› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Ojämn gång när motorn är kall.
- Detta ämne har 9 svar, 1,552 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 1 månad sedan av
ExOrdis.
-
FörfattareInlägg
-
16 juli, 2003 kl. 08:52 #2206
Micke81
DeltagareHar kikat igenom en hel del gamla trådar men inte hittat nåt bra svar.
Motorn går ojämnt när den är kall upp till siffran 0 på laddtrycksmätaren sen när turbon börjar ladda så går den jämnt igen.
Har inga tomgångsproblem osv.Vad är det som inte står rätt till?
16 juli, 2003 kl. 08:55 #50249SecretAgentMan
DeltagareLambdan låter misstänkt, vore det luftmassemätaren skulle den gå krattigt på laddtryckssidan med.
Men det är bara när den är kall?
Hum…jag skulle börja med att låna en lambda av en Imprezapolare och testa (busenkelt att byta och prova).
/J
16 juli, 2003 kl. 12:04 #50253Micke81
DeltagareÄr det något som är farligt för motorn?
Varför blir det så?Tacksam för svar:)
/micke
16 juli, 2003 kl. 22:21 #50251OzO
DeltagareDu har ojämn gång vid kall motor och onormalt dåligt med vrid på låga varv?
Låter som om din piggyback (som du nämnt) kanske spökar? Dvs, bilen är inte optimalt inställd? Har du ingen kontakt som kan nåt om smt6 (eller vad den nu hette)? Tyvärr kan inte jag hjälpa men nån annan kanske….
”Id be unstoppable… if I could just get started!”18 juli, 2003 kl. 07:54 #50255Micke81
DeltagareTACK!
Laddtrycket är nere i originaltryck nu. Bra med hemsidan,försökte nämligen själv för ett par dar sen men då gick den inte att komma åt:( Ska försöka att plocka bort boxen i helgen och prova utan.
Sen erbjöd JoCCe på JRM mig att komma ner till dem i södertälje för att göra en ”dash log” tror jag det hette, för att se om nåt var galet. Dessvärre var han i Danmark nu så det får bli tills nästa vecka eller nåt. Har dom o jag tur så kanske det blir en tek 2-3 om det inte går att fixa den jag har nu, beroende på vad som är fel./micke
23 juli, 2003 kl. 07:02 #50256Micke81
DeltagareJag pratade med Peter igår på etapp. Han tyckte att jag skulle plocka bort smt:n nu helt plötsligt när bilen ska felsökas, resetta ecu:n o köra ett par mil innan bilen kontrolleras. Som han sa: Ta bort smt:n ett par dagar innan så du hinner köra ett par mil utan den innan du gör en felsökning 😮 Luktar lik i garderoben eller vad säger ni?
Min fråga blir då:
VAD SKA JAG GÖRA????
/micke
23 juli, 2003 kl. 07:13 #50250SecretAgentMan
Deltagare1. Slappna av lite.
2. Plocka bort SMT-burken.
3. Kör lite med bilen för att se om fenomenet är kvar.
4. Strular den fortfarande, prova med en reset (lyft jordpolen på batteriet en timme eller 2).
Prata med ”Ordis” – han kan hjälpa dig logga efter eventuella givarfel osv.
Antingen är det just en givare som strular, eller så är det SMT:n som spökar.
/J
23 juli, 2003 kl. 15:03 #50257Micke81
DeltagareTänkte att om man tar bort den o reset:ar så kanske det blir svårt att…..Glöm det du har rätt, tänkte inte längre än näsan räckte! Spelar ju ingen roll om den e på eller inte när man loggar bilen:)
/micke
10 juni, 2004 kl. 18:40 #50252ExOrdis
Deltagare>Du har ojämn gång vid kall motor och onormalt dåligt med vrid
>på låga varv?
>Svar: JA
>
>Låter som om din piggyback (som du nämnt) kanske spökar?
>Svar: Troligtvis JA men hoppas inte! Luktar stora utgifter.Ett motorhaveri innebär STÖRRE!!
>Dvs, bilen är inte optimalt inställd?
>Svar: Fick veta att bara laddtrycket var höjt med hjälp av
>smt:n för den hade så vass tändkurva och fick mycket soppa
>original så det behövdes inte ändras. Det var vad …. sa.Vilket sätt att se på saken…. 😮
>Har du ingen kontakt som kan nåt om smt6 (eller vad den nu
>hette)?
>Svar: Jo, jag ringde honom igår och han hade ingen aning om
>vad som kunde va fel. Han kunde göra så att bilar gick
>fortare, men va inte så bra på felsökning.x( x( x(Det är enkelt att få något att gå fortare, däremot
att få det att fungera över tiden och under alla tänkbara
och otänkbara förhållanden är betydligt svårare.>Att det är något med smt:n är jag övertygad om.Här kommer
>storyn…
>
>Jag köpte bilen för ca 2 månader sen och för en månad sen så
>sjönk laddtrycket utan för mig begriplig anledning. Ringde då
>till …. som hade fått förtroendet av förra ägaren att ha
>hand om mototrstyrningen. Blev då hänvisad att koppla in
>bärbara datorn o ställa upp laddtrycket med lite nya friska
>(högre) siffror i styrprogrammet. Sagt o gjort, laddtrycket
>var åter normalt (1,15-1,2 bar). Den kändes inte helt frisk,
>att den inte gick lika snabbt som tidigare. Men det är ju
>svårt att avgöra som lekman, det kunde ju lika gärna vara
>vanan av att köra en snabb bil som gjorde att det kändes så.
>Men så nu när jag testade segdragningen och lite annat så
>märktes det att den var sämre än en originalbil i låg o
>mellanregistret men blev vassare sen när turbon började ladda
>1,15-1,2 mot 0,9 original(eller vad den gör).Att ställa upp laddtrycket på en krånglande motor är som att
försöka släcka en brand med bensin….>Vill att subban ska bli frisk igen. Det nämndes lamda, nån som
>vågar låna ut sin så jag kan testa om det är den. Vad kostar
>en ny annars?Dyr hos Subaru, kostar 700:- hos Biltema (eller 600:- av mig)
>Mycket frågor som behöver svar. TACKSAM för all hjälp hittills
>och hoppas på lika bra respons i fortsättningen.
>Vad ska jag göra?Följ Andreas råd och se för tusan till att inte överskrida
orginalladdtrycket före allt fungerar som det ska!
Att ta herr…. i örat vore inte helt fel heller. IMHOLäs igenom denna:
http://www.perfectpower.com/Downloads/Installation%20Guide.pdf10 juni, 2004 kl. 18:40 #50254Micke81
DeltagareDu har ojämn gång vid kall motor och onormalt dåligt med vrid på låga varv?
Svar: JALåter som om din piggyback (som du nämnt) kanske spökar?
Svar: Troligtvis JA men hoppas inte! Luktar stora utgifter.Dvs, bilen är inte optimalt inställd?
Svar: Fick veta att bara laddtrycket var höjt med hjälp av smt:n för den hade så vass tändkurva och fick mycket soppa original så det behövdes inte ändras. Det var vad …. sa.Har du ingen kontakt som kan nåt om smt6 (eller vad den nu hette)?
Svar: Jo, jag ringde honom igår och han hade ingen aning om vad som kunde va fel. Han kunde göra så att bilar gick fortare, men va inte så bra på felsökning.x( x( x(Att det är något med smt:n är jag övertygad om.Här kommer storyn…
Jag köpte bilen för ca 2 månader sen och för en månad sen så sjönk laddtrycket utan för mig begriplig anledning. Ringde då till …. som hade fått förtroendet av förra ägaren att ha hand om mototrstyrningen. Blev då hänvisad att koppla in bärbara datorn o ställa upp laddtrycket med lite nya friska (högre) siffror i styrprogrammet. Sagt o gjort, laddtrycket var åter normalt (1,15-1,2 bar). Den kändes inte helt frisk, att den inte gick lika snabbt som tidigare. Men det är ju svårt att avgöra som lekman, det kunde ju lika gärna vara vanan av att köra en snabb bil som gjorde att det kändes så. Men så nu när jag testade segdragningen och lite annat så märktes det att den var sämre än en originalbil i låg o mellanregistret men blev vassare sen när turbon började ladda 1,15-1,2 mot 0,9 original(eller vad den gör).
Vill att subban ska bli frisk igen. Det nämndes lamda, nån som vågar låna ut sin så jag kan testa om det är den. Vad kostar en ny annars?
Mycket frågor som behöver svar. TACKSAM för all hjälp hittills och hoppas på lika bra respons i fortsättningen.
Vad ska jag göra?
/micke:-(
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.