Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1914
    Robban25
    Deltagare

      Det är såhär att jag har upptäckt ett mysko ljud när jag backar. Vad jag kan komma ihåg så fanns det ljudet där redan när jag provkörde bilen hos bilfirman. Backade bara en liten bit när jag provkörde.

      Det låter precis som det gör när man backar med vilken bil som helst fast 10ggr högre. Bilen är en svensksåld Impreza -00 som rullat 14000mil. Pratade igår med förra ägaren som haft bilen sen den va ny. Han sa att han nästan bara kört landsväg samt motorväg eftersom han använde bilen mellan arbete o hem. = Helsingborg – Örebro.
      Jag frågade om han tyckte att bilen lät ovanligt mycket när han backade. Men det kunde han inte komma ihåg att den gjorde.
      Har även pratat med lite olika Subaru mekaniker som sagt olika saker.
      En sa att det lät hemskt och att det troligen skulle bli dyrt att reparera.
      En annan sa att det lät hemskt men skulle vara enkelt samt billigt att reparera.
      Pratade med en mekaniker som jobbar åt Stoffe igår och han sa att det skulle låta så. Han menade på att vissa Imprezor lät jätte mycket när man backade medans andra Imprezor nästan inte lät något alls.

      Vad ska man tro? Någon annan här inne som har samma problem som jag? Eller är era bilar tysta när ni backar?
      På måndag ska jag köra upp till Vinslöv och låta Stoffes mekaniker lyssna på ljudet. Men jag skulle gärna veta vad ni tror att det kan vara. Jag funderar nämligen på att köra upp till Kinnekulle på lördag och det hade ju inte varit så kul om lådan rasar på vägen dit.

      Tacksam för hjälp.. /Robban

      BlåSubbaiSkåne

      #47793
      Practos
      Deltagare

        backen “viner” en hel del eftersom den är rakskuren, ifall växlarna håller sig på plats så skulle jag inte vara så orolig. Kolla när vxl olja är bytt och till vad ?

        #47794
        omar
        Deltagare

          Om backen fungerar som vanligt så tror jag inte det e någon fara.
          Det stämmer att backen e rakskuren och det e helt normalt att den viner.
          Man ska inte lyssna för mycket på ljud i bilen för då får man spel ….
          Mvh Omar

          #47795
          omar
          Deltagare

            Förresten:
            I värsta fall kan det vara att någon nöt typ startat lite hårdare med backen och då har dreven satt sig,det kan hända.Alltså dreven kommer närmare (1/10mm) varandra av chocken och då blir ljudet ännu högre.
            Mvh Omar

            #47796
            Robban25
            Deltagare

              Men det är ju inte precis ett vanligt vinande ljud som kommer när jag backar.
              Detta ljudet är högre än på någon annan bil som jag har kört.

              Men det som du skrev Omar att dreven har kommit närmare varandra låter troligt.
              Det sade meken som jobbar för Stoffe också.
              Får väl hoppas på det bästa!!!

              Tack för all hjälp.

              Om det är någon annan som tror sig ha samma ljud som jag så får ni gärna skriva det. Alltid kul att kunna jämföra ju!! =)

              BlåSubbaiSkåne

              #47791
              Greenfin
              Deltagare

                Jag har en 98:a och det låter helvetetiskt högt när jag backar….det har gjort det i 4 år nu utan att rasa:-) Verkstaden kollade detta för 2 år sen, och
                dom konstaterade att inget var fel.

                /Harka

                #47797
                Robban25
                Deltagare

                  >Jag har en 98:a och det låter helvetetiskt högt när jag backar….det
                  >har gjort det i 4 år nu utan att rasa:-) Verkstaden kollade detta för
                  >2 år sen, och
                  >dom konstaterade att inget var fel.
                  >
                  >/Harka

                  AAAAAHHHHHHhhhhh!!!!!!
                  Fan va gött. Tack ska du ha för att du säger det.
                  Nu känns det MYCKET bättre. =)

                  Låter det så högt att du nästan drar dig för att backa långt?
                  Det gör min.

                  Tackar ännu en gång… Phuuuhh

                  BlåSubbaiSkåne

                  #47792
                  Greenfin
                  Deltagare

                    Japp, det tar emot att backa långt 🙂

                    Tänkte inte på ljudet förräns det var en som påpekade det för mig. Och givetvis
                    så började man jämföra ljud med andra Imprezor och dom var ju tystare naturligtvis. Så man var lite svettig, innan man fick lugnande besked från verkstaden.

                    /H

                    #47798
                    Robban25
                    Deltagare

                      Det låter ju betryggande.
                      Ska ändå köra upp till Vinslöv och låta Stoffes mek lyssna på bilen så att jag kan vara helt säker.

                      Tack för alla svar!!!

                      /Robban

                      BlåSubbaiSkåne

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.