SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Öka bettet i GT:n

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #555
    Vectorm12
    Deltagare

    Nu vänder jag mig till alla er killar som har ordentligt moddade Imprezor och undrar följande.

    Jag har idag en motormässigt helt original GT 00:a som gått 2,600mil.

    Jag har tänkt låta bygga om bilen i sommar med följande uppgraderingar:

    EcuTek 3
    Nytt Luftfilet
    Nytt 3″ system
    ny bränslepump
    och ny turbo

    Nu kommer själva frågan om jag glömt något? Viktiga saker att tänka på mer än att koppling/växellåda riskerar att gå åt skogen…???

    Om nu koppling/växellåda skulle gå åt skogen satsar jag helt enkelt på något bättre…

    #38744
    Allan
    Deltagare

    IC 😉

    #38745
    dlehtihet
    Deltagare

    Vilken effekt siktar du på?

    #38746
    Kvarnis
    Deltagare

    Koppling håller hyfsat om du inte slirar mycket…och den är fräsch.

    Alt montera ditt en elak j-vel å börja spara till en ny låda 😀

    Beronde på effekt etc så bör du ev se över kylningen(IC), samt vad du ska bruka bilen till…mycket bana så är det en STOR fördel med fmic.

    #38752
    Vectorm12
    Deltagare

    >Vilken effekt siktar du på?

    ca 300hk har jag tänkt mig.

    Glömde att nämna att jag inte är så sugen på att skära i fronten på bilen för att få plats med IC:n. Men om den spelar stor roll för hur bilen kommer gå även om det nästan uteslutande är på gata jag änvänder bilen… Ja då får jag kanske tänka om…

    koppling och låda är i väldigt gott skick på bilen så där kan jag kanske vänta lite längre…

    #38747
    Kvarnis
    Deltagare

    Om du tänker stanna vid ~300Bhp så behöver du bara byta slangrna på orginal IC’n, skulle även satsa på en VF35 som turbo.

    #38753
    Vectorm12
    Deltagare

    >Om du tänker stanna vid ~300Bhp så behöver du bara byta
    >slangrna på orginal IC’n, skulle även satsa på en VF35 som
    >turbo.

    Nej jag kan väl tänka mig att fixa lite till på bilen framöver så jag vill inte måla in mig i ett hörn gällande framtida prestanda-ökningar.
    Men då inser jag att det blir FMIC som gäller.

    Men byta slangarna på org. ICn blir det i sådant fall.

    #38754
    Vectorm12
    Deltagare

    Kan passa på att fråga när jag ändå håller på…

    VF35 vs. VF22?

    Har vid nästan alla tillfällen blivit rekommenderad kit med VF22 turbo.

    Tittar man på modelbeteckningen borde VF35:an vara bättre men så är ju inte alltid fallet…

    #38748
    Kvarnis
    Deltagare

    ….att rekommendera VF22…känns lite konstigt….

    gammmal turbo med tvecksam hållbarhet..visst flödar bra men knappst en spool-up som är passande en gatbil.
    VF35 är en av den senare turbo aggen från IHI, den som spolar närmast orginal TD04’n, men ger hyfsat bra med toppeffekt.
    Populärt val hos rally bilar.

    Är väl tillsamans med en TD05:a de bästa standard turbo aggen som suttit på Imprezan.

    #38755
    Vectorm12
    Deltagare

    Hur många hästar klara då VF35?

    #38743
    SecretAgentMan
    Deltagare

    …det ryktas om 350 kusar ur denna i pajmumsarland.
    Det är en bra turbo – men avgashuset är ett problem – och en fördel.
    Dess storlek är ett problem när man vill ladda friskt (högt avgasmottryck) – enligt min personliga lilla uppfattning.

    Jag har VF23:an som solklar 300-pållars-favorit, jag vet inte varför…

    /J

    #38749
    Kvarnis
    Deltagare

    >Jag har VF23:an som solklar 300-pållars-favorit, jag vet inte
    >varför…
    >
    >/J

    Du är FÄRGAD ;):D

    En VF23 är inge fel….men jag tror den får däng av, i pga av den snabbare spool-up från VF35:an…BHP är nog snarlikt
    PÅ strippen är det nått annat..

    ~320bhp skulle jag tro på en GT…en STI är inte riktigt samma sak
    VF35:an har samma hjul som VF30/34 men mindre hus som sagt

    Å lyssna inte på SAM han bara för FÄRGAD 😉

    Det är bara om du vill hålla höga laddtryck på höga varv, då är ett problem men mindre hus. typ +1.25Bar

    #38756
    Vectorm12
    Deltagare

    OK så om jag tänkt stanna runt 350 hk så vorse en VF35:a det bättre valet eller?

    Sorry att jag ställer en massa dumma frågor men detta är min första Turbobil. 😉

    #38757
    Vectorm12
    Deltagare

    >Dess storlek är ett problem när man vill ladda friskt (högt
    >avgasmottryck) – enligt min personliga lilla uppfattning.

    ok, men borde inte avgasmottrycket minska då jag byter up-pipe + downpipe?

    #38750
    Kvarnis
    Deltagare

    Jo iofs… men om du ska höga laddtryck på höga varv +6000rpm så är VF35 hus i minsta laget…men i min mening inge nackdel för en gatbil.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.