- Detta ämne har 132 svar, 16,850 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 9 månader sedan av Myzkoo.
-
FörfattareInlägg
-
16 november, 2010 kl. 14:31 #212455MyzkooDeltagare
Jaha här ställer man upp med garage å min eceptionella motorkunskap men ingen credd får jag 🙂
säger som stånktommy “fy fan vad värdelöst” 😛trågen och pickupen är tvättad så nu kan du sova gott inatt 🙂
haha, stånktommy.. han skulle man haft i garaget 🙂 lunsa på lite med storfan när det behövs..
Men du de låter fint 🙂 har fått tag i ett triggerdrev nu med! roffes hade en komplett motor från en 06a som dom höll på skrota.. lär ta bulltarna från den med då..
19 november, 2010 kl. 22:55 #212460MyzkooDeltagareBlev inte så länge i garaget ikväll, men fick gjort lite av det jag hade planerat iallafall.
Enkelt test för att kolla om ventilerna sluter tätt.. Fyll upp med bensin eller något annat flyktigt
Hejdå kolvar, hoppas vi inte ses på ett tag 🙂
Topplock på, pinnbultat.. Drog först 20nm, sen 40, 60, 80 och avslutningsvis 100nm.. (stod 90nm i lappen som låg i lådan men i staterna drar man 115nm) därav valde jag att dra dem till 100nm 🙂
TGV’s med nya packningar & bränslesystem monterat, nya oringar och tätningar på spridarna..
Longblock bild 😀
Fortsätter att montera så gott de går imorgon!
/ Mattias
19 november, 2010 kl. 23:14 #212497Jocke.TDeltagareMycket trevligt med mycket bilder! 😀
Hur mycket pengar har gått åt till allt vad motor heter?
Tänker på både delar och arbeten.
Funderar nämligen själv på att göra något liknande och försöker räkna på det, men tröttnar alltid och det slutar med att jag bara sitter och dreglar på någon amerikansk motor-dels-sida :p19 november, 2010 kl. 23:37 #212461MyzkooDeltagareMycket trevligt med mycket bilder! 😀
Hur mycket pengar har gått åt till allt vad motor heter?
Tänker på både delar och arbeten.
Funderar nämligen själv på att göra något liknande och försöker räkna på det, men tröttnar alltid och det slutar med att jag bara sitter och dreglar på någon amerikansk motor-dels-sida :pJag tänkte sammanställa lite när det börjar närma sig slutet 🙂 Men det beror helt och hållet på vad man har för mål, hur mycket man vill/kan göra själv, vad som egentligen _måste_ göras, och vad man vill göra utöver det.. Det är inge problem att bränna lappar i ett motorbygge om man känner för det 🙂 Det här är inget extremt bygge i jämförelse med många andra.
Mina motorarbeten gick på 5400kr, vilket avser bearbetning som man inte kan göra på egen hand om man inte har tillgång till maskiner och kan köra dem själv. Sen kan man ju späda på den kostnaden lite om man vill förstärka blocket, stoppa i foder, frästa ventilsäten etc..
Men all skruvning, montering osv bör du göra själv om du inte vill bli ruinerad 🙂
JRM gav mig lite “erbjudanden” om man nu kan kalla det så när mina lager rasade hos dom.
Om jag inte minns fel så var det 7000kr för motor ur och 7000kr för att lyfta in den igen. Det kan man få rätt mycke godis för 😀/ Mattias
19 november, 2010 kl. 23:44 #212498Jocke.TDeltagareOkey, det låter fint 🙂
Mjo, att det kan springa iväg är jag väl införstådd i. Gjorde iordning en Saabmotor förra sommaren och det var inte gratis kan jag lova!
5400kr? Det var inte mycket! Var det borrning, planing av toppar och block? Något mer?
Allt skruvande ska jag göra själv, det är ju det roligaste! 😉
Hehe, det var ju “snällt”…Förresten, får jag fråga vart du beställt alla grejer ifrån?
(Kan ta det via PM om du inte vill skita ner tråden)Mvh Jocke
20 november, 2010 kl. 00:08 #212462MyzkooDeltagareOkey, det låter fint 🙂
Mjo, att det kan springa iväg är jag väl införstådd i. Gjorde iordning en Saabmotor förra sommaren och det var inte gratis kan jag lova!
5400kr? Det var inte mycket! Var det borrning, planing av toppar och block? Något mer?
Allt skruvande ska jag göra själv, det är ju det roligaste! 😉
Hehe, det var ju “snällt”…Förresten, får jag fråga vart du beställt alla grejer ifrån?
(Kan ta det via PM om du inte vill skita ner tråden)Mvh Jocke
Ja det tillkommer alltid oavsett hur mycke man budgeterar 🙂 Det var planing av toppar och block, honing av cylindrar och balansering av vevaxel, tryckplatta, svänghjul och remskiva.. Utan rabatt ca 6000kr..
Jag har beställt prylar från alla världens håll å kanter för att få åt mig rätt grejjer till rätt pris..
men ska du köpa nya prylar så kan jag rekommendera http://www.nolimitmotorsport.com/ där köpte jag kolvarna, alla lager, arp-bultarna, packningssatsen och oljepumpen.. dom hade allt på hyllan 🙂 tog 5 arbetsdagar från att jag hade fört över pengarna på paypal tills att paketet låg på ICA här bredvid 😀 riktigt schysta gubbar.. Resterande prylar har jag köpt på diverse forum, svenska, engelska och amerikanska.. Oljekylkittet köpte jag dock av nån firma på blocket.se då de var samma pris på det och på kitten i england.. och innan jag började bygga motorn så handlade jag lite småprylar ifrån http://www.scoobyparts.com .. Ebay har det också fyndats lite på 😀
/ Mattias
22 november, 2010 kl. 12:12 #212463MyzkooDeltagareLiten uppdatering på vad som hänt i helgen..
Tryckare och kamaxlar på g..
Inte snåla med luben 🙂
Passar in kabelhärvan.. Var värt den där extra timmen de tog att märka upp alla kontakter när den plockades bort kan jag säga..
Sen gick det ganska fort, nästa bild som togs var den här
I princip klar att stoppas i, bara grenrör och turbo som ska på, kamremskittet och ventilkåporna..
Sen puttade vi in bilen i garaget igen, tog några timmar innan den hade tinat upp 😀
Så ser det ut nu.. börjar närma sig 😀
Nästa helg så har jag förhoppningar om uppstart om allt går som det ska..
Är en del kvar att göra..Oljekylaren ska passas in i fronten, fästen ska tillverkas, slangar ska dras..
Mätarna ska monteras och kopplas..
Grenröret ska svetsas och lindas med bandage..
Kamrem m.m ska på..Får se om det hinns 🙂
/ Mattias
22 november, 2010 kl. 12:26 #212408Adam KDeltagareMycket inspirerande läsning.
Men jag undrar, när du nu har isär maskinen, varför gjorde du dig inte av med tgv’na?
Och har du solida lyftare för att ha fritt fram för högra varvtal och/eller ALS?22 november, 2010 kl. 23:16 #212464MyzkooDeltagareMycket inspirerande läsning.
Men jag undrar, när du nu har isär maskinen, varför gjorde du dig inte av med tgv’na?
Och har du solida lyftare för att ha fritt fram för högra varvtal och/eller ALS?Ska jag plocka ur tgv’s sen så måste jag ner till södertälje och avaktivera dessa i boxen, det blir 110mils körning + kostnad för avvaktiveringen. Tänkte ev. byta till en större turbo + spridare senare och kanske ett annat sprut.. plockar bort tgv’sen då istället.. blir förmodlingen ett v8 sti spec-c insug då..
Solida lyftare sitter orginal på 04orna och frammåt, sena 03or verkar ha det med. Men det sitter fortfarande orginal ventilfjädrar i, men inget som inte går att ändra på i framtiden 🙂
26 november, 2010 kl. 10:47 #212507EiiiiikDeltagareHur går det för dig? Har du fått i spisen? 😀
26 november, 2010 kl. 11:00 #212465MyzkooDeltagareHur går det för dig? Har du fått i spisen? 😀
Ska precis fara och shoppa lite diverse prylar som kommer att behövas i helgen 🙂 sen bär det iväg ut till garaget.. Har ingen möjlighet att ta mig ut till garaget på veckorna så det har bara blivit helgskruvning.. Förhoppningsvis åker pannkakan i imorgon och uppstart på söndag.. peppar peppar 😀
26 november, 2010 kl. 13:27 #212508EiiiiikDeltagareSka precis fara och shoppa lite diverse prylar som kommer att behövas i helgen 🙂 sen bär det iväg ut till garaget.. Har ingen möjlighet att ta mig ut till garaget på veckorna så det har bara blivit helgskruvning.. Förhoppningsvis åker pannkakan i imorgon och uppstart på söndag.. peppar peppar 😀
Fasen så roligt!! 😀
Väntar spänt på den updaten 😉26 november, 2010 kl. 23:29 #212466MyzkooDeltagareBlev en del gjort idag.. men uppdaterar imorrnkväll istället 🙂
Men dra åt helvete vad dyra NGK PFR7B’orna var på mekonomen. 1016kr för 4st! vilket jävla rån 😀
Tänkte köpa motoroljan idag också.. men kunde inte riktigt bestämma mig för vilken när jag väl stod där framför hyllan.. Har bestämt mig för att köra Castrol Edge iallafall, men 0w-30? 5w-30? 5w-40? Jag tänkte byta igen till våren så den jag köper nu kommer bara köras med under vintern.. Tips någon? I min handbok så rekommenderas iallfall 5w-30 under vinterhalvåret.
27 november, 2010 kl. 00:34 #212410TurbovinDeltagareHuga, synd att du inte kollade upp stiften tidigare, kostar 434 kr inkl. frakt från England på ebay.
Menmen vet hur det är, ibland blir det bråttom 🙂
29 november, 2010 kl. 01:06 #212467MyzkooDeltagareKan konstatera att motorn fungerar 😀 orkar inte lägga upp bilder/filmer ikväll.. precis kommit från garaget och ska upp å jobba om 4 timmar. Zzzzz..
Fick upp 6 bars oljetryck efter ca 20 sekunder på startmotorn. Sen pluggades vevaxelgivaren i och den small igång utan några större konstigheter 🙂 7 bars oljetryck på 2500 varv.. Firade precis med några lussekatter från statoil 🙂
Godnatt!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.