Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #524
    STI_Subba
    Deltagare

      Har varit hos Ferrita den 7:e Jan nu och gav de bilen för en dag så de kunde sätt på en 3″ system med racekat. Det var en lång dag. Satt i kundrummet med en anan Impreza ägare. Han hade en blå ’00 GT och bor i Leksand.

      Bilen var inte färdigt tills 16 tiden, började vid 07:00, men det var väldigt värt väntan! :9 Bilen andades mycket bättre och spolade upp mycket fortare! Killen som installerade systemmet sa att en annan STI satt in samma system och mät upp hästarna innan och efter installationen. Han hade fått 39 hästar till. Det var inte dåligt!

      Men …… när jag har kört bilen med den nya 3″ systemmet, märker jag att när jag belasta motorn genom att gasa lite extra, efter jag har släpt upp gasen eller inte växla ner och trycka lita extra på gasen, det hörs ett ljud från motorn som låter som …. hur ska jag beskriva det ….. som om metalblad skrapa lätt mot en yta i samma takt som turbon försöka spola upp.

      Först tänkte jag att det kanske skulle vara ljudet från insuget pga att den vill har mer luft. Men då skulle ljudet vara hela tiden medan jag trampa på gasen. Detta ljud försvinnar när turbon spola på som det ska. Men för en kort stund bli bilen seg och låter som jag sa. Det är därför att jag börjat fundera på bränslepumpen. Men om det var den, skulle det vara seg hela tiden pga inte tillräckligt med bränsle.

      Så det jag har kommit fram till nu är att jag börde sätta in en Walbro pump och mappa om ECU:n. Jag tror att min AFR är helt fel nu pga min nya 3″ system. Jag få in mer luft men är mappat till samma mängd bensin. Lamda vill rätta till den men jag tror inte att den kan pga original mappen.

      Vad tror ni?

      Det var inte meningen att detta inlägg skulle vara så lång, men det blev bara så ….

      Sorry ….
      Och jag skulle har lagt inlägget i den tekniska förummet istället. Kan någon flytta den ditt åt mig?

      /Kyle

      #38479
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Så länge det inte låter som en näve skruv i en plåtburk så är det ingen större fara (spikning låter ungefär så), jag kan tänka mig att du hör lite mera turboljud nu bara. 🙂

        Har du en laddtrycksmätare i bilen? Den nya sti:n är ökänd för att ladda ALLDELES för mycket med ett bättre avgassystem (vilket är riktigt o-bra, var tror ni de extra kusarna kommer ifrån?).

        Att mappa den är en GOD ide.

        /J

        #38481
        STI_Subba
        Deltagare

          Ja det tänkte jag göra oavsett efter installationen av avgassystemmet. ECU:n måste ses över. Tänkte på EcuTek med mapp switching. Kanske en Delta Dash efter det.

          /Kyle

          #38480
          svenneduva
          Deltagare

            Det kan mycket väl vara tendens till spikningar/knackningar du hör, dessvärre är det som du skriver inte så himla lätt att förklara ljudet. Några enstaka gånger är okej, men upprepade oljud bör du ta det lugnt med, oavsett vad för bil det är, tills du vet orsaken.

            Om jag vore dig skulle jag mappa först och se om det hjälper.

            –Svenne

            #38482
            STI_Subba
            Deltagare

              Ja det är precis det jag tänka göra. mappa om den. Men tänkte sätta in en Walbro pump för säkerhetskuld innan mappningen.

              /Kyle

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.