• Detta ämne har 1 svar, 1,825 deltagare, och uppdaterades senast för 23 år sedan av OzO.
Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1799
    Peter
    Deltagare

      Är en nybliven ägare av en Impreza av 00 års modell, och jag är så j..la nöjd, roligare bil för de pengarna får man nog leta efter. Bilen är helt orginal och går väl helt tillfredsställande. Men om man vill byta luftfilter, skall man satsa på ett öppet eller ett ‘vanligt’ sport filter. Vet att Subaru verkar lite kinkiga när det gäller sådana förändringar, men vad är det som kan hända. På mina andra bilar jag haft, S40T4, A4 1.8T så har det aldrig varit tal om att det skulle medföra några problem. Det är ju lättare att byta från ett sport filter till orginal än från ett öppet till orginal om man skall lämna bilen på service mm. Funderar även på om det är nån mening med att byta avgassystem från kat o bakåt eller kan man lika gärna strunta i det.
      Ursäkta min okunnighet men om man aldrig frågar får man aldrig något veta 🙂

      En annan sak är att jag tycker att bilen går lite ojämnt när den är kall och på lägre varv, men så fort turbon ladda känns allt bra. Någon med samma erfarenheter?

      Tacksam för svar.

      MVH

      //PM

      #46969
      OzO
      Deltagare

        LAST EDITED ON Jul-30-01 AT 04:15PM (GMT)
        Men om man vill byta luftfilter, skall man satsa på ett öppet eller ett ‘vanligt’ sport filter. Vet att Subaru verkar lite kinkiga när det gäller sådana förändringar, men vad är det som kan hända.

        Luftmängdsmätaren kan gå sönder om man börjar mixtra med luftfilter. Kostar cirka 4000:- att byta. Än så länge är det bara statistik som visar att konfilter leder till pajad LMM… inte alltid och inte på alla bilar. Dessutom finns det bilar med t.o.m. orginal luftfilter som har trasig LMM…

        Jag skulle rekommendera ett ITG panel filter från Scoobysport. Funkar för mig i alla fall. Jag har dessutom plockat bort resonanslådan som sitter under skärm på högra sidan. Detta för att få liknande ljud som ett konfilter ger.

        Det är ju lättare att byta från ett sport filter till orginal än från ett öppet till orginal om man skall lämna bilen på service mm.

        Pillar man på bilen skall man stå för det, tycker jag. Dvs, trasar något sönder så hjälper det ingen att försöka dölja detta för verkstaden. Det är ju knappast IMs fel om en orginaldel pajar pga en tredjepartsprodukt. Därför borde tredjepartsleverantörer ta över garanti / stå för kostnaderna. Men det är en annan historia… 😀

        Funderar även på om det är nån mening med att byta avgassystem från kat o bakåt eller kan man lika gärna strunta i det.

        Slutburken är ganska restriktiv och ger ett för tråkigt rallyljud (min åsikt). Därför tjänar man på att byta till t.ex. Scoobysports slutburk eftersom det frigör ett par häst till och ger ett distinkt rallyljud.

        “Downpipen” eller det rör som går från turbon är helkasst kontruerat!! Täcker ju helt wastegaten och förhindrar gaserna till följd av slött gensvar. Näpp, köp en ny downpipe utan kat och ett med antingen två separata rör (som Scoobymanias) eller ett stort öppet rör (som Scoobysport). Och så visslar turbon lite mer! }> :7 }>

        På mellanpipan sitter en kat också. Dessutom dämpar den lite av avgasljud. Denna del behöver inte bytas (ger för lite enligt min åsikt, dessutom klarar jag fortfarande avgaskraven).

        Finns flera leverantörer av avgasdelar. Jag kör Scoobysport och kan bara kommentera deras. Andra kanske kan fylla i… Ferrita, Scoobymania, HKS, Blitz, Magnex, mm. Finns lite mer skrivet HÄR

        Köp helst delar som kan sättas ihop med orginal delarna så blir det lite enklare om du nån gång behöver byta fram och tillbaka beroende på besiktning.
        ______________________________________________
        http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif The Blue Pile of…

      Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.