• Detta ämne har 4 svar, 1,823 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år sedan av Koffe.
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35339
    HP72
    Deltagare

      Hej!
      Har en STI från 2011.
      Funderar på att skaffa Öhlins stötdämpare, undrar om det ändå kommer att behövas krängninghämmarstag ( fram/back ) och fjäderbensstag.
      Vad tycken ni?

      #286340
      SmilesPerHour
      Deltagare

        Fjäderbensstag har i princip ingen direkt märkbar funktion/förbättring. Dock hjälper de mot materialtrötthet och flex i fjäderbenstornen över lång tid.

        Biffigare krängningshämmare stag är en bra uppgradering. I stil med dessa; https://www.rallysportdirect.com/part/endlinks/kar-kb-017-08combo-kartboy-front-and-rear-endlink-combo

        #286339
        HP72
        Deltagare

          Tittade precis på de du länkar till, det jag undrar är om de bli komplement till öhlins dämparna eller blir det bara “kaka på kaka”. Det är det jag inte vet.

          #286341
          SmilesPerHour
          Deltagare

            Tittade precis på de du länkar till, det jag undrar är om de bli komplement till öhlins dämparna eller blir det bara “kaka på kaka”. Det är det jag inte vet.

            Beroende på vilken karaktär du vill ha på chassit så finns det många olika vägar att gå. Men du måste matcha ihop grejerna rätt.

            Vad är syftet med att köra Öhlins-dämpare?
            Vilka fjädrar ska du använda tilll?

            #286338
            Koffe
            Keymaster

              Kaka på kaka skulle jag inte säga att det blir. Stötdämpare, fjädrar, fjäderbensstag och krängningshämmare har alla olika funktion på ett chassi. Stötdämpare tar upp ojämnheter i vägen, fjädrar håller bilen uppe, fjäderbensstag motverkar flex i fjäderbenstornen och krängningshämmaren motverkar roll. Väldigt förenklat 🙂

              Allt beror som sagt på syftet. Vad är du missnöjd med i nuvarande setup och vad vill du förändra? Hur ska bilen köras? Hur prioriteras komfort gentemot prestanda osv.

              Personligen tror jag aldrig att lite biffigare krängningshämmare är fel 🙂 Har dock ingen erfarenhet av chassit på en 2011.

              /Koffe

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.