbeta lite för att få alla i samma vikt.
Lite finjustering på den 4e, tog bort 0,2gram.
Sen började jag mäta in alla kolvringar i respektive cylinder..
Ner med ringen..
Och mät..
Fick fram de här måtten med “orörda” ringar
1a ringen: 0,40mm (cosworth rekommenderar 0,30-0,45mm)
2a ringen: 0,55mm (cosworth rekommenderar 0,37-0,52mm)
Oljeringar: 0,60mm (cosworth rekommenderar 0,20-0,70mm)Med andra ord så kommer jag inte röra ringarna som de känns nu, putsade av de vassa ytorna med en putsduk bara så de inte ska rispa i cylindrarna. 2a ringen ligger lite över cosworths rekommendationer, men har sett en del som kör ända upp till 0,68mm på den, förvisso på CP-kolvar men jag tror att det ska gå bra med de mått jag har nu.
Sen blev det dax för lite ramlager..
Och en liten provmontering av veven, som verkade trivas bra 😀
Nästa steg blir att dra ihop blockhalvorna till rätt moment med ramlager i men utan vevaxel för att kunna mäta ramlagerspelet. Likandat med vevstakarna för att kunna mäta spelet på vevlagren.. Man kan aldrig vara för säker 🙂
/ Mattias
8 november, 2010 kl. 07:55 #212424GilarskiDeltagareI’m imprezzed, grymt jobbat grabben!
8 november, 2010 kl. 09:07 #212395KvarnisDeltagareSnyggt 🙂
8 november, 2010 kl. 12:33 #212504EiiiiikDeltagareKul läsning. Kör hårt! 🙂
8 november, 2010 kl. 19:55 #212411MuminDeltagareBlir fin det där! Går fort också 😀
9 november, 2010 kl. 23:39 #212442MyzkooDeltagareTänkte skruva ihop bottendelen på fredag bara jag får tag i en beprövad tubpackning till blockhalvorna.. tänker inte vara försökskanin på nått klet som ingen kört med förut.. det som man kör med i staterna kallas för “fujibond” och finns att köpa hos subaru dealers där, men tydligen inte i sverige, forskar i detta just nu 🙂
Sen tänkte jag låna micrometer och indikatorklocka från jobbet för att mäta upp lagerspelen på vev och ramlagren, men dom prylarna verkar ligga hemma hos någon annan okänd anställd då dom inte längre finns på jobbet! 🙁 Inte så många som känner för att låna ut här omkring heller.. Har varit och införskaffat mig ett kit med plastigage som jag kommer att mäta med i värsta fall..
/ Mattias
10 november, 2010 kl. 09:40 #212397KvarnisDeltagareSurt 🙁
Har själv lurat på handla dessa prylar men dom är ju inte grattis tyvärr
10 november, 2010 kl. 10:13 #212415Fricke.wDeltagareLär vell funka med locktites blåa flytande packning, har vi till allt mellan himmel och jord på jobbet, och den klarar ju olja och soppa galant, samt svart och vit lut 😉 den kör nog jag på i alla fall, men ska för djupa mig lite i de om de finns nå änu bättre från locktite, men locktite blir de i alla fall, bra produkter och känt märke.
MVH
Fredrik -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.