Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2089
    gearhead
    Deltagare

      Hej.
      Har beslutat att skaffa mig en impreza wrx, förmodligen en 01. Och nu har jag en del frågor.
      Som mål har jag satt att få ca 275-285 hp. Nu undrar jag hur jag ska gå till väga. Jag har suttit och läst en massa inlägg här på sidan, men än har jag inte förstått allt.
      Så mina frågor är.
      1) Vad ska jag börja med? Luftfilter, avgassystem, mappning, chiptrim?
      2) Hur mycket kommer det att gå lös på? Någon som har en uppfattning?
      3) Avseende avgassystem, finns det inte en vis risk att det kommer att låta en ofantligt massa.
      4) Vilka firmor finns det i sydväst sverige som kan utföra arbetet?

      mvh
      Henrik

      #49297
      honkster
      Deltagare

        3) Avseende avgassystem, finns det inte en viss risk att det kommer att låta en ofantligt massa.

        Min bil har ett avgassystem av märket Feritta, det sitter även ett konisk luftfilter av märket pipe-x. Jag vet inte hur pass känslig du är med ljudet på bilen, men om vi säger så här: Kör du med dessa mods kommer bilen att LÅÅÅTA. Tror att det kommer bli svårt att få en trimmad bil att låta lite(om det nu var det du undrade) Tycker själv att det låter j-vligt gött om bilen och störs inte alls av mullret;-)

        ————————————–
        -HonKster- Blå My99 Kombi@Åre

        http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi556

        #49299
        Wigen
        Deltagare

          Hur är det med hjulvinkel VS länsman/SBP?

          Och en grej till, avanceradkörningskurs? Hittas var?
          Låter riktigt lockande…

          /Wigen

          #49298
          Henrik
          Deltagare

            LAST EDITED ON Apr-13-03 AT 01:20PM (GMT)
            >Hej.
            >Har beslutat att skaffa mig en impreza wrx, förmodligen en 01. Och nu
            >har jag en del frågor.
            >Som mål har jag satt att få ca 275-285 hp. Nu undrar jag hur jag ska
            >gå till väga. Jag har suttit och läst en massa inlägg här på sidan,
            >men än har jag inte förstått allt.
            >Så mina frågor är.
            >1) Vad ska jag börja med? Luftfilter, avgassystem, mappning, chiptrim?
            >2) Hur mycket kommer det att gå lös på? Någon som har en uppfattning?
            >3) Avseende avgassystem, finns det inte en vis risk att det kommer att
            >låta en ofantligt massa.
            >4) Vilka firmor finns det i sydväst sverige som kan utföra arbetet?
            >
            >mvh
            >Henrik

            För ett halvår sen så ställde jag exakt samma frågor som du (skaffade mig en WRX-01, och jag heter också Henrik för övrigt 🙂 )

            Jag började med Avgassystem från Ferrita (3″ med racekatalysator=går igenom besiktning). Och svaret på frågan om det låter, JA det låter maffigt (tom min morsa som är 50 bast och noll intresserad tycker den låter häftigt)men inte för mycket, utan precis lagom. Det låter inte så mycket i kupén! WRX har bättre ljudisolering än GT. Jag är iaf helnöjd med ljudet.

            Jag skall gå vidare med mappning och luftfilter nästa vecka, och jag räknar väl med att få ungefär 265-270 hk med det.
            Räkna med att få punga ut med cirkus 27000:- (om du blir medlem i klubben).
            Men då får du förbannat bra prylar, och efter vad jag förstått driftsäkra hästar om du inte kör som en idiot. jag tycker du skall börja med avgassystemet först. Sen om det inte redan sitter på, beställ asap stänkskydd från raceequip.com då bilen blir extrem blästrad och skitig utan dessa. (även med om man kör på grusvägar som jag, men de hjälper iaf)
            Ang firmor, så skulle jag vända mig till ferrita i Köping för avgas, och prospeed/jrm i Södertälje för ECUTek mappning.
            Luftfilter kan du väl köpa varsomhelst, men om du liksom jag inte har full koll på meckandet så kan du låta PS/JRM montera det eller nån vänlig själ här på forumet kanske 🙂

            Lycka till!

            mvh

            Henrik

            edit: var visst en månad gammal tråd…jaja .

            #49296
            ExOrdis
            Deltagare

              Förhoppningsvis börjar du med att bekanta dig med bilen
              innan du ökar effekten, trot eller ej men den går faktiskt
              att köra fort med som den står hos handlaren.
              För att kunna nyttja en orginalbil fullt ut, ger det mer att
              kosta på sig en uppgradering av däcken + hjulvinkelinställning.
              Det odiskutabelt bästa nybörjartrimmet är att gå en kurs
              i avancerad körning.

              Mvh

              /K

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.