- Detta ämne har 132 svar, 16,850 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 10 månader sedan av Myzkoo.
-
FörfattareInlägg
-
13 november, 2010 kl. 09:06 #212399KvarnisDeltagare
Grymt 🙂
Kul att se att det rullar på
13 november, 2010 kl. 09:37 #212505EiiiiikDeltagareSäger det igen.. Grymt jobbat!! 🙂 riktigt rolig läsning när man får lite bilder att titta på 🙂
13 november, 2010 kl. 11:34 #212450MyzkooDeltagareAllt gick för smidigt igår, lär ju börja jävlas idag eller hur?
Helt riktigt, snart börjas det, jag känner på mig det 🙂 åker ut och börjar med topparna nu! höööörs
13 november, 2010 kl. 12:32 #212506EiiiiikDeltagareVad fick du ge för veven? 🙂
13 november, 2010 kl. 20:55 #212400KvarnisDeltagareGissar på ca $350
14 november, 2010 kl. 01:02 #212451MyzkooDeltagareVad fick du ge för veven? 🙂
Jag köpte den från autotech, tror den hade gått 4000 mil i en 06a, den var i skick som ny och endast utbytt pga värre grejjer i den motorn den kom ifrån. Priset var ok 😉
14 november, 2010 kl. 10:57 #212413PhillleDeltagareKul att se lite bilder när man snart ska börja montera ihop mitt eget block. Skitkul läsning bra jobbat!!
15 november, 2010 kl. 00:01 #212452MyzkooDeltagareJa då har det hänt lite i garaget igen då 🙂 varit igång ca 6 timmar igår och 8 timmar idag..
Igår tog jag ur alla ventiler ur topparna och slipade in dom, bytte ventiltätningarna och satte in ventilerna igen med nya ventilknaster.
Upplagt för ett “toppenjobb” 😀
4e gubben ur..
Trollat ut alla ur första toppen, gick rätt smidigt.. Använde en magnetpenna för att fånga upp ventilknastren..
Här behövs det slipas lite..
Ventilpasta, fin och grov och en sugpinne? 😉
Slipning pågår.. På avgasventilerna körde jag både den grova och fina pastan. På insugssidan såg de såpass bra ut så jag körde bara den fina pastan där, vilket gav bra resultat.
Färdigslipat, tog bort lite sot i förbränningsrummen med..
Några timmar senare så var samtliga ventiler inslipade..
Nya ventiltätningar i..
Sen var det bara börja stoppa tillbaka ventilerna igen.. I bild den ovärderliga magnetpennan, nytt knaster och lite assembly lube för att få den att stanna kvar på ventilen lite lättare..
Alla ventiler i första toppen..
Och den andra toppen..
Sen passade jag på att rengöra packningsytorna för insug och grenrör med en putsduk som motsvarar ungefär ett P2000 sandpapper, väldigt fint med andra ord 🙂
Sen fick blocket hoppa upp på bänken en stund då stativet var ivägen lite.. Ny packbox monterad..
Lite ARP pinnbulltar monterade.. Behövde nödvändigtvis inte montera dessa i det här skedet, men vafan, kunde inte hålla mig 😀
Sen åkte vattenröret på, lite nya oringar här med..
Sen drog jag fast lite diverse smågrejjer på blocket, täckbultarna för kolvbultarna bland annat, och lite andra små täckbultar för oljekanaler m.m. Sen lyftes blocket tillbaka upp i stativet..
Nya oljepumpen med ny packbox monterad, hallgivaren hittade också dit..
Tubpackning enligt servicemanualen..
Monterad.. Vattenpumpen fick sig en skrubbning i lite avfettning innan montering med, ska tydligen inte behöva bytas vid 10.000 mila servicen, därav köpte jag ingen ny (bilen har gått 10400 nu).. Den kändes som riktigt fräsh när jag undersökte den också så, men den fick åtminstone en ny packning. Öppnade termostathuset och bytte termostatpackningen med..
Sen drog jag fast lite diverseprylar.. och såhär såg det ut då jag släckte lyset ikväll..
Nästa helg åker topparna, insug, elhärva, bränsleledningar, grenrör, turbo osv på 😀
Lite grejjer som ska fixas under veckan är:
Nya kamdrevsbultar
Nytt triggerhjul, om något har ett liggandes så säg till!
T-koppling så jag får in både oljetrycksgivaren och oljetempgivaren i blocket.
Beställa kamremssats
Eventuellt nya svänghjulsbultar och ventilkåpsbultar, en eller två har blivit lite krokiga.
Rengöra oljepickup och oljetråg ordentligt en sista gång (Jimzzons hedersuppdrag :D)
Säkert nått mer som jag glömt också..Nu ska jag svälja en carlsberg och krypa ner i sovlådan 😉
/ Mattias
15 november, 2010 kl. 09:36 #212401KvarnisDeltagareSå där ja inte långt bort till uppstart 🙂
Men vil lman vara nogrann tar det tid, så det är inte så jätte konstigt att motorrenoveringar kostar i arbete.
Men tid är ju en av det bästa man kan bidra med brukar jag säga
15 november, 2010 kl. 12:13 #212490TomKDeltagareKul läsning!
Fick ur min egen motor i går.
Ska utföra samma operation på den med.
Trevligt också med massa bilder! 🙂15 november, 2010 kl. 14:23 #212453MyzkooDeltagareSå där ja inte långt bort till uppstart 🙂
Men vil lman vara nogrann tar det tid, så det är inte så jätte konstigt att motorrenoveringar kostar i arbete.
Men tid är ju en av det bästa man kan bidra med brukar jag säga
2 veckor om det går som det ska 🙂
Du har så rätt, och det är klart att man ska vara noggrann. Om det bara är mer tid som krävs för att resultatet ska bli bättre så får det gärna ta lite längre tid än att de ska bli halvdant.
15 november, 2010 kl. 14:25 #212454MyzkooDeltagareKul läsning!
Fick ur min egen motor i går.
Ska utföra samma operation på den med.
Trevligt också med massa bilder! 🙂Sedär 🙂 du borde slänga upp en projjetråd så man man kan hänga med lite. Kanske kan styra in nått litet tips ibland!
15 november, 2010 kl. 16:17 #212491TomKDeltagareSedär 🙂 du borde slänga upp en projjetråd så man man kan hänga med lite. Kanske kan styra in nått litet tips ibland!
Ja jag hade tänkt starta en tråd sen när jag börjar plocka ner motorn.
Lär dröja en 2 veckor innan jag börjar skruva. Ska försöka få med så mycket bilder som möjligt också då det brukar uppskattas.15 november, 2010 kl. 16:43 #212499GaragekungenDeltagareTrevlig tråd – ser riktigt bra ut !!!
Skall bli kul att följa, hoppas att det blir en “Happy Motor” !!!
😀16 november, 2010 kl. 00:47 #212429JimzonDeltagareJaha här ställer man upp med garage å min eceptionella motorkunskap men ingen credd får jag 🙂
säger som stånktommy “fy fan vad värdelöst” 😛trågen och pickupen är tvättad så nu kan du sova gott inatt 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.