Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6230
    Digits
    Deltagare

      Hej Bullen,

      Jag ar en kille pa 22 ar och jag har ett problem.
      Det ar namligen sa att jag ska gifta mig om ett ar (det ar inte det
      som ar problemet). Problemet ar att jag inte vet vilken bil jag ska
      komma inglidandes med till brollopet. Jag vill ha en Subaru, men
      jag vet inte om jag ska satsa pa en sprojlans WRX (21995 pund (ca 300
      pund i manaden i tre ar med restvarde 9000)) eller en tva-fyra ar gammal
      STI for ungefar samma pris.

      Nagon som har lite input?

      Den gamla ser ju helt klart battre ut, men hur val haller den ihop? Om
      man koper STI’n far man kanske rakna med att den har korts annu hardare
      an en WRX/GT, eller?

      Vad skiljer en STI fran en WRX forutom ca 50 hk? Ar drivlinan uppgraderad?
      hjulupphangning? Vad vager de gamla Subarusarna? WRX’en vager val ca 1350kg
      och det verkar lite tungt tycker jag, korde tidigare en celica med samma vikt
      och den var sketatung…

      Vilket ar var det det fanns en tva-dorrars impreza? Den ser battre ut imho 🙂
      I vilket fall ar det 2d/4d som galler om det inte hander nagra olyckor

      Jag har en testkorning om tva veckor, far se om forsaljaren ens later
      mig kora 🙂

      (nix, har inga svenska tecken, engelskt tangentbord)

      Snalla Bullen, hjalp mig 🙂

      #78000
      Subbarist
      Deltagare

        Imprezan är en perfekt familjebil, det var därför jag köpte min 😉

        Subbarist javisst!

        #78001
        Digits
        Deltagare

          Ordis: Oj, nu blev jag forvirrad med dina beteckningar 🙂

          Vad ar en RA, och menar du verkligen 80000pund (over en mille)?

          Och nix, tankte inte bara pa forsakringspremien, aven om den kommer att bli
          skyhog om vi krockar eller liknande innan vi skaffar bilen. For tillfallet
          skulle den ligga pa 1200 pund (5 skadefria ar, 22ar, kvinlig agare och mig
          som registrerad forare), utan skadefria ar blir det 4000 pund (= ingen bil)
          Det jag egentligen menade var att det blir kanske en 5d om det hander
          olyckor 🙂

          I alla fall, jag har browsat runt lite i forsaljningsbroschyrer och pa natet
          och det kanns lite som om STIn ar uppgraderad pa de flesta punkter jmft med
          wrx? Passar delarna rakt over mellan modellerna?

          Jag vill inte “kasta skit” pa wrx eller subaru, men det kanns som om man far
          lite vad man betalar for? T.ex sa verkar det som om man far borja byta delar
          internt i motorn sa fort man borjar trimma lite? Ar det lika illa med STI’n?
          Missforsta mig inte, jag tycker subaru ar den coolaste bilen pa lange, jag ar
          bara radd for att allt ska rasa sa fort jag borjar kora med den, det hande med
          min gamla celica (dalig jamforelse, jag vet). Vad jag menar ar att de maste ju
          ha sparat in pengar nagonstans for att gora en prestandabil av den klassen till
          det priset… Ni forstar sakert om ni inte forsoker missforsta mig 🙂

          Egentligen ar mina fragor om trimning ovan lite irrelevanta for jag tror att
          kraften orginal racker anda, det ar alltid trafikstockningar har anda och alla
          andra ungdomar verkar kora renault clio 1.2 eller vauxhall astra 1.1 🙂

          Hur ar utbudet av bromsar till imprezan? Det varsta jag vet ar kassa bromsar.
          Minns fortfarande med fasa hur det kandes i celican (och ryggen) nar bromsarna
          var slut och det var ett vaggupp i slutet av vagen 🙂

          Hur stora hjul gar det rimligen att kranga pa pa imprezan? Egentligen vill jag
          ha 15″ rally-hjul men det funkar inte har, for har har clio’sarna typ 19″ och
          en markfrigang pa 5cm 🙂

          Hur ar det med bodykits? De flesta kit jag sett i Sverige har inte varit sa
          annorlunda mot orginal, tycker jag (fullandad design fran borjan kanske :))

          Manga fragor, hoppas nagon orkar svara 🙂

          #77998
          OzO
          Deltagare

            RA
            Från engelska FAQ: The “Type RA” (Race Altered) is a lighter weight car with some options deleted and deemed the most suitable model in the range as the basis for a rally car. Generally they come without air conditioning, electric windows or radio, but these are available from the options list, and fitted to many road cars. The RA comes with a closed deck block, shorter gearing than standard (150mph at 8,000 rpm!), and rally style vent(s)/flap(s) on the roof.

            22B
            Japan version kostade ny ~£28000. UK version kostade ~£40000 ny. Begagnade (om du hittar) ligger kring £40000 vad jag vet.

            Hjul
            Allt från 15″ till 19″ går att sätta på. Sen får man givetvis kolla upp de olika modellerna ang. offset, mm. Klarar fälgarna bromsoken? Behöver man rulla skärmkanter? Ett set lätta 17″ tycker jag personligen funkar bäst.

            Försäkring
            I Sverige ligger försäkringen som mest runt 15000:- och som minst 3000:- per år allt beroende på avtal. Får du högre spec från ett försäkringsbolag kan du tolka det som att dom inte vill ha dig som kund! 🙂

            Bromsar
            Helt beroende på användning. Orginal duger gott för de flesta. Finns ett stort utbud på alternativ till orginal, t.ex. AP, Brembo, EBC, Performance Friction. Nu vet jag så gott som inget om WRX men förmodligen räcker det med belägg byte till t.ex. Pagid Blå eller nåt från Performance Friction. Stålomspunna slangar är gjutet samt byte till värre bromsvätska.

            Styling – (a.k.a. plastputs)
            Takakaira finns lite plast att köpa. I Sverige är utbudet så gott som obefintligt.

            Trim
            Är ett kapitel för sig. Ja, Imprezan är dyr att trimma. Beroende på vilken nivå man lägger sig, är den svår- eller lättrimmad. Man behöver inte byta internt i motorn så fort man trimmar “lite”, men trimmar du “mer” så är det rekommenderat. Beror helt på vilket turbotryck du väljer att köra på och vilken tändkurva och soppa blandning, mm. Det går att trimma Imprezan (både GT och WRX) till runt 280 säkra hk och fortfarande köra standard kolvar och stakar. Iofs har man en aggressiv körstil kan man fortfarande rasa sin bil…

            ________________________________________
            http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/albums/album22/smiley_ed16.gif

            “It is not so difficult. Go flat-out before the corner and then go flat-out again”

            #77999
            ExOrdis
            Deltagare

              Tja helt olika bilar är det, nya WRX har ett större chassi med stor potential dock tyngre som du påpekar. En GT eller äldre STi ligger strax över 1200 kg på vågen.

              Tvådörrars STi RA finns väl från 94-00?
              Alternativt RS modellen med 2,5 liters sugmotor från USA.
              Kommer du över en 22B (MY-98 2d med WRCbredd bak) börjar prislappen någonstans runt 80000 pund.

              >I vilket fall ar det 2d/4d som galler om det inte hander nagra olyckor?
              Jag förmodar att du tänker på premietariffen hos försäkringsbolagen, fyrdörrarsversioner är ofta billigare eftersom dessa ofta anses vara “familjebilar”.

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.