Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2242
    Subaru_Daniel
    Deltagare

      Hej. är ny med både subaru å turbobil. får en GT-99:a förhoppningsvis denna veckan och har tänkt mig trimma upp den till minst 300hk.. blir givetvis medlem här så fort jag fått mitt reg-nummer. Någon som har tips på vad jag ska köpa?. bilen ska gå bäst frammåt (strippen körning) Tack på förhand allihopa ! är mycke tacksamma för svar, har ni delar till salu så är jag intresserad av allt !. min är helt orginal=D

      #50527
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Skall du göra strippkarriär skulle jag rekommendera att se till att ha råd att se över växellådan (kanske göra det först).

        Sedan är det “bara” en fråga om att få in mer luft, mer soppa och köra en tändkurva som inte spikar ihjäl motorn. 😉 😀

        300 pållar kommer tyvärr inte “gå bäst” i dragrace, det går åt mer.

        Men det du behöver göra/byta är:

        Soppapump
        Större turbo (hur stor är lite beroende på önskemål om effekt)
        Frontmonterad IC (hjälper lite med att stå upplinad på strippen en halv dag under gassande sol).
        Avgassystem – 3″, har du slantar kastar du med ett grenrör på en gång.
        Växellåds- och motorfästen.
        Diffbussningar.

        Och viktigast av allt – mappa bilen för att gå bra med de nya prylarna. Är det dragrace som är meningen med bilen skall du kika på ett sprut med antilag, launchcontrol och hela kittet (Motec eller Autronic).

        /J

        #50541
        Subaru_Daniel
        Deltagare

          Hej och tack för svar!.. se över växellådan ? :9 .. vad menar du då..och kostar hur mycket ? 😉

          Har tänkt mig ca 350hk..

          Växellåds- och motorfästen.
          Diffbussningar.
          Var köper jag det ???

          >Skall du göra strippkarriär skulle jag rekommendera att se
          >till att ha råd att se över växellådan (kanske göra det
          >först).
          >
          >Sedan är det “bara” en fråga om att få in mer luft, mer soppa
          >och köra en tändkurva som inte spikar ihjäl motorn. 😉 😀
          >
          >300 pållar kommer tyvärr inte “gå bäst” i dragrace, det går åt
          >mer.
          >
          >Men det du behöver göra/byta är:
          >
          >Soppapump
          >Större turbo (hur stor är lite beroende på önskemål om
          >effekt)
          >Frontmonterad IC (hjälper lite med att stå upplinad på
          >strippen en halv dag under gassande sol).
          >Avgassystem – 3″, har du slantar kastar du med ett grenrör på
          >en gång.
          >Växellåds- och motorfästen.
          >Diffbussningar.
          >
          >Och viktigast av allt – mappa bilen för att gå bra med de nya
          >prylarna. Är det dragrace som är meningen med bilen skall du
          >kika på ett sprut med antilag, launchcontrol och hela kittet
          >(Motec eller Autronic).
          >
          >/J

          #50542
          Subaru_Daniel
          Deltagare

            40 tusen för en växellåda… nja.. då har jag inte råd att trimma mycket =D hur mycke håller org lådan för då ?

            >En drevsats som håller kostar närmare 30′, så skall den
            >monteras också, och det går åt lite packningar så det ramlar
            >iväg en bit över 35 innan det är klart…eller så är du lite
            >kvick och gör en kalasaffär på min låda (som har allt godis
            >redan) – kika under säljes här.
            >
            >Fästen (och allt annat kul) handlar du av Lateral Performance
            >i England, ogillar du att göra affärer över internet med
            >kreditkort och annat elände kan jag hjälpa dig. 🙂
            >
            >/J

            #50529
            SecretAgentMan
            Deltagare

              Det är nog inte helt omöjligt. 😉

              Original drevsats kan du glömma tyvärr om det är dragracing och 350 hk du har som mål. Inte ens 300 kommer den att hålla för.

              Och det finns inga billiga genvägar – tro mig, jag har letat. 😉

              /J

              #50539
              FLeXible
              Deltagare

                >[…]
                >Och det finns inga billiga genvägar – tro mig, jag har letat.
                >;)
                >
                >/J

                Som om Farbror Barbro skulle sagt det själv 😀

                //Chris

                #50536
                Kvarnis
                Deltagare

                  Måste tyvärr säga att Imprezan inte är det bästa alt. när det gäller rattlås 🙁 om man vill åka fort för en begränsad peng..

                  Det kommer fort att ryka ~100k direkt om du ska ner på en mitten 12:a,
                  och få det att hålla….

                  lådan kommer att vid 350bhp med ett schyst vrid att dö utan rattlås
                  Runt 300-320 så lever lådan längre ..om rattlås undviks.

                  Så fort de där 300+ hittar sig in i motorn med x-tra vridet så tar det inte lång tid innan 3:an blir trött på livet..tyvärr

                  #50543
                  Subaru_Daniel
                  Deltagare

                    Ok, tack för informationen!.. då är det bara att börja spara till en ny låda innan nästa sommar…. men under snällare körning i vinter så kan jag leka med 300hk+ iaf ??…320kanske

                    >Måste tyvärr säga att Imprezan inte är det bästa alt. när det
                    >gäller rattlås 🙁 om man vill åka fort för en begränsad
                    >peng..
                    >
                    >Det kommer fort att ryka ~100k direkt om du ska ner på en
                    >mitten 12:a,
                    >och få det att hålla….
                    >
                    >lådan kommer att vid 350bhp med ett schyst vrid att dö utan
                    >rattlås
                    >Runt 300-320 så lever lådan längre ..om rattlås undviks.
                    >
                    >Så fort de där 300+ hittar sig in i motorn med x-tra vridet
                    >så tar det inte lång tid innan 3:an blir trött på
                    >livet..tyvärr
                    >

                    #50537
                    Kvarnis
                    Deltagare

                      Btw såg att du tänkt handla ett HKS turbo kittet somm är till salu…

                      Tänk på att du kommer behöva ett nytt bra styrsytem, ny motor, ny låda.

                      Du kan lätt lägga på ~125K innan du har en chans av att få 450Whp, som håller ur det kittet …bara som ett tips 🙂

                      Sedan så kommer diffar och driv axlar att säga i från med så mycket pulver..;(

                      #50544
                      Subaru_Daniel
                      Deltagare

                        jo jag har lagt märke till det nu 🙁 🙁 jag börjar med ca 300hk och väntar tills jag har en annan låda då 🙂 måste jag mappa om bilen med 300hk lr?

                        >Btw såg att du tänkt handla ett HKS turbo kittet somm är till
                        >salu…
                        >
                        >Tänk på att du kommer behöva ett nytt bra styrsytem, ny motor,
                        >ny låda.
                        >
                        >Du kan lätt lägga på ~125K innan du har en chans av att få
                        >450Whp, som håller ur det kittet …bara som ett tips 🙂
                        >
                        >Sedan så kommer diffar och driv axlar att säga i från med så
                        >mycket pulver..;(
                        🙂

                        #50530
                        SecretAgentMan
                        Deltagare

                          300 hk kräver garanterat ommappning (och soppapump, och större turbo osv osv osv).

                          Och kör du elakt kan du rasa lådan med den effekten med – så mitt tips är att låta bli att pilla tills du har budgeterat för att se över lådan. 🙂 Eller är beredd att ta smällen när den kommer.

                          Att reparera standardlådan när 3:an rasar (med standardgrejer) landar runt 10-15′ lite beroende på om du har tur eller inte (ett ras sprider rätt bra med skrot inne i lådan – och där finns det mycket som kan gå sönder) – och då är det bara en tidsfråga innan det händer igen…snart tycker man att den där “svindyra” lådan a’ 30-40 kanske inte var så farlig trots allt. 😉

                          Jag vill inte måla fan’ på väggen – men ni bör vara lite medvetna om konsekvenserna.

                          Trimma med förstånd grabbar!

                          /J

                          #50532
                          OzO
                          Deltagare

                            I ärlighetens namn så är inte Subarun lätttrimmad. Och jag brukar räkna med att betala 1000:- per ökad hästkraft! 😉

                            Dvs från 218 -> 318 hk så behövs… *tar fram miniräknaren och knappar lite* …100.000:- + lite tur! 😀

                            ________________________________________
                            http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/smileys/smiley_ed16.gif
                            ~ I will shadow o ye Precious Silver Piles with NOS tour 2003 ~
                            “Id be unstoppable… if I could just get started!”

                            #50538
                            Kvarnis
                            Deltagare

                              >jo jag har lagt märke till det nu 🙁 🙁 jag börjar med ca
                              >300hk och väntar tills jag har en annan låda då 🙂 måste jag
                              >mappa om bilen med 300hk lr?

                              Okej, eftrsom du tänker byta lite pytlar förslår jag följande.

                              – Köp först en knocklink och laddrtycks mästare innan du gör nått mer !!!! kommer rädda en hel del utgifter i framtiden 😀

                              -Börja med att fixa ett avgassytem 3″ från turbon med eller utan kat är upp till hur mycket du vill skruva inför besiktningen.
                              ..Lär dig köra bilen å fundera på hur du vill gå vidare…tänker du satsa stenhårt på rattlås …så börja spara till ev. ras som kommer ..;)

                              -Vill du passera 300Bhp..byt turbo, soppa pump, mappa om med det hela..med link, Ecutek, Autronic etc

                              Fudera på om du tänker tämja på gräserna eller om en uppsättning samco slangar + lite små trix för att hjälpa Tmic’n räcker…
                              annars så köp en fmic.

                              Börja där…kommer att kosta fliss ändå..0m jag säger så.
                              jag passera iofs 300Bhp för inte allt för stor pengar…men det kom ett vxl.ras till slut som gick på mer än vad jag hade lagt utt då !!!
                              Sedan så hjar jag “hittat” prylar till en ~kurs

                              /Kvarnis med Ekonomi trimad subba på ~350frisk ;):D

                              #50540
                              Yonaz
                              Deltagare

                                😮 😮 😮

                                Nää så dyrt är det inte, 500kr/hk låter mer rättvist?!

                                #50533
                                OzO
                                Deltagare

                                  Nä, man kan ju spara genom att inte byta växellåda, koppling, motor/vxllådsfästen, broms, mm, mm…

                                  Man kan köpa begagnat, köpa billigt, köpa det inte absolut dyraste, mm, mm…

                                  😉

                                  ________________________________________
                                  http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/smileys/smiley_ed16.gif
                                  ~ I will shadow o ye Precious Silver Piles with NOS tour 2003 ~
                                  “Id be unstoppable… if I could just get started!”

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.