› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Öhlins-dämpare monterade nu
- Detta ämne har 49 svar, 6,254 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 1 månad sedan av Manor.
-
FörfattareInlägg
-
9 juni, 2002 kl. 09:12 #66855maxanDeltagare
>Men om du kör över en broskarv t ex är det då inte dämparen som tar
>stöten? Är det fjädern?Mycket är väl dämparen, men som lekman kan jag även gissa att dämparen jobbar i kombination med fjädern här.
>Men jag borde kanske få testa en mjukt ställd Leda-bil med andra
>fjädrar (om det finns), för att om möjligt få en annan bild.Mig veterligen är det ingen (iallafall i Sverige) som valt Leda med motsvarande mjuk/hårdhet på fjädrarna som sitter på standard GTn.
>Min utgångspunkt när jag startade den här tråden/diskussion är annars
>den att själva SYFTET med ställbarhet för oss vanliga dödliga är att
>ha en bil som man ställer så flexibelt som möjligt efter underlag och
>syfte med körningen, att man har nytta av att använda inställningarna
>flitigt.Både Öhlins och Leda B+C (som vi i detta fall diskuterar) har dessa möjligheter (dämparen). Men som sagt, det handlar väl ändå ganska mycket om kombinationer, där sätts utgångsläget för ställbarheten. Jag tror i alla fall Hårdare fjädrar alternativt mjukare fjädrar förändrar grundförutsättningarna till hur bilen upplevs/uppträder.
Jag anser mig själv dödlig men trivs med valet av att kunna justera bilen mellan t.ex. hårt och ännu hårdare, därav mitt val av fjädrar (hårdare).
>Kanske har jag nu fått Ledas egenskaper helt om bakfoten och
>att den GÅR att ställa för komfortabel landsvägskörning över
>broskarvar och dylikt – även om ni inte gör det.Jag hade en väldigt komfortabel landsvägskörning denna helg runt Västerås och Enköping. Allt är relativt 😉 Möjligen krängde det lite för mycket, nya krängare och toppmonteringar för fjäderbenen gör det antagligen än mer komfortabelt, allt enligt mitt egna tycke.
>Alltså om jag ska klandra er istället för Leda som du säger, så gör
>jag snarare det för att jag inte förstått varför ni ska ha ställbara
>inställningar överhuvudtaget då om det ändå bara är HÅRT som gäller i
>er smak?Vad är det du inte förstår? Att en del väljer mellan OLIKA HÅRDA inställningar? Att en del kanske inte är fullt så intresserade av en mjukare sättning av bilen? Det handlar väl om personligt tycke och smak hur man väljer att köra bilen och därmed väljer t.ex. dubbelt så hårda fjädrar som originalfjädrarna på bilen.
Den ställbara dämparen ger dessutom större möjlighet att laborera med olika fjädrar. Jag körde med en uppsättning fjädrar fram i början under ett par månader. Jag bytte sedan till en hårdare uppsättning och kan därmed ställa dämparen något hårdare än med de tidigare fjädrarna om så önskas med gott samvete. På vintern kör jag inte med lika hårda inställningar på dämparna som på sommaren. Under sommaren använder jag två alternativ, även om jag ännu bara denna sommaren valt ett av dem.
Om jag är ute och kör och känner någonstans att ”här vill jag trampa på lite” har inte jag lust att ”Ojdå, jag måste gå ut och ändra 14 och ett halvt klick” för att sedan justera tillbaka 14 och ett halv kick.
Jag är nöjd med inställningarna jag kör med under sommaren, varför då hålla på att justera fram-och-tillbaka hela tiden?
>Det gör ju i så fall diskussionen lite poänglös.
Ja, den är möjligen poänglös eftersom du enbart utgår ifrån ditt eget tycke och smak. Du verkar inte förstå att alla gillar att laborera på olika sätt med sina bilar. Alla har inte samma uppfattning om komfort alternativt vad de vill uppnå vid bytet av fjädrar och/eller fjäderben.
>För det vi kan konstatera är att Leda köps av de som vill ha hårda bilar och >att deras bilar är hårda oavsett om det beror på Leda, fjädrar eller att
>de ställt dem så. Öhlins köps av de som vill ha många inställningsmöjligheter >och som ställer bilen olika efter körning och underlag.Jag är ledsen Toni, men med den slutsatsen känns det återigen som att den är dragen utifrån dina egna önskemål, och inte individens.
Mig veterligen finns det en innehavare av Öhlinsdämpare som först valde de hårdaste möjliga fjädrarna tillgängliga i Sverige. Men när de nu upptäckte någon form av problem med Öhlinsdämpare och WRX:en har tydligen denna person valt att försöka få in en _ÄNNU_ hårdare uppsättning dämpare/fjädrar från Japan, Öhlins-dämpare såklart.
Han tycker Öhlins är överlägset bra men som du märker faller knappast hans val på orginalfjädrarna.
Enligt din slutledning har alltså han valt fel fjäderben. Han skulle enligt din uppfattning välja Leda. För enligt dig skall vi konstatera att de som vill ha hårda bilar skall köpa Leda?
För min del var det inte direkt din slutsats som styrde mitt val.
Du glömmer en ganska väsentlig detalj i sammanhanget. Mig veterligen köpte de flesta av oss som idag kör Leda dessa året innan Öhlins fick ut sina dämpare i någon större utsträckning på den svenska marknaden.
Skulle jag idag stå inför samma val är fallet självklart inte så att jag möjligen hade köpt Leda utan möjligen Öhlins. Vad är det som gör det självklart att jag hade eftersträvat de
10 juni, 2002 kl. 06:25 #66866SecretAgentManDeltagare…frågan egentligen är väl om man står ut med en hårt fjädrad bil – som alla här är överens om fungerar bäst på bana, och ta nackdelarna det medför – eller om man vill ha en kompromiss, som fungerar halvskapligt överallt?
Det är väl det som är pudelns kärna egentligen?
Jag sitter här och funderar på ÄNNU hårdare fjädrar, toppmonteringar OCH krängningshämmare.
/J – självplågare?
Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
Banträffsansvarig SSI
10 juni, 2002 kl. 11:39 #66881ToniDeltagareJag tror inte det råder någon fundamental oenighet här. Jag har sagt, precis som Maxan poängterat, att vid körning på Gelleråsen så upplevs Görans bil med Leda och mer än dubbelt så hårda fjädrar bättre vid hårdare körning, än om man använder sig av mjuka fjädrar och kanske har krängningshämmare och ALK. Men då ska man veta två saker:
1) Det gäller körning PÅ BANA med fin asfalt, är inte alls övertygad om att jag skulle ha samma omdöme vid hård körning på gropig småväg.
2) Jämförelsen skedde vid den tidpunkten när jag hade Öhlinsarna i läge 10. Redan vid Vålerbanan en vecka senare när jag hade dom i läge 5 kändes bilen klart bättre på bana. Om/när jag skruvar dom till läge 1, så blir det intressant att se…Jag förnekar inte att fjädrarna har betydelse men jag hävdar att ”hård körning” inte är det mest relevanta bedömningsmåttet. Jag menar att underlaget (grus, gropig asfalt, motorväg, bana, snö etc) är mest relevant. Rallykillarna kör ”hårt”, men byter ändå setup beroende på underlag. Där vet jag nu av egen erfarenhet att Öhlinsarna funkar i ett brett spektrum.
Jag menar INTE att ”Leda är en bristfällig produkt”. Tror inte jag uttryckt mig så (annat än på skämt isåfall). Dessutom kanske jag är fel ute när jag tjatar om Leda hela tiden. Att det egentligen är en fråga om kombinationen med Leda och fjädrar etc.Max har helt rätt i att pudelns kärna är att jag UTIFRÅN MINA PERSONLIGA bedömningskriterier (mesta möjliga flexibilitet) ifrågasätter valet av justeringsmöjligheter mellan hårt, hårdare, hårdast. Att jag tycker det vore rimligare att ha möjlighet att sätta t ex mjukare än original, ungefär som original, hårt, hårdare (men kanske få låta bli hårdast och slippa njurbälte).
Jag har alltså utgått ifrån i hela diskussionen att detta är ett relevant bedömningskriterium för oss alla och hela vitsen när man köper justerbara prylar för bruk i standarbilar som används till vardags. Om det sen beror på Leda eller på personligt val och andra bedömningskriterier eller andra komponenter i kombination med Leda och med valet, så får vi väl då nöja oss med att säga att det finns andra som inte vill justera så mycket och i så brett spektrum – men som ändå vill ha justerbara prylar. Jag förstår inte riktigt vitsen då med justerbarheten – men, men… – då lär det ju också förbli en obevisad fråga i nuläget hur pass väl Leda skulle funka i samma breda spann som Öhlinsarna – alltså MITT bedömningskriterium.
PS. Inte heller förstår jag vitsen med öronproppar om inte vinsten i motoreffekt är mer än ett par hk av oväsendet.
10 juni, 2002 kl. 13:02 #66864maxanDeltagare>Både Toni och Maxan, nu får ni kasta ruttna ägg och blästra min bil om
>jag tränger mig in i ert lilla ”religionskrig”. Dock är jag färgad åt
>det ena hållet utan att själv äga vare sig LEDA eller Öhlins, ännu…
Oavsett vad du tycker och tänker kastar jag gärna ruttna ägg och blästrar din bil 😉 😀>Jag har mycket nyfiket följt er dialog, och sett vad vissa kan göra
>med en uppgradering av stötdämparna, hjulinställning och däckbyte.
Kan ju påpeka att detta verkar vara en av de mest lästa dialogerna i forumet sedan start 😀>
>När jag själv ska kosta på mig en uppsättning nya ”ben” lutar det
>mycket åt ett
>svenskt alternativ av den enkla anledningen, att dom fungerar även på
>vintern enligt ovan angivna devis – mjuk sättning. Alltså ett prisvärt
>året runt paket vad jag förstått av de erfarenheter Stefan har från i
>vintras.
Använder Stefan också standardfjädringen?>Om bilen brukas mestadels på sommarhalvåret och hård sättning
>eftersträvas är det väl som så att LEDA är det idag lämpliga
>alternativet för våra bilar.
Mjae, däremot kan man kanske helt enkelt _kasta_ orginalfjädrarna och införskaffa en hårdare uppsättning till sina Öhlins-grejjer. Jag är ganska säker på att detta skulle ge minst lika bra resultat.Max!
10 juni, 2002 kl. 13:24 #66856maxanDeltagare>Jag förnekar inte att fjädrarna har betydelse men jag hävdar att ”hård
>körning” inte är det mest relevanta bedömningsmåttet. Jag menar att
>underlaget (grus, gropig asfalt, motorväg, bana, snö etc) är mest
>relevant.
hmm, motorväg kan väl ändå ses som lika god kvalité som på bana? Tyvärr verkar vägarna i södertörn (där jag 99% om året färdas) inte bestå av grus, gropig asfalt och för den delen väldigt sällan snö. Eftersom det för mig är mest intresannt hur bilen fungerar vid ”hård” körning är det där jag försöker göra bedömningen.Eftersom jag fortfarande känner att jag har mycket att lära mig kör jag inte ”hårt” på vare sig grus eller snö just eftersom jag inte vill plantera bilen i ett träd 😉
>Rallykillarna kör ”hårt”, men byter ändå setup beroende på
>underlag. Där vet jag nu av egen erfarenhet att Öhlinsarna funkar i
>ett brett spektrum.
Ja, de byter setup, men då pratar vi inte bara om att vrida 14.5 klick utan även fjädring.På rallyt i Sandviken (asfaltsrally) vill jag minnas att _MÅNGA_ rallyförare hade problem, just för att få hade hårdare fjädrar. Jag har för mig att Stoffe även nämde detta och att få rallyförare hade tid/råd att skifta till hårdare grejjer än vad de använde på grus/snö.
Vi vet alla facit av det rallyt, en dödsolycka och inget mer asfaltsrally i Sverige på ombestämd tid.
>Om det sen beror på Leda eller på personligt val och andra
>bedömningskriterier eller andra komponenter i kombination med Leda och
>med valet, så får vi väl då nöja oss med att säga att det finns andra
>som inte vill justera så mycket och i så brett spektrum – men som ändå
>vill ha justerbara prylar. Jag förstår inte riktigt vitsen då med
>justerbarheten – men, men…
Du förstår inte vitsen? Tycker du då att jag t.ex. skulle nöjt mig med att köpa en uppsättning hårdare fjädrar till mina orginaldämpare? Ett så kallat ”nej-bör-kit” som vi fick lära oss på Öhlins? Eller vad tycker du mitt val skulle ha varit?Eftersom du har köpt dina Öhlinsare och erbjudit dig för rabatterat pris att dema prylarna får jag helt enkelt själv pröva din bil. Då får du se till att justera in dem först i ”strids”-läge. Sedan skall jag nog försöka ta mig tillfället att få åka med i någon Öhlinsbil med icke-orginalfjädring, det känns för mig än mer intresannt, eftersom jag då gissar att den personen är ute efter ungefär samma sak som jag.
> – då lär det ju också förbli en obevisad
>fråga i nuläget hur pass väl Leda skulle funka i samma breda spann som
>Öhlinsarna – alltså MITT bedömningskriterium.
Ja, det lär väl förbli det.>PS. Inte heller förstår jag vitsen med öronproppar om inte vinsten i
>motoreffekt är mer än ett par hk av oväsendet.
Större rör bakåt ger antagligen mer utslag effektmässigt när man börjar trimmar bilen seriösare som t.ex. större turbo, FMIC osv. Jag gissar på att ett orginalavgassystem skulle hålla tillbaka mycket av vinsterna då 🙂 Själv väljer jag att trimma lagom än så länge 😀Max!
11 juni, 2002 kl. 14:01 #66882ToniDeltagareJo, eftersom många läser denna tråd så får vi väl känna ansvar och koka mer soppa på spiken då:
>hmm, motorväg kan väl ändå ses som lika god kvalité som på bana?
>Tyvärr verkar vägarna i södertörn (där jag 99% om året färdas) inte
>bestå av grus, gropig asfalt och för den delen väldigt sällan snö.
>Eftersom det för mig är mest intresannt hur bilen fungerar vid ”hård”
>körning är det där jag försöker göra bedömningen.Ja, motorväg och bana bedömer jag också som ganska likvärdiga eller åtminstone bara ”5 klick skillnad”. I Storstockholm är min bil att betrakta mest som ett transportfordon snarare än en rolig leksak. Alltså gäller rimlig komfort och säkerhet. På sommaren har jag alltså oftast liten nytta av hård sättning eftersom jag inte ägnar dagarna åt att köra runt i rondeller i högsta fart eller gasa snabbast mellan rödljusen. På vintern är det inte ofta snö men desto oftare is(!) – även på huvudvägarna, alltså kör jag dubbat.
Däremot lever man upp på sommaren de helger man råkar göra utflykter på småvägar, på någon av våra banträffar eller runt i Sverige. Men inte ens här är ju hårdare fjädrar till sån OERHÖRD nytta tycker jag att därför skulle offra vardagskomfort och vintersäkerhet. Däremot kan jag nu ställa om bilen till hård sättning vid dessa tillfällen – om än inte superhård.
>Eftersom jag fortfarande känner att jag har mycket att lära mig kör
>jag inte ”hårt” på vare sig grus eller snö just eftersom jag inte vill
>plantera bilen i ett träd 😉Nej, det vill man ju helst inte men samtidigt så lär man sig ju inte om man inte tänjer gränserna lite ibland då och då med omdöme. I mitt fall så har jag en skrapad och sprucken framspoiler sen besök i en snö-is-bank på en av Värmlandsvägarna som minne av senaste gången jag tänjde lite för mycket. Samtidigt så har jag på snart 20 års körning ännu inte orsakat något värre än lite plast, plåtmärken – inga skador på vitala prylar.
>>Rallykillarna kör ”hårt”, men byter ändå setup beroende på
>På rallyt i Sandviken (asfaltsrally) vill jag minnas att _MÅNGA_
>rallyförare hade problem, just för att få hade hårdare fjädrar. JagJovisst, men poängen kvarstår: underlaget är det viktiga – och därmed är det eftersträvansvärt menar jag att ha en bil som anpassar sig till så många OLIKA underlag som möjligt. Med hårdare fjädrar och Leda så har du inte den flexibiliteten som jag har. På asfalt-rally eller bana kanske du har ett övertag på mig om det gäller att köra fortast från A till B och att satsa lika vilt som rallyförarna – men det säger du ju i inlägget ovan att du ändå inte satsar eftersom du inte vill plantera bilen i terrängen. I all vardagsköring, inklusive ”vinter i Södertörn” skulle jag tro att Öhlinsare och standardfjädring är att föredra även för dig.
>Du förstår inte vitsen?
Se ovan. Eftersom Öhlins inte fanns på marknaden förrän nyligen skulle mitt val i ditt läge därmed varit antingen Leda med fjädring liknande original eller som det i mitt fall nu blev ”vänta och se”. Sen kom Öhlins upp som ett alternativ. Jag kan villigt erkänna att jag våndades länge eftersom frågan alltid gäller för mig ”är det värt pengarna”? Vore jag som Johan, Jerry m fl så hade det varit odiskutabelt eftersom bilen/bilar är deras STORA projekt. För mig däremot finns familj, hus, semester, upplevelser, andra familjebilen etc etc och då blir det fråga om att prioritera mellan en Mallis-resa för hela familjen i en vecka eller ”nya prylar till farsans bil”. Så jag känner att utgiften som sådan måste ha en viss ”rimlig” nivå och konkret mervärde.>Eftersom du har köpt dina Öhlinsare och erbjudit dig för rabatterat
>pris att dema prylarnaJavisst, det var det rabatterade priset som gjorde att jag slog till och bestämde mig.
>får jag helt enkelt själv pröva din bil. Då får
>du se till att justera in dem först i ”strids”-läge.På Kinnekulle får du förhoppningsvis chansen. Kanske ett nytt ”dubbeltest” med min bil och din? (eller med Görans bil om du inte ska köra)?
>Större rör bakåt ger antagligen mer utslag effektmässigt när man
>börjar trimmar bilen seriösare som t.ex. större turbo, FMIC osv.Där har vi det där med rimlighet igen! I min värld av prioriteringar känns Imprezan full med liv och hästkrafter redan. Ser inte vitsen med att spendera tiotusenlappar på att få den ännu mer full med hästkrafter. Några tusenlappar maximalt får det kosta om jag ska motortrimma. Tror jag får roligare liv av att spendera pengar på banträffar, rallyresor, familjen m.m.
Toni
11 juni, 2002 kl. 16:35 #66857maxanDeltagare>>>Rallykillarna kör ”hårt”, men byter ändå setup beroende på
>>På rallyt i Sandviken (asfaltsrally) vill jag minnas att _MÅNGA_
>>rallyförare hade problem, just för att få hade hårdare fjädrar. Jag
>
>Jovisst, men poängen kvarstår: underlaget är det viktiga – och därmed
>är det eftersträvansvärt menar jag att ha en bil som anpassar sig till
>så många OLIKA underlag som möjligt. Med hårdare fjädrar och Leda så
>har du inte den flexibiliteten som jag har. På asfalt-rally eller bana
>kanske du har ett övertag på mig om det gäller att köra fortast från A
>till B och att satsa lika vilt som rallyförarna – men det säger du ju
>i inlägget ovan att du ändå inte satsar eftersom du inte vill plantera
>bilen i terrängen.
På vilka vägar tror du jag kör som hårdast på? Asfalt, grus eller snö? Jag kör i princip övervägande på asfalt. T.ex. hela roslagsrallyt bestod väl av asfaltsvägar? Den sträcka jag körde under årsmötet-dagen bestod av asfaltsvägar (även om några lyckades pricka in en grusväg). Jag kör alltså nästan uteslutande på asfaltsvägar och du säger då att jag kanske har ett övertag gentemot dig att köra fortast från A till B. Men…. Är det inte det som är meningen? Det var iallafall MITT mål med att införskaffa nya dämpare och fjädrar. Att kunna ta mig från punkt A till B snabbare, men fortfarande inte känna att jag varit på väg att rulla av vägen.Jag kan lova dig att jag inte kört vare sig i roslagen eller runt västerås/enköping för att titta på ängarna och träden Toni, något du kanske uppskattar mer än mig. Utan köra rimligt fort utan att för den delen känna att jag befinner mig på gränsen och tro jag är någon rally-förare, så är inte fallet.
När jag sätter mig i en standard GT eller WRX och kör dem känner jag snarare en viss oro över hur pass mycket de kränger.
>I all vardagsköring, inklusive ”vinter i Södertörn”
>skulle jag tro att Öhlinsare och standardfjädring är att föredra även
>för dig.
Härligt, hur skulle jag klara mig utan folk som tycker och tänker vad som är att föredra för mig.>För mig
>däremot finns familj, hus, semester, upplevelser, andra familjebilen
>etc etc och då blir det fråga om att prioritera mellan en Mallis-resa
>för hela familjen i en vecka eller ”nya prylar till farsans bil”. Så
>jag känner att utgiften som sådan måste ha en viss ”rimlig” nivå och
>konkret mervärde.
Mjaa.. Toni, jag tror inte det har så mycket med prioriteringar i ditt fall. Vi behöver inte prata ekonomi, men jag kan tänka mig att det finns de som har det betydligt mycket sämmre än vad du har det. Jag tror snarare det handlar väldigt mycket om det sista du skriver, ”utgiften som sådan måste ha en viss ”rimlig” nivå och konkret mervärde.” 🙂Det stämmer lite mer på dig som yrkesperson tycker jag, med tanke på inom vilket yrke du jobbar 😀 😉
>På Kinnekulle får du förhoppningsvis chansen. Kanske ett nytt
>”dubbeltest” med min bil och din? (eller med Görans bil om du inte ska
>köra)?Kanske det. Men till syven och sist tror jag det var så att det var du som fick rabatt och som motprestation skulle använda din bil som någon form av demobil. 😉
>Där har vi det där med rimlighet igen! I min värld av prioriteringar
>känns Imprezan full med liv och hästkrafter redan. Ser inte vitsen med
>att spendera tiotusenlappar på att få den ännu mer full med
>hästkrafter. Några tusenlappar maximalt får det kosta om jag ska
>motortrimma. Tror jag får roligare liv av att spendera pengar på
>banträffar, rallyresor, familjen m.m.
Ja, rimligheten eller prioriteringar.. vad tycker man är kul, vad gillar man att pyssla med?Det känns trots allt som att flertalet av de större motortrimmarna i Sverige med Impreza både kan trimma bilen och sedan klara av att åka på banträffar, rallyresor, semestrerar och umgås med familjen..
Antingen är du en jäkel på att lägga pengar på hög, eller så har du helt enkelt något annat intresse att plöja ner dem i, frimärkessamling eller dylikt 😀 😀 😉
Max!
12 juni, 2002 kl. 09:14 #66884ToniDeltagare>Jag kan lova dig att jag inte kört vare sig i roslagen eller runt
>västerås/enköping för att titta på ängarna och träden Toni, något du
>kanske uppskattar mer än mig. Utan köra rimligt fort utan att för den
>delen känna att jag befinner mig på gränsen och tro jag är någon
>rally-förare, så är inte fallet.Njae, jag tror inte du tittar på blommor – men det var du själv som pratade om att inte tänja gränser i ett tidigare inlägg – och eftersom jag endast tror att min setup är sämre just vid gränsen, så menar jag att flexibiliteten är mer värd.
>Härligt, hur skulle jag klara mig utan folk som tycker och tänker vad
>som är att föredra för mig.😉
Ja, ibland kanske man får något ut av det? Är bra dock att alla inte väljer/tycker samma, eller hur?>men jag kan tänka mig att det
>finns de som har det betydligt mycket sämmre än vad du har det. Jag
>tror snarare det handlar väldigt mycket om det sista du skriver,
>”utgiften som sådan måste ha en viss ”rimlig” nivå och konkret
>mervärde.” 🙂Javisst. Fast i rimlighetsbedömningen ingår då för mig att man ser på vad alternativen är. Mallis-resa t ex.
>Kanske det. Men till syven och sist tror jag det var så att det var du
>som fick rabatt och som motprestation skulle använda din bil som någon
>form av demobil. 😉Nja, låt oss vara helt tydliga här. I min ”motprestation” ingår att jag lånar ut bilen till Stötdämparexperten för testning samt att selektivt utvalda andra FÅR ÅKA MED mig runt NÄR DET PASSAR mig, d v s efter överenskommelse.
Däremot med Göran och andra ”stammisar” som jag litar på lika mycket som de litar på mig så kan man ju byta bil med varandra några varv. Du är ju ”stammis” och dessutom kör du ju inte på gränsen enligt egen uppgift 😉 så det skulle funka tänkte jag. Själv lovar jag att hålla inne hornen om jag lånar din bil. Man känner ganska bra ändå hur bilen ter sig.>Det känns trots allt som att flertalet av de större motortrimmarna i
>Sverige med Impreza både kan trimma bilen och sedan klara av att åka
>på banträffar, rallyresor, semestrerar och umgås med familjen..Inte Jerry och Göran t ex. De har bangat ett och annat. Å andra sidan kan det ju bero på rally-ointresse, eller? (Smickrande att bli jämförd med ”de större motortrimmarna” iofs.)
>Antingen är du en jäkel på att lägga pengar på hög, eller så har du
>helt enkelt något annat intresse att plöja ner dem i, frimärkessamling
>eller dylikt 😀 😀 😉Sorry, du överskattar nog min ekonomi. Som egenkonsult eller företagare tjänar man mångdubbelt mer än som anställd – men jag klagar inte man är (ganska…) trygg som anställd iallafall, och jag har det bra. Mina totala pengar på hög är dock inte så stora och taxeringsvärdet på huset inräknat så stod det 0 i taxerad förmögenhet för både mig och min sambo senast vi deklarerade. Bor man i lägenhet istället för villa med lån, kör en istället för två bilar, har två istället för en inkomster, tar det lugnt med dyra semestrar och inte har barn så gör det ganska stor skillnad faktiskt. Där är hela förklaringen.
12 juni, 2002 kl. 10:26 #66868SecretAgentManDeltagareLAST EDITED ON Jun-12-02 AT 12:27PM (GMT)
*host*Det var väl ett jäkla påhopp (även om det var med glimten i ögat – hoppas jag)….jag tycker att man lägger ned nog med tid runt bilen som det är…att jag inte har ekonomi/tid att vara med på allt kan väl inte ses som ett bristande intresse? x(
/J
Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
Banträffsansvarig SSI
12 juni, 2002 kl. 12:13 #66858maxanDeltagare>Jepp, Stefan kör idag med samma sättning som Toni.
>Men snart blir det även där coilover med toppmonteringar, dock ej
>engelskt fabrikat… 😉
Tja, val av toppmonteringar känns väl iofs nästan värdsligt för min del. Vissa väljer justerbara, andra fasta plattor. T.o.m. Subaru har ett alternativ som de säljer med STi stämpel. Jag tror faktiskt de jag tänker på är tillverkade i Japan, typ samma eller liknande land som tillverkar de stötdämpare ni förespråkar 😉 För Öhlins gatdämpare tillverkas väl fortfarande på licens långt bort i en annan del av världen?>Åter till debatten.
>Jag håller med om Sandviken, men vet vi vilken sättning olycksbilen
>hade?
Jag pratar inte enbart om olycksbilen utan om rallyt i sin helhet. Stoffe sa det, på radio upprepade kommentatorerna detta om och om igen, just att det var få förare som hade bytt fjädring och justerat detta för en annan åkstil än den som krävs på grus och snö. Med detta vill jag alltså understryka hur pass stort betydelse valet av fjädring har. Och det enligt mig är ganska självklart att det då påverkar den av Toni eftersträvade komforten. Man väljer alltså don efter person, tycke och smak.>Varför denna paranoida rädsla för krängning? En bil välter knappast
>vid kurvtagning om det inte tar i mot en kant.
För min del handlar det om känslan helt enkelt. JAG känner inte att jag riktigt vet vad jag kan förvänta mig. Jag vågar ju knappt åka snabbare än 90 km/h på tyresövägen med en Saab 9-3, tycker den redan då nästan tenderar till att understyra och börja dra sig utåt kanterna. Nu har jag visserligen bara kört den under vintertider, men usch och ack. Samma sak på BMW 320 (Kombi)… Upplevde inte alls samma trygghet i bilen, lite för att de kränger mer än vad jag då kanske är van vid numera.T.o.m. Malin kommenterar när vi väl är tillbaka i min Impreza att det känns ”tryggare”. Det fungerar alltså att ha en hård fjädring med familj i bilen, både Kim och Malin har stått ut under åren som gått 😉 Har inte hört några klagomål på komforten.
>Körupplevelse är viktigt, och det bör väl inte vara så att prylarna
>kostar så mycket att det begränsar möjligheten till köraktivitet. Inte
>råd med soppa, rädd för att kvadda, bla,bla,bla, många är ursäkterna
>för att inte köra med sin superduperutrustade kärra.
För vem skall jag bevisa något? Varför skulle jag INTE vara rädd att kvadda bilen? Vad bevisar man och framför allt lär man sig genom att efter att ha monterat nya grejjer på bilen leta sig in i närmaste träd? Vad lär man sig av detta? Jag har själv inte råkat ut för detta. Jag vill inte råka ut för detta. Jag vill minnas att personen i fråga mådde väldigt dåligt efter denna händelse.Så självklart är jag rädd för att kvadda bilen. För min del handlar det om MIN körupplevelse och MITT förtroende till bilen. Så länge jag har kul och trivs med min bil och att den lever upp till alla enligt MIG ställda förväntningar, möjligheter osv, då är allt bra. Om sedan preti eller peti tycker att jag är dum i huvudet eller inte kan förstå mina val, fine, men OCH?
Hur många plöjer inte ner 10-30kkr i bara plastdetaljer runt om bilen. Jag klagar inte på dem, kul att de gillar just den grejjen. Det finns säkert de som runt om i landet slängt på massa plast och sedan ägnar större delen av tiden till att putsa på den så att det ser fint ut när andra tittar på deras bil. Inte bryr jag mig om det, de gillar helt enkelt att göra just den grejjen. Tror du det är många av plastputsarna som vill riskera sina dyra inköp genom att snurra ut i gräset? Det finns självklart undantag 😉 Ingen nämd, ingen glömd.
Poängen är att jag vet att det finns vissa som mer eller mindre tycker jag är korkad som plöjt ner en hel del pengar i fjäderben, bromsar osv och sedan inte enligt dem utnyttja grejjerna. Tänk om dessa även reagerade lika mycket på personer som lägger ner lika mycket pengar på fin plast, lackade kjolar, tuffa dekaler, stora flygplansvingar och kromade stora dyra fälgar. Eller är det för att dessa personer får möjligheten att titta på dessa bilar men inte möjligheten att köra min bil som de tycker som de gör?
Mitt resonemang är att: Utsidan ser inte jag, så varför bry sig? Jag lägger pengarna på annat som jag uppskattar och utnyttjar till den grad som passar mig.
Om jag sedan enligt dig kvalificerar som ägare till en ”superduperutrustade kärra” och ”många är ursäkterna” så visst.. Men jag tänker knappast be om ursäkt för att jag enligt egen uppfattning försöker vara något förståndig och inte köra min ”superduperutrustade kärra” in i ett träd oavsett om det är på bana eller på min fritid.
(ok, på bana sätter man den inte i träd 😉 Men många av oss har trots allt sätt några Imprezor bli riktigt illa tilltygade.)
>Coilover med hårda fjädrar gör jobbet bäst i riktigt höga farter,
>garanterat över lagliga farter på allmän väg, mao helst på bana.
Meddela mig ungefär under vilka tillfällen roslagsrallyt alt. årsmötet kördes i laglig fart. Det var vid 1) möte 2) bebyggelse. 🙂Men det är såklart, vi körde inte i någon autobahnfart 😉 Men för min del var resan ytterst trevlig, jag hängde med i övrigas tempo, och jag tyckte hela resan var totalt odramatisk för min del. Bilen låg som en inoljad säl i en vattenrutschbana, säkert som för så många andra 😀 😀
>Reaktionstiden för korrigering av bilens balans kortas och kräver då
>MER av föraren.
Men det handlar knappast enbart om man har valt att köra med Öhlins, Leda, orginal eller vad attans som helst. Valet av däck gör i princip samma sak du beskriver, man flyttar gränsen.>Hur många vet vart deras ”för hård” gräns ligger? För att veta detta krävs
>att man vågar ”tappa” bilen på säkert ställe med avåkningszoner.
Du förespråkar något som du själv inte efterlever Kjell. Förhoppningsvis utvecklas man som förare under åren som går, och det utan att för den delen snurra runt på en bana, köra in i ett träd eller vad det än må vara.Jag upplever det som att jag har utvecklats som förare under de år jag kört Imprezan utan att för den delen gjort något av ovanstående.
>När snurrade du på banan sist Max? 😉
Vad bevisar det? Vem som har mest hår på bröstet och vågar mest? Att man aldrig har hittat sin ”gräns”?Men eftersom de flesta av oss förhoppningsvis utvecklas hela tiden, lär sig av erfarenheter osv flyttas även gränsen. Och den gränsen går enligt min uppfattning att flytta frammåt utan att behöva snurra på bana. Man behöver alltså inte snurra eller krocka för att bli en bättre förare.
Det är såklart att bankörning för många ger mycket tillfredsställelse. Jag körde på Mantorp förra året, jag tycker inte det gav mig så stor tillfredsställelse. Vissa verkar ha _väldigt_ svårt att förstå detta.
Och ja.. jag har tabbat mig också, dock inte på bana. Jag har fått bita i det sura äpplet, jag har fått mig några tankeställare.
>Eller ta exemplet med en GT som har gått sina mil och det är dax för
>dämparbyte.
>Orginal runtom kostar ca 15000:-, vad kan jag köpa som ligger i nästan
>samma prisklass med liknande sättning (om jag är nöjd med den) men med
>möjlighet att anpassa ”hårdhet” både uppåt och nedåt?
Frågar du Prodrive tycker de antagligen du skall sätta på Bilsteingrejjer på din bil. Det var det svar jag fick från Prodrive när jag ställde lösa frågor om detta på IWOC-mailinglistan.Jag antar att du kommer välja något annat. Och vad du än väljer så blir det säkert bra, för huvudsaken måste väl ändå vara att DU är nöjd med DITT köp (om det nu blir något 😉 ).
>Max, jag nöjer mig med att konstatera att:
>Det finns inga genvägar, för där står trädet…Kjell,jag nöjer mig med att konstatera att:
Lev som du lär! 😉p.s. Nu anser jag att diskussionen inte längre kretsar kring ämnet. Att bevisa det ena eller det andra är mer eller mindre omöjligt. Vi har redan konstaterat att vi alla har olika önskemål OCH att vi alla till syven och sist är nöjda med de val vi gjort (vill säga, de som har köpt och monterat det de valt 😉 )
Max!
12 juni, 2002 kl. 13:24 #66862maxanDeltagare>Njae, jag tror inte du tittar på blommor – men det var du själv som
>pratade om att inte tänja gränser i ett tidigare inlägg – och eftersom
>jag endast tror att min setup är sämre just vid gränsen, så menar jag
>att flexibiliteten är mer värd.
Som sagt var, det känns som att det numera enbart handlar om tycke och smak. Får man det man förväntar sig? Något annat går bara att spekulera i, något som jag numera tänker överlåta till andra.>Javisst. Fast i rimlighetsbedömningen ingår då för mig att man ser på
>vad alternativen är. Mallis-resa t ex.
Tja, då hade jag nog valt det andra. För jag gillar inte sol-resor 😉 Eller så kanske jag levt efter den härliga gamla slängan ”Varför välja när man kan ta båda?”>Nja, låt oss vara helt tydliga här. I min ”motprestation” ingår att
>jag lånar ut bilen till Stötdämparexperten för testning
Synd att de inte kom till Gälleråsen eftersom de var upptagna. Fast det känns som att det finns några ”test” bilar i Stockholm nu.>Du är ju ”stammis” och dessutom kör du ju inte på gränsen enligt egen
>uppgift 😉
Precis, det går att ha kul ändå.>Inte Jerry och Göran t ex. De har bangat ett och annat. Å andra sidan
>kan det ju bero på rally-ointresse, eller? (Smickrande att bli jämförd
>med ”de större motortrimmarna” iofs.)
Jag har svårt att du själv deltar vid alla aktiviteter, så det handlar nog inte så mycket om ”banga” eller inte. Snarare att man kanske väljer att göra något annat p.g.a. olika skäl.T.ex. i mitt fall har väl intresset för att stå och titta på Imprezor vid brostugan svalnat. Jag tycker det är roligare att häckla Göran en kväll framför en grill än att stå och stampa på brostugan ett par timmar. Jag får inte längre något utbyte av det.
>Sorry, du överskattar nog min ekonomi. Som egenkonsult eller
>företagare tjänar man mångdubbelt mer än som anställd
Ja, som egenföretagare saknar man den ”trygghet” du beskriver. Det betyder alltså att man eventuellt kan lägga pengar på hög, för att använda dem när det inte kommer in pengar 🙂 Jag kan precis som du konstatera att jag inte lever något lyxliv, men jag har det för den delen inte dåligt.>Bor man i lägenhet istället för villa med lån, kör en istället för två bilar, >har två istället för en inkomster, tar det lugnt med dyra semestrar och inte
>har barn så gör det ganska stor skillnad faktiskt. Där är hela
>förklaringen.
Förklaringen till vad? Jag har tyvärr tappat tråden? Till att du valde Öhlins? 😀Jag bryter här, precs som jag skrev i inlägget till Kjell känns det som att vi lämnat ämnet vi igentligen diskuterar. Det känns inte som att vi kommer längre utan vi kan väl helt enkelt konstatera att vi alla är nöjda med våra inköp.
Hurvida det ena eller andra är mer eller mindre flexibellt får gå i stå. Det känns som att vi inte kan komma så mycket längre på den fronten än vad vi gjort.
Max!
12 juni, 2002 kl. 13:43 #66870OzODeltagareLAST EDITED ON Jun-12-02 AT 03:44PM (GMT)
Vänta… kan inte jag få sista ordet?Mr.T: Inte Jerry och Göran t ex. De har bangat ett och annat. Å andra sidan kan det ju bero på rally-ointresse, eller?
Anledning till bangningar är inte alltid som du tror. Ibland ekonomi, ibland inte… ibland en kombination. Men ALDRIG pga att BlåPilen skulle vara nån sorts carparkfairy som inte får användas! http://www.unique-hardware.co.uk/server-smilies/otn/angry/nono.gif
Trimmad och använd – punkt! (På engelska fick det en helt annan betydelse – ”Trimmed and (ab)used!” :D)
Jag orkar inte svara på ämnet dämparkriget (Öhlins vs Leda… det finns väl andra därute?) eftersom det redan är utrett – alla har gjort sitt val efter sina behov och i och med priset så blir det naturligt en hel del ”justify-the-buy” argument. Hade dämparna kostat 100:- hade vi nog inte haft denna diskussion eller?
Fast diskussionen matcha fjädrar till dämpare är jäkligt intressant och tål att tjötas om…
______________________________________________
http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif –¤ The Blue Pile of Cr@p! ¤–
http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/albums/album22/smiley_ed16.gif ”It is not so difficult. Go flat-out before the corner and then go flat-out again”13 juni, 2002 kl. 06:09 #66863maxanDeltagare>Max, alltid kul att tjöta med dig.
Nästan alltid redo för långdragna och uttömande diskussioner om ungefär ingenting 😉>Men aspirant på moddarkung blir jag aldrig, alltför många före i kön.
Jag hoppas ni alla har uppmärksammat mitt nya uttryckt ”plastputsarna” 😀 😉 Det såg riktigt kul ut när jag läste igenom allt en gång och såg vad jag skrivit.
Så lägg detta ord till ordlistan i Impreza-världen…
Max!
13 juni, 2002 kl. 06:14 #66859maxanDeltagare>LAST EDITED ON Jun-12-02 AT
>03:44 PM (GMT)
>
>Vänta… kan inte jag få sista ordet?
>
>Mr.T: Inte Jerry och Göran t ex. De har bangat ett och annat. Å
>andra sidan kan det ju bero på rally-ointresse, eller?
>
>Anledning till bangningar är inte alltid som du tror. Ibland ekonomi,
>ibland inte… ibland en kombination. Men ALDRIG pga att BlåPilen
>skulle vara nån sorts carparkfairy som inte får användas!
Nää, den är ju numera även trädrotsuppslitare 🙁 och även show-off-bil för Defi-mätare 😉 Hmm, undrar om Jerry har kopplat in alla sina mätare nu.>
>Trimmad och använd – punkt! (På engelska fick det en helt annan
>betydelse – ”Trimmed and (ab)used!” :D)>Fast diskussionen matcha fjädrar till dämpare är jäkligt intressant
>och tål att tjötas om…
Tyvärr är vi sådana superduper lekmän i ämnet så det skulle nog behövas en debattpanel bestående av några som faktiskt vet vad de pratar om 😀 Jag tänker inte sätta mig i den panelen 😉 😛 😀 Men visst är det en intresannt grej att prata om.Max – Med bara en mätare, piece of kaka!
13 juni, 2002 kl. 06:54 #66867SecretAgentManDeltagare
Klart alla show-off-mätarna från Defi är inkopplade!
Varför skaffa mätare om man inte kopplar in dem? 😉
/J – fnissar tyst åt interna grejor
Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
Banträffsansvarig SSI
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.