› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Öhlins-dämpare monterade nu
- Detta ämne har 49 svar, 6,254 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 1 månad sedan av Manor.
-
FörfattareInlägg
-
13 juni, 2002 kl. 16:06 #66883ToniDeltagare
Angående ekonomi så menar jag helt enkelt att jag har en gräns för hur mycket jag har råd med till bilen. Jag har t ex inte råd att köpa prylar för 10 000kr i månaden till bilen om jag inte skulle ytterligare belåna huset – så är det bara.
Det följer av detta att jag tror att jag ställer hårdare krav på funktion hos uppgraderingar än andra eftersom jag har så många alternativa utgiftskällor och prioriteringar. Jag skulle t ex aldrig i livet kunna byta fälgar bara för att få en annan färg på fälgen om det innebar att gå 4-5000kr back på kuppen .>Tänk om dessa även reagerade lika mycket på personer som lägger ner lika >mycket pengar på fin plast, lackade kjolar, tuffa dekaler, stora >flygplansvingar och kromade stora dyra fälgar.
Menar du eventuellt mig? Jag trodde det var självklart att styling-folket bodde på en annan planet än vi som diskuterar dämpare! Det behöver inte sägas, inte klagas på, inte diskuteras – för det skulle ändå inte gå att diskutera med dem som har så diametralt annan syn på vad som är prioriterat.
>Mitt resonemang är att: Utsidan ser inte jag, så varför bry sig? Jag lägger >pengarna på annat som jag uppskattar och utnyttjar till den grad som passar >mig.
Just därför har vi nog hittills haft denna diskussion – för att vi velat ha något ”funktionellt bättre” men valt olika vägar dit och prioriterat olika saker.
För övrigt Göran och Jerry: ni får tolka mina ord hur ni vill men faktum är att det hade varit kul att ha er med på Svenska Rallyt i vintras och det hade varit kul att ha er med i Finland efter sommaren! Det är väl positivt att det finns folk som hellre vill ha er med än tvärtom hoppas jag 🙂
14 juni, 2002 kl. 08:53 #66860maxanDeltagare>Det följer av detta att jag tror att jag ställer hårdare krav på
>funktion hos uppgraderingar än andra eftersom jag har så många
>alternativa utgiftskällor och prioriteringar. Jag skulle t ex aldrig i
>livet kunna byta fälgar bara för att få en annan färg på fälgen om det
>innebar att gå 4-5000kr back på kuppen .
Då är vi av ungefär samma uppfattning. Men, då undrar jag varför du inte kanske valde alternativet ny och mindre ratt i stället för ny styrväxel. Jag har iofs inte prövat bådadera så jag vet inte hur stor skillnad är, men prismässigt skiljde det massor av tusenlappar? 6kkr för styrväxeln, ny ratt m.m. låg väl runt 2.5kkr? Är skillnaden så pass mycket större på styrväxeln att 3.5kkr motiverade köpet? 😉 Jag funderar fortfarande på något av alternativen, men ååå vad mycket saker man vill göra 🙂 Vad skall man välja?>Menar du eventuellt mig? Jag trodde det var självklart att
>styling-folket bodde på en annan planet än vi som diskuterar dämpare!
Nejdå, jag har inte dig i åtanke. Vi är antagligen mer eller mindre av samma uppfattning där 🙂>För övrigt Göran och Jerry: ni får tolka mina ord hur ni vill men
>faktum är att det hade varit kul att ha er med på Svenska Rallyt i
>vintras och det hade varit kul att ha er med i Finland efter sommaren!
>Det är väl positivt att det finns folk som hellre vill ha er med än
>tvärtom hoppas jag 🙂”Rally is best on Telly!” – Ordspråk myntat på Svenska rallyt 2001 😀
Max!
17 juni, 2002 kl. 16:37 #66861maxanDeltagare>LAST EDITED ON Jun-15-02 AT
>05:52 PM (GMT)
>
>>”Rally is best on Telly!” – Ordspråk myntat på Svenska rallyt 2001
>
>Nej, nej!!!
>1. ”Rally is best in car, behind the steeringwheel!!”
>2. Second, as codriver.
>3. Third, as a spectator + Max uttryck…. Eller? 😀Eftersom jag varken kan ta på mig hatten och påstå att jag ligger i första eller andra klassen här så blir det tredje alternativet. Ser man rally på TV får man:
1. Se mer bilar.
2. Någon som helst uppfattning om tider och eventuell spänning på sträckan.🙂
Just punkt två tycker jag var synd på svenska rallyt. Mottagningen i skogen var.. bbbbbbeeeee, så man fick ju knappt tider eller så. Noll koll på spänningen m.a.o. 🙁
Subaru – AWD – All Well Driven
3 december, 2002 kl. 09:24 #66893Janne248DeltagareToni, de Öhlinare du har är det dessa:
http://www.ohlins.com/pdf/mounting_instructions/sus7a00.pdf
http://www.ohlins.com/pdf/mounting_instructions/sus8a00.pdf
Ser ut som vanliga fjäderben.Blir det någon sänkning med dessa?
Jag är ute efter bättre väghållning, kör mest på asfalt. (Dalarna-GBG, Dalarna-Norrland)
Kör aldrig grus./Janne
http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/view_album.php?set_albumName=ssi248
________________
http://www.solace.mh.se/~el302/subaru/12 december, 2002 kl. 12:06 #66885ToniDeltagareJa det ser ut som det är samma.
Om det är väghållning i termer av asfalt enbart du är ute efter så får jag nog erkänna att Leda eller bara andra hårdare fjädrar kan vara rätt för dig. Då får du sänkning och styvare bil till ungefär samma pris.Om du däremot såsom jag vill ha flexibiliteten först och främst med bättre väghållning på sommaren och t o m mjukare än original på snö, dessutom i kombination med att slippa sänka bilen och slippa alltför stötig gång, ja då kan du se vidare på Öhlinsarna. Det bästa med Öhlinsarna är flexibiliteten till både vardags, bana, vinter, asfalt, grus och den garanterade kvaliteten men i sig ger de ingen maximal vähållning på bana.
Men innan allt ovanstående kan du köpa styvare krängningshämmare som gör en hel del på asfalt till en lägre kostnad.
12 december, 2002 kl. 14:59 #66894Janne248DeltagareLAST EDITED ON Dec-12-02 AT 04:01PM (GMT)
Tack Toni! (Äntligen svarade du!)Jag kör ej bana, ej ännu iaf. Kör mest lång körningar, ja så som jag skrev Dalarna till GBG eller Norrland, grus undviker jag till varje pris.
Snökörning är jag inte så för, kör så lite som möjligt på vintern.
Vill gärna att bilen blir lite sänkt för syns skull också(kanske 15-20mm bara) men det primära är att få bättre väghållning.Köpa styvare krängningshämmare säger du, utifrån min situation vad rekomenderar du (eller någon annan här)??? DVS Vad köper jag vart?
Kan vara kul å testa det till våren innan man ev beger sig till Enköping å LEDA montering eller nått annnat…….EDIT to say: Vilken storlek är det på orginal krängningshämmare fram & bak? (Mått i mm?? Är det det man går efter?? Ju grövre ju styvare??)
Skall man köpa nya både bak å fram?
Hoppas på bra svar! 😉
/Janne
http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/view_album.php?set_albumName=ssi248
________________
http://www.solace.mh.se/~el302/subaru/13 december, 2002 kl. 14:02 #66886ToniDeltagareDet finns flera firmor i England som säljer grövre krängningshämmare. Kolla under länkar till företag på http://www.impreza.nu
Själv har jag Perra, Ordis m fl köpt stora kitet inkl länkar och antilift direkt ifrån Whiteline i Australien http://www.whiteline.com.au
13 december, 2002 kl. 15:46 #66895Janne248Deltagare>Själv har jag Perra, Ordis m fl köpt stora kitet inkl länkar och
>antilift direkt ifrån Whiteline i Australien
>http://www.whiteline.com.auDet fanns en annan tråd här där någon skulle beställa från Whiteline, så jag har kollat deras sidan ,mem jag fattar ej riktigt vad man skall köpa….inte heller vad ”stora kitet” är.
Är dock väldigt sugen på att göra något för väghållningen.
/Janne
http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/view_album.php?set_albumName=ssi248
________________
http://www.solace.mh.se/~el302/subaru/18 december, 2002 kl. 19:45 #66887ToniDeltagare”Stora kitet” innehåller:
– Subaru anti-lift kit
– Heavy duty front swaybar + rear adjustable swaybar
– Link conversion kit
– Skruvar som justerar hjulvinkelEv. kan du också köpa:
– HD swaybar mounts
– Strut bracesProduktnummer m m får du nog kolla själv. All info finns på Whitelines hemsidai deras produktbroschyrer. Bara ladda ner och läsa. Lycka till!
Toni
18 december, 2002 kl. 21:36 #66896Janne248Deltagare>”Stora kitet” innehåller:
>- Subaru anti-lift kit
>- Heavy duty front swaybar + rear adjustable swaybar
>- Link conversion kit
>- Skruvar som justerar hjulvinkelOK, låter bra, skall kolla in det där!
>Ev. kan du också köpa:
>- HD swaybar mounts
>- Strut bracesNja, strutbraces behöver jag ej, har ju redan både fram å bak.
/Janne
http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/view_album.php?set_albumName=ssi248
________________
http://www.solace.mh.se/~el302/subaru/29 juni, 2003 kl. 23:13 #66899ohlinsstefanDeltagarenya öhlinare monterade nu:P
fan vilken jävla skillnad från dom förra öhlins dämparna som jag hade innan, och dom var jag toknöjd med och tyckte att dom var helt suveräna men dom här spelar i en helt egen liga:-) ursäkta språket men fy fan…..30 juni, 2003 kl. 15:18 #66898skytiskapilenDeltagareJa men nu får du väl utveckla lite mer Stefan… Lite fattig beskrivning på så fina prylar. Ser fram emot en riktig recension snarast! 🙂
Eller provtur förstås :9
8 juli, 2003 kl. 22:43 #66900ohlinsstefanDeltagaregelleråsen nu på lördag:9 :9 :9
10 juni, 2004 kl. 18:40 #66891ExOrdisDeltagareLAST EDITED ON Jun-15-02 AT 05:52PM (GMT)
>”Rally is best on Telly!” – Ordspråk myntat på Svenska rallyt 2001Nej, nej!!!
1. ”Rally is best in car, behind the steeringwheel!!”
2. Second, as codriver.
3. Third, as a spectator + Max uttryck…. Eller? 😀/K SomhadetråkigtpåTullingemenrespekterarrattlåsracingändå
10 juni, 2004 kl. 18:40 #66892ExOrdisDeltagare>Mitt resonemang är att: Utsidan ser inte jag, så varför bry sig? Jag lägger >pengarna på annat som jag uppskattar och utnyttjar till den grad som passar >mig.
Check!!
Max, alltid kul att tjöta med dig.
Jag ska försöka leva som jag lär…
Men aspirant på moddarkung blir jag aldrig, alltför många före i kön. 😀/K
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.