- Detta ämne har 132 svar, 16,850 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 9 månader sedan av Myzkoo.
-
FörfattareInlägg
-
29 november, 2010 kl. 06:13 #212509EiiiiikDeltagare
Kan konstatera att motorn fungerar 😀 orkar inte lägga upp bilder/filmer ikväll.. precis kommit från garaget och ska upp å jobba om 4 timmar. Zzzzz..
Fick upp 6 bars oljetryck efter ca 20 sekunder på startmotorn. Sen pluggades vevaxelgivaren i och den small igång utan några större konstigheter 🙂 7 bars oljetryck på 2500 varv.. Firade precis med några lussekatter från statoil 🙂
Godnatt!
Fan va roligt att höra! 🙂 Grattis!!
Har du någon uppfattning om vad kalaset har kostat? 🙂
29 november, 2010 kl. 10:34 #212417Fricke.wDeltagareDu kommer vell i håg att bara köra cirka 35mil på den första oljan du tipat i nu, och sen byta i gen, nu när du har nya lager mm som ska gå in sig, kan ju bli lite avlagringar då 🙂
29 november, 2010 kl. 13:10 #212402KvarnisDeltagareJeep, kör inte för länge på första oljan, igentligen går det ju köra på vilken skit som helst till att börja med 😉
Ska du köra på ex 10-60w till sommarn skicka pm så kan du få du ju handla där jag handlar 🙂
29 november, 2010 kl. 15:47 #212468MyzkooDeltagareTänkte köra 25-30 mil innan jag byter oljan.. Tippade i Castrol Magnatec 5w-40, sen kommer jag köra på Castrol Edge 5w-40 🙂 Sommarolja har jag inte funderat på än, men 10w-60 låter lämpligt.. får diskutera det närmare våren kvarnis!
Nu måste jag ta å bestämma mig för ett par vinterfälgar och få tag i vinterdäck!
Lite bilder från helgen..
Nya packboxar runt kamaxlarna..
SKF kamremskit med Gates kamrem..
Monterat..
Balanserat remhjul..
Kåpor och remmar monterat..
Nya packningar i ventilkåporna.. La en tunn sträng med tubpackningen runt om för att försäkra mig om att det blir riktigt tätt 🙂
Nya tändstift i..
Lite prylar man behöver för att få in oljetryck och oljetemp givare i oljekanalen ovanpå 3e cylindern. Går säkert att göra på 100 andra sätt också.
Monterat..
Vattentemp givaren fick hamna här..
Sen skulle grenröret på.. men först behövde avgastempmuttern (308kroners) svetsas fast..
Lite avgasbandage på.. Ett riktigt skitgrenrör att linda.. Lindade på lite mer och en bit upp på up-pipen med efter att bilden togs..
Monterat på motorn!
Close-up..
Sen blev det en tvätt under huven 🙂
Sen skulle oljekylaren installeras.. Här är den tilltänka placeringen..
Blev till att smida egna fästen utav aluminium.. Blev rätt hyffs ändå då jag bara hade en plåtsax och snickarhammare till förfogande 🙂
Undre fästet..
Glömde ta en bild när jag hade monterat övre fästet.. Men här sitter kylaren iallafall..
Sen blev det lite högtidligt, dax för ett lyft 😀
Airborn!
Påväg ner..
Och efter lite montering så såg det ut såhär.. Togs inga fler bilder efter att IC’n och resten blev monterat..
La ner ca 3 timmar på att riva ut mittkonsoll, handsfack och diverse plast för att få en snygg installation av greddymätarna med, inga bilder på det tyvär, men det blev kanon 🙂 och dom funkar utmärkt!
Nästa helg så ska den ut å brukas är det tänkt 🙂
/ Mattias
29 november, 2010 kl. 21:06 #212469MyzkooDeltagareBlev en ny ratt och ett rattnav ikväll. Har stört mig på orginalratten nog länge nu, trots att jag inte kört bilen på 6 månader! Dock så kommer det dröja 2 veckor innan ratten dyker upp.. men den som väntar på något gott 🙂 … blir aldrig fet..
Äkta OMP (wrc-modell) moccaratt, 350mm dia och 70mm djup:
/ Mattias
29 november, 2010 kl. 21:18 #212420SnofiDeltagareBlev en ny ratt och ett rattnav ikväll. Har stört mig på orginalratten nog länge nu, trots att jag inte kört bilen på 6 månader! Dock så kommer det dröja 2 veckor innan ratten dyker upp.. men den som väntar på något gott 🙂 … blir aldrig fet..
Äkta OMP (wrc-modell) moccaratt, 350mm dia och 70mm djup:
/ Mattias
Vart köpte du och vad fick du ge?
29 november, 2010 kl. 21:32 #212470MyzkooDeltagareVart köpte du och vad fick du ge?
Ratten köpte jag på Dalhems, priset står på hemsidan 🙂 Rattnavet köpte jag via http://www.seabeach.se
/ Mattias
30 november, 2010 kl. 09:34 #212425GilarskiDeltagareBara & gratulera, grymt bra & effektivt jobbat, I’m Imprezzed 😮
30 november, 2010 kl. 10:26 #212510EiiiiikDeltagareVad räknar min herre med för effekt nu då? 🙂
30 november, 2010 kl. 11:17 #212500GaragekungenDeltagareTänkte köra 25-30 mil innan jag byter oljan.. Tippade i Castrol Magnatec 5w-40, sen kommer jag köra på Castrol Edge 5w-40 🙂 Sommarolja har jag inte funderat på än, men 10w-60 låter lämpligt.. får diskutera det närmare våren kvarnis!
Nu måste jag ta å bestämma mig för ett par vinterfälgar och få tag i vinterdäck!
Lite bilder från helgen..
Lite prylar man behöver för att få in oljetryck och oljetemp givare i oljekanalen ovanpå 3e cylindern. Går säkert att göra på 100 andra sätt också.
Monterat..
Vattentemp givaren fick hamna här..
…
Nästa helg så ska den ut å brukas är det tänkt 🙂
/ Mattias
Mycket trevlig tråd och många fina bilder – TOPP !!!
Vill inte vara negativ men vill varna dig för att oljetempgivaren inte kommer att ge rätt värde (om jag ser rätt på bilden). 🙁
Orsaken är att den sitter monterad utanför blocket och på ett rör som inte har flöde förbi själva givar-elementet.
Den kommer tyvärr endast att känna summan av den temperatur som genom strålning från omkringivande materia i kombination med luftens temperatur runt kopplingen och den värme som fortplantar sig från blocket via anslutningen och ger Y-kopplingen dess temperatur.För att du skall få rätt värde för temperaturen krävs att givarelementet (sitter normalt monterad i änden på givarens dykrör) ligger omgiven av den vätska som skall mätas – i det här fallet oljan som pumpas runt i motorn.
(Inte den olja som trycks upp och sedan står helt still i Y-röret)Jag gillar verkligen inte att leta fel – men vill varna dig för att du med all säkerhet kommer att få ett för lågt värde på instrumentet (om inte grenrör/turbo skulle ligga alldeles intill och värma upp just denna koppling, då blir det för varmt).
Det vore tråkigt att höra om du kört oljan för varm och litat blint på en felaktig installation av tempgivare.
PS.
Jag jobbar med den här typen av fel, så detta är inte någon gissning eller vad jag tror – detta är vad jag vet… än en gång, Tyvärr.Jag rekommenderar att du hittar en plats där oljan flödar förbi givaren – typ så som du gjort med vattentempgivaren (om jag tolkar bilden rätt). Vill man vara extra noga skall man värmeisolera in själva givaren och dess anslutning så att luften eller omkringvarande varma/kalla delar inte kommer åt att påverka temperaturen genom strålning/blåst.
En plats för oljetempgivaren kan vara oljeflödet förbi oljekylaren ;), då ser du säkert vilken temperatur du har på oljan då den är på väg till motorn.
Lycka till 😀
/ Svante30 november, 2010 kl. 14:44 #212457MyzkooDeltagareBara & gratulera, grymt bra & effektivt jobbat, I’m Imprezzed 😮
Tackarrr 🙂 Hade ju 4 månader på mig att planera och ta reda på all information och fördjupa mig någorlunda i alla moment jag behövde behärska för att kunna genomföra bygget medan jag väntade på alla prylar från usa, sen var jag väll inte helt grön sen förut, men vill inte påstå att jag är ett proffs heller. Detta är första motorn jag bygger “på riktigt”. Sen kommer man ju givetvis på saker under byggets gång som man skulle vilja ändra på eller bygga om, men ska man göra allt på en gång så blir man aldrig färdig. Man får se detta som ett steg1 🙂
30 november, 2010 kl. 14:48 #212456MyzkooDeltagareVad räknar min herre med för effekt nu då? 🙂
Allt jag gjort nu innebär ingen vidare effektökning, det ska vara cylindervolymen då som ger mig lite mer vridmoment 🙂 och ett bättre register.. kanske några kusar till.. Jag skulle tippa på ~340-350hk och ~450-460nm.. Med god hållbarhet 😀 Men med lite enkla medel (lite större turbo och större spridare + mappning) så borde det inte vara några problem att klättra upp till 400hk.
/ Mattias
30 november, 2010 kl. 15:04 #212458MyzkooDeltagareMycket trevlig tråd och många fina bilder – TOPP !!!
Vill inte vara negativ men vill varna dig för att oljetempgivaren inte kommer att ge rätt värde (om jag ser rätt på bilden). 🙁
Orsaken är att den sitter monterad utanför blocket och på ett rör som inte har flöde förbi själva givar-elementet.
Den kommer tyvärr endast att känna summan av den temperatur som genom strålning från omkringivande materia i kombination med luftens temperatur runt kopplingen och den värme som fortplantar sig från blocket via anslutningen och ger Y-kopplingen dess temperatur.För att du skall få rätt värde för temperaturen krävs att givarelementet (sitter normalt monterad i änden på givarens dykrör) ligger omgiven av den vätska som skall mätas – i det här fallet oljan som pumpas runt i motorn.
(Inte den olja som trycks upp och sedan står helt still i Y-röret)Jag gillar verkligen inte att leta fel – men vill varna dig för att du med all säkerhet kommer att få ett för lågt värde på instrumentet (om inte grenrör/turbo skulle ligga alldeles intill och värma upp just denna koppling, då blir det för varmt).
Det vore tråkigt att höra om du kört oljan för varm och litat blint på en felaktig installation av tempgivare.
PS.
Jag jobbar med den här typen av fel, så detta är inte någon gissning eller vad jag tror – detta är vad jag vet… än en gång, Tyvärr.Jag rekommenderar att du hittar en plats där oljan flödar förbi givaren – typ så som du gjort med vattentempgivaren (om jag tolkar bilden rätt). Vill man vara extra noga skall man värmeisolera in själva givaren och dess anslutning så att luften eller omkringvarande varma/kalla delar inte kommer åt att påverka temperaturen genom strålning/blåst.
En plats för oljetempgivaren kan vara oljeflödet förbi oljekylaren ;), då ser du säkert vilken temperatur du har på oljan då den är på väg till motorn.
Lycka till 😀
/ SvanteJag förstår precis vad du menar och tackar för din input 🙂 Men oljan i sig leder väll temperaturen upp i Y-korset med? Från början var det tänkt att bara oljetryckgivaren skulle sitta där och mäta oljetrycket i blocket. Men anledningen till att oljetempgivaren hamnade där också var för att jag tog beslutet att inte använda oljefilterflyttaren som följde med oljekylkittet jag köpte, det var i den det var förberett för två externa givare och det var i den jag tänkte sätta tempgivaren.. Men det blir bara jävligt bökigt att dra alla AN10 slangar kors å tvärs i motorutrymmet för att flytta filtret, och jag är inte i behov att flytta det heller egentligen.. och sandwichen som följde med kittet var utan termostat, så den har jag inte heller monterat, fanns inga utgångar för givaren i den heller.. Just nu sitter filtret bara direkt på motorblocket..
Har börjat söka efter en sandwich med en lämplig termostat & utgång för en givare. Tror att Mocal säljer dessa. Så där kommer tempgivaren hamna sen, och två slangar direkt ut till oljekylaren i grillen (utan filterflytt)
Vad tror du om det? Jag kommer inte pressa motorn på något vis förän det är gjort.
/Mattias
30 november, 2010 kl. 15:17 #212511EiiiiikDeltagareAllt jag gjort nu innebär ingen vidare effektökning, det ska vara cylindervolymen då som ger mig lite ner vridmoment 🙂 och ett bättre register.. kanske några kusar till.. Jag skulle tippa på ~340-350hk och ~450-460nm.. Med god hållbarhet 😀 Men med lite enkla medel (lite större turbo och större spridare + mappning) så borde det inte vara några problem att klättra upp till 400hk.
/ Mattias
Det förstår jag att inte själva bygget i sig ger massa hästar.. Men du borde ju kunna ladda på rätt mycket nu om du skulle vilja 😉
30 november, 2010 kl. 15:29 #212471MyzkooDeltagareDet förstår jag att inte själva bygget i sig ger massa hästar.. Men du borde ju kunna ladda på rätt mycket nu om du skulle vilja 😉
Jao fast jag vet inte om jag vill trycka mer än 1.5 bar som den är mappad på nu 🙂 Har heldre en större turbo som flyttar mer luft vid samma tryck 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.