Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #582
    @buser
    Deltagare

      Ja har sökt å läst som en galning om nollning av ecu:n, men allt jag hittat handlar om original boxen. Hur är det med en ecu-tek3 som är mappad? Den är väl “statiskt mappad” , så vet nån vad som gäller, och om en nollning ger något? Har nämligen lite laddtrycksproblem, å funderar om det skulle kunna botas med en nollning. Ska annars montera en hi-low ventil imorrn för att få ordning på trycket.
      Tacksam för snabba svar!
      Mvh nicke

      #38938
      @buser
      Deltagare

        Har dessutom snackat med jocce på JRM(dom som mappat den) Å han visste inte vad laddtryckssänkningen kunde bero på. Glömde dock fråga om nollställningen..:-( Nån som har nå tips?
        Mvh nicke

        #38930
        Strat
        Deltagare

          Ecu’n fungerar precis som original, bara med annan data. Nollning sker på samma sätt och ger samma resultat.

          Hi-Low ventil? Nåt jag missat… :+

          #38933
          Kvarnis
          Deltagare

            kolla så att inte MAF’n är på väg att ge upp om den laddar ~0,5Bar

            #38939
            @buser
            Deltagare

              >kolla så att inte MAF’n är på väg att ge upp om den laddar
              >~0,5Bar

              Maf`n? Luftmängsmätarn eller? Om du menar den så har jag mätt upp den, å den e OK.

              #38934
              Micke81
              Deltagare

                Prata med gubbsen på JRM och be dem nollställa samt läsa av om du har ev felkoder lagrade.
                Förresten, hur kollade du lmm:en?
                /Micke

                #38940
                @buser
                Deltagare

                  Var förbi subaru igen idag eftersom tomgången blivit väldigt orolig (200-1300rpm) + att check engine lampan lös lite elakt. Kopplade den mot datorn igen och denna gång gav det utslag på att luftmängsmätarn var pajj. Skönt att det bara var den som ställt till allt. Det som var mindre tråkit var att de kommer att ta en jäkla tid å få en ny… han sa minst 2 veckor? Är det verkligen rimligt? Han sa att det inte fanns nån i sverige. Men ja ska då ringa runt lite imorrn.
                  Provade nollställa ecu:n åxxå idag, men det gav inget resultat. Inte så konstit med tanke på att lmm var pajj. Ska man nolla den igen då jag sätter dit nya lmm kanske?
                  Mvh nicke

                  #38931
                  Strat
                  Deltagare

                    Precis samma problem som jag fick efter min första tek’ning. Lmm’en ger väldigt sällan en felkod, om den inte är helt paj då. Man måste kolla värden under körning för att diagnostisera den rackarn.

                    Vet inte vart du bor, men Fürstenhoff i Huddinge brukar ha lmm på lager. Och en nollning efter byte är väl inte helt fel 🙂

                    #38941
                    @buser
                    Deltagare

                      >Precis samma problem som jag fick efter min första tek’ning.
                      >Lmm’en ger väldigt sällan en felkod, om den inte är helt paj
                      >då. Man måste kolla värden under körning för att diagnostisera
                      >den rackarn.
                      >
                      >Vet inte vart du bor, men Fürstenhoff i Huddinge brukar ha
                      >lmm på lager. Och en nollning efter byte är väl inte helt fel
                      >:)

                      Okejj tack ska du ha, ska prov ringa Furstenhoff(vart gör man tyskt y??) imorrn så fort som möjligt. Jag bor ganska långt norrut, men det kan ju då aldrig ta lika länge som för subaru att få hit en..
                      Mvh nicke

                      #38936
                      Reaperman
                      Deltagare

                        Hade bara en kort fråga om när man bör nolla ECU.
                        Ska montera mitt nya avgassystem nästa vecka.
                        Bör man nolla sin ECU för bästa resultat eller ska man bara låta den va som den är?

                        #38932
                        Strat
                        Deltagare

                          Att nolla ecu’n är överlag lite hajpat. Särkilt på nya modeller behövs det egentligen inte. 99-00 ställer om sig ganska snabbt, och 01- är betydligt snabbare än så.

                          Vad som händer vid en reset är i stort att felkoderna rensas och tändningen ställs till ett default läge, mitt emellan base och advance map. När man sedan kör och belastar bilen i olika register justeras tändningen fram så långt det går och värdet lagras – bilen lär sig.

                          En reset skadar aldrig, men har oftast ingen större betydelse.

                          #38937
                          David
                          Deltagare

                            TK bil i norrköping fixa hem en ny lmm på 2-3 dar när min va trasig. Så säg det till din subaru verkstad borde ju inte vara svårare för dom.

                            Mvh David

                            #38935
                            Xenomorph
                            Deltagare

                              Hur gör man för att nollställa bilen då?

                            Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.