Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35841
    Henkeman
    Deltagare

      Hej!
      Jag fick precis veta att min motor har låg kompression på cylinder 1. Verkstaden tycker att det billigaste är att leta upp en begagnad motor i bra skick. De menar att det är så mycket jobb med att plocka isär och leta fel så det kan bli billigare att bara byta istället.

      Forester xt, 2007. Manuell låda.

      Jag kollade på bildelsbasen men där finns bara en motor och den var rätt dyr.

      Har ni några tips på var jag skulle kunna få tag på en motor i bra skick?

      Hälsningar
      Henrik

      Skickat från min G8231 via Tapatalk

      #288408
      Henkeman
      Deltagare

        Verkstaden gjorde kompression prov men inget läckagetest, leakdown, så jag vet inte om det är toppen eller cylinder/kolv.
        Men jag testade att öppna oljepåfyllningslocket med motorn igång och det trycker ut avgas/luft där.
        Kan jag ta det som ett säkert tecken på att det är läckage i cylindern?

        Hälsningar
        Henrik

        Skickat från min G8231 via Tapatalk

        #288407
        Patrick P931
        Deltagare

          Nej, det är inget tecken utan något som bör ske på alla motorer.

          Ang komplett motor är det nog billigast från England, samma motor i WRX 2006-2007 som i din Forester.

          Du kan haft tur och det är t.ex. enbart topplockspackning. Var bor du?

          #288409
          Henkeman
          Deltagare

            Ok!
            Bor i Boden. Surrade lite med en som trimmar och renoverar Subaru. Han tyckte inte att kompressionen var så låg att det förklarar att bilen går ojämnt och inte heller att det i sig borde orsaka att den misständer. Fick tips att kolla vevhusventilationen och justera ventilerna eftersom fel där kan leda till att tändstift beckar igen.
            Jag har ingen olja i kylarvätskan, ingen kylarvätska i oljan och inget avgasläckage till kylaren heller.
            Jag tog lös pcv-ventilen men jag kan ärligt talat inte avgöra skicket på den. Den rasslar rätt bra, så pass att den verkar helt lös inne i ventilhuset. Har beställt en ny så jag byter den till veckan. Ska få en ventil justering genomförd också.
            Det var en del olja i insuget och i slangarna från vevhuset och pcv-ventilen så ev funkar inte ventilen som den ska.

            Skickat från min G8231 via Tapatalk

          Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.