- Detta ämne har 132 svar, 16,850 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 9 månader sedan av Myzkoo.
-
FörfattareInlägg
-
30 november, 2010 kl. 15:43 #212512EiiiiikDeltagare
Jao fast jag vet inte om jag vill trycka mer än 1.5 bar som den är mappad på nu 🙂 Har heldre en större turbo som flyttar mer luft vid samma tryck 😉
Gör du rätt i 😉
Lägg gärna upp film någon gång om du orkar 😀30 november, 2010 kl. 15:46 #212501GaragekungenDeltagareJag förstår precis vad du menar och tackar för din input 🙂 Men oljan i sig leder väll temperaturen upp i Y-korset med?…
Tyvärr måste jag meddela att olja inte leder värme bättre än metall – så avkylningen till omgivningen blir mycket större än värmen som kommer in…
🙁Från början var det tänkt att bara oljetryckgivaren skulle sitta där och mäta oljetrycket i blocket.
Kanon att hålla koll på trycket i maskin, det är det viktigaste. 🙂
Har börjat söka efter en sandwich med en lämplig termostat & utgång för en givare. Tror att Mocal säljer dessa. Så där kommer tempgivaren hamna sen, och två slangar direkt ut till oljekylaren i grillen (utan filterflytt)
Vad tror du om det? Jag kommer inte pressa motorn på något vis förän det är gjort./Mattias
Det är säkert ingen fara – jag fick samma intryck som en del andra här, att du skulle “trimma max…” och i det läget när man utrotar fossilt bränsle så gott man kan är det lätt att temperaturen halkar iväg… 😀
…det var bara det jag ville göra dig uppmärksam på.Termostat är i princip ett måste om du åker luftkyld oljekylare i vårt klimat.
Tack för en trevlig och inspirerande bygg-tråd med många fina bilder !
🙂30 november, 2010 kl. 16:09 #212472MyzkooDeltagareTyvärr måste jag meddela att olja inte leder värme bättre än metall – så avkylningen till omgivningen blir mycket större än värmen som kommer in…
🙁Kanon att hålla koll på trycket i maskin, det är det viktigaste. 🙂
Det är säkert ingen fara – jag fick samma intryck som en del andra här, att du skulle “trimma max…” och i det läget när man utrotar fossilt bränsle så gott man kan är det lätt att temperaturen halkar iväg… 😀
…det var bara det jag ville göra dig uppmärksam på.Termostat är i princip ett måste om du åker luftkyld oljekylare i vårt klimat.
Tack för en trevlig och inspirerande bygg-tråd med många fina bilder !
🙂Det jag skulle kunna göra, är att flytta orginaloljetrycksgivaren (som tänder oljelampan i instrumenthuset) och sätta den där min oljetempgivare sitter nu, för jag vill gärna behålla den, så jag får bägge tryckgivarna i Y-korset.. och sätta oljetempgivaren där orginaltryckgivaren satt (snett nedanför generatorn) för där cirkulerar ju oljan.. det borde ju fungera? då behöver jag inte bry mig om att flytta ner någon givare till sandwichen sen 🙂
Ja termostat tänker jag inte köra utan 🙂 då kör jag heldre helt utan kylning med filtret direkt på blocket som jag har nu. Har ju tagit bort värmeväxlaren helt och hållet… den sitter ju inte på modellerna utan turbo, så det borde inte vara några problem om man tar det lugnt med högerfoten. Tänkte sätta i en 82 gradig termostat när sandwichen är på plats, verkar vara standard..
Tack själv hörredu! 😀
30 november, 2010 kl. 16:23 #212502GaragekungenDeltagareDet jag skulle kunna göra, är att flytta orginaloljetrycksgivaren (som tänder oljelampan i instrumenthuset) och sätta den där min oljetempgivare sitter nu, för jag vill gärna behålla den, så jag får bägge tryckgivarna i Y-korset.. och sätta oljetempgivaren där orginaltryckgivaren satt (snett nedanför generatorn) för där cirkulerar ju oljan.. det borde ju fungera? då behöver jag inte bry mig om att flytta ner någon givare till sandwichen sen 🙂
Kolla djupet i hålet – så att du inte bottnar givaren då du drar fast den (då mår den inge bra…:o).
Och diametern där inne så att givaren inte blir en strypning för oljeflödet i kanalen – om den nu når ända in.
Risken är att oljetrycksuttaget sitter på en relativt lång “blind gång” till oljegalleriet (där oljan cirkulerar) och då mäter du inte temperaturen på oljan utan motorblocket.
Sträva efter att få änden på givaren att hamna/tangera i flödet utan att för den skull riskera att den hindrar oljan att passera.Låter som en enkel och bra lösning om du har kopplingarna – då får du sten-koll på motorn från första stund.
😉30 november, 2010 kl. 16:32 #212473MyzkooDeltagareKolla djupet i hålet – så att du inte bottnar givaren då du drar fast den (då mår den inge bra…:o).
Och diametern där inne så att givaren inte blir en strypning för oljeflödet i kanalen – om den nu når ända in.
Risken är att oljetrycksuttaget sitter på en relativt lång “blind gång” till oljegalleriet (där oljan cirkulerar) och då mäter du inte temperaturen på oljan utan motorblocket.
Sträva efter att få änden på givaren att hamna/tangera i flödet utan att för den skull riskera att den hindrar oljan att passera.Låter som en enkel och bra lösning om du har kopplingarna – då får du sten-koll på motorn från första stund.
😉Jag ska kolla upp detta, jag har ett svagt minne av att kanalen är typ 10-15mm i dia så det borde inte bli någon strypning på så vis 🙂 Däremot så räcker nog inte djupet till, får sätta en koppling emellan isåfall. Tror det är en bättre miljö för givaren att sitta där uppe med istället för 3-4cm ifrån grenröret, vilket den kommer göra om jag sätter den i en sandwich..
30 november, 2010 kl. 16:52 #212474MyzkooDeltagareDagens fynd! Förmodligen veckans och månadens fynd också!
Toora Competizione II – 5×100 7×17″ med skapliga 225/40-R17 sommardäck på, kommer att lägga vinterdäck på dessa! däcken som ligger på får jag sälja eller lägga på lager 🙂
Gick iväg med TNT Express idag så jag borde ha dem innan helgen!
Gissa pris?
/ Mattias
30 november, 2010 kl. 17:02 #212495ErokDeltagareDagens fynd! Förmodligen veckans och månadens fynd också!
Toora Competizione II – 5×100 7×17″ med skapliga 225/40-R17 sommardäck på, kommer att lägga vinterdäck på dessa! däcken som ligger på får jag sälja eller lägga på lager 🙂
Gick iväg med TNT Express idag så jag borde ha dem innan helgen!
Gissa pris?
/ Mattias
Såg dessa på blocket och tänkte slå till jag med men du hann visst före =)
30 november, 2010 kl. 17:05 #212459MyzkooDeltagareSåg dessa på blocket och tänkte slå till jag med men du hann visst före =)
😀
30 november, 2010 kl. 21:20 #212422TorganDeltagarehar ett par 225/45R17 nokian hkpl R(dubbfria) som jag kör på nu om det skulle vara intressant!ca 6mm kvar. och jämnnötta.
30 november, 2010 kl. 23:01 #212475MyzkooDeltagarehar ett par 225/45R17 nokian hkpl R(dubbfria) som jag kör på nu om det skulle vara intressant!ca 6mm kvar. och jämnnötta.
dubbfritt är inte intressant tyvärr. Har lite känningar på dubbade 17″ lokalt här i stan så jag tror det blir den vägen jag går.
1 december, 2010 kl. 06:12 #212423TorganDeltagaredärför dom kommer säljas för ska lägga på mina dubb nu! Så bra val;)
3 december, 2010 kl. 14:22 #212476MyzkooDeltagareDelivered 😀
6 december, 2010 kl. 10:16 #212477MyzkooDeltagareFörsta 15 milen avverkades igår 🙂 Kopplade upp laptopen mot boxen och loggade alla värden medan jag körde, allt såg ut att stå rätt till. Hade lite problem ett tag med tomgången men det visade sig vara en slang som hade hamnat lite i kläm under infästningen för farthållar-wiren på spjället, så spjället stod 5% öppet när man släppte gasen helt, även fast gaswiren inte var spänd. men det löste sig 🙂
Den går ganska gulligt nu faktiskt 😀
Nu inväntar jag bara ratten, rattnavet och en AEM UEGO bredbandare + hållare till den.
Ska byta motorvärmarelementet med då den verka ha sagt upp sig, ger ingen värme trots att det är ström i kabeln. Och termostatsandwichen så jag får in oljekylaren.lite bildbevis 🙂 la på lätt beggade nokian hakka 2or på fälgarna, (225/45) riktigt bra bett!
/ Mattias
6 december, 2010 kl. 11:50 #212403KvarnisDeltagareSnyggt 🙂
Lär va lägge att åka nå is någon framöver 😀
8 december, 2010 kl. 08:38 #212430JimzonDeltagareJimzon som loggar i passaserarsätet… 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.