› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Oktanboosters
- Detta ämne har 21 svar, 2,393 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 7 månader sedan av ExOrdis.
-
FörfattareInlägg
-
18 juli, 2002 kl. 08:48 #1890KvarnisDeltagare
Följd fråga..
Har du provat nånblandning som funkar bra…???
Och i så fall vad använde du samnt vad det inhandlades ??Man är ju lat så det vore trevligt med en bladning som funkar 😀
Och jag vet att det du säger, sker på egen risk..som med modning typ.. 😉
men det torde nog bli säkrare än vid Ron98 mao../Kvarnis
18 juli, 2002 kl. 11:11 #47643FELbilDeltagareHerr Ordis.
När ska vi ner i garaget med skyddsmasker och blanda
diverse gifter till ”bonnbooster”?I need boost! 😉
Ska vi prova med ren toulen i tanken? 😮
Undrar vad kemikalieinspektionen säger om ditt garage-
”laboratoriemiljö”, väl ventilerat med dragskåp och utsug. *fniss*Mvh
Mikael R-lär vara hög på ångorna i en vecka.19 juli, 2002 kl. 16:37 #47623SecretAgentManDeltagare..eller så mappar man för 98 oktan och tränar på körningen istället….?
😉 😀 :p
/J
Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
Banträffsansvarig SSI
19 juli, 2002 kl. 17:39 #47637KvarnisDeltagarejo det klart..men nu har man lite mer än bra insug och avgas..bara lite :D}>
Väntar spänt på 100oktans blandingen :P!!J kommer de nå mail med recept för 98oktan snart ;):D 😛
/Kvarnis
20 juli, 2002 kl. 08:11 #47624SecretAgentManDeltagareI’m working on it – blev ivägsläpad av tanten till fienden igår.
(En kompis i Fordligan)
/J
Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
Banträffsansvarig SSI
20 juli, 2002 kl. 08:48 #47625SecretAgentManDeltagareJag låter IC:n kyla insugsluften. 😉
/J – som inte alls skulle ha något emot att åka RS200 Evolution. 😀
Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
Banträffsansvarig SSI
20 juli, 2002 kl. 12:04 #47638KvarnisDeltagare..tur attt du blev ivägsläpad…
du vet väl..ingen Ford på våran gård.. ;):D/Kvarnis som väntar med spänning 😀
22 juli, 2002 kl. 13:04 #47642FELbilDeltagare>Några variabler som påverkar oktanvärdet.
>Tyvärr saknar jag siffror på hur stora förändringarna är.Härmed känner jag mig nödgad att inkludera några enkla tips: 😉
>1.Om den relativa luftfuktigheten ökar höjs oktantalet.
tips #1: häll vatten på luftfiltret – ofta!>2.Om luftens temperatur ökar sänks oktantalet.
tips #2: sätt en kona i insuget med 10mm diameter
eller ta insugningsluften ur en kylväska i skuffen.>3.Om motorns kylning ökar höjs oktantalet. (Anpassning av tändstift?)
tips #3: kylfläktarna är till för att användas-
byt till en 30graders termostat.>4.Om mängden sot- och förbränningsrester
>i cylindrarna ökar sänks oktantalet.
tips #4: montera ett gäng med kaffefilter innan oljefilter-
alla vet ju hur hur små korn kaffe som filtreras bort.>För att förhindra uppkomsten av sot och förbränningsrester:
>Bättre kvalitet på bränslet! Alkylat-racingbränsle.Ingen skogshuggare/parktomte i klubben med egen farmartank?
>Tung aromatisk nafta för rengöring och oktanhöjande effekt.
Penseltvätt och en gnutta diskmedel?
>Oktanbooster.
Nu endast 998.95:-/liter – utan innehållsförteckning.
Var finns raden -”Tillverkaren XX frånsäger sig allt ansvar, används på egen risk”?Allt skrivet på fullaste allvar utan en gnutta humor.
Mvh
Mikael R27 juli, 2002 kl. 07:41 #47639KvarnisDeltagareJa kan tänka mig pröva detta..lätt modning i form av VF30 +avgas+induction+ MRT TMIC, soppa pump, FPR, lite portning..åså LINK 😀
Tek2…skulle säga 98..men jag är inte 100 på det..Chrille borde veta och oxå vara en lämplig försöks kanin 🙂
Hittar i naftan på hemsidan(Julas)…vad är lämpligt innehåll i lacknaftan..??
Cellulosaförtuning blir inge problem..det kan man ju köpa på dunk.. 😀Nä nu ska jag ut och pilla lite på mapen 😀
/Kvarnis
27 juli, 2002 kl. 18:29 #47626LegacyLarsaKeymasterJa jävlar, i min låda, 😉 måste hålla med dr J, att 98 funkar fint.
Men om jag någon gång i framtiden skulle få till min drömmotor (B6 3.0 biturbo)så vet jag ju var jag ska vända mig någonstans… 😉/Legacylarsa
28 juli, 2002 kl. 06:38 #47640KvarnisDeltagareLAST EDITED ON Jul-28-02 AT 08:40AM (GMT)
Jo då det går ju att logga lite allt möjligt med Pc Link..var ute och fingrade lite på mapen/tändningen och vips så fanns knackinigen där….:oVet du hur Julas ser på att skicka kemikalier med post …??? 😉
tänkte att man kunde ju köpa en sisådär 10L :D}>Cancer framkalande..det innebär att jag kanske inte ska forsätta att tvätta händerna med det mao :o:D
/Kvarnis
1 augusti, 2002 kl. 12:46 #47636jk_imprezaDeltagareHur kommer det att funka om det är 5-10% terpentin i blandningen ??
Har hittat en målartepentin med nafta 17-22% aromhalt, inehåll 60-100% nafta &5-10 % terpentin …kan det funka … ???Det jobbiga är att dom fleta cellulosaförtuningen anger att dom inehåller
ex 65-90% toluen../Kvarnis
3 augusti, 2002 kl. 16:30 #47641KvarnisDeltagareMycket bra !!!
Det kan nog behövas…efter ett 10-tal höghastihets logningar på en fd flygplats så finns en del spikningar..inget alvarligt men skulle vara kul att se vad som går att göra med lite högre oktan 😀
20.L för 400:- vart !!!!
Det blir nästa pryl att innhandla 😀 rena x-priset 😉/Kvarnis
10 juni, 2004 kl. 18:40 #47632ExOrdisDeltagareLAST EDITED ON Aug-01-02 AT 11:50PM (GMT)
Terpentin är nog inte vad du vill ha in i förbränningsutrymmet.
Det lär sota duktigt!http://www.kemi.se/kemamne/terpentin.htm
Se till att få tag på den rena naftan från Jula i stället,
jag återkommer i morgon med grossistuppgifter på Julas produkter för
er som inte har varuhuskedjan i närheten. Isåfall bör det gå att beställa via
lokala färghandlaren.Ja samma sak har jag observerat och det skiljer en del på innehållet i förtunningsprodukterna, men är bara toluenhalten uppåt 80% och resten bestående av delprodukter som brinner ”rent”, dvs utan sotning och inte bildar kraftiga hartsbeläggningar, är det inga problem. Det handlar om relativt små inblandningsförhållanden för att uppnå avsedd effekt, dvs minimera knackningar till pingar vid extremlastförhållanden. Vi pratar här om från 0,2% till max 10% iblandning i 98 oktanig miljöklass 1 handelsbensin.
Jag har fått ett pris på renare toluen, över 95% och det kostar 400:- för 20 liter.10 juni, 2004 kl. 18:40 #47633ExOrdisDeltagareLAST EDITED ON Aug-04-02 AT 10:46AM (GMT)
Logga då i en brant uppförsbacke med 4 & 5:ans växlar, så ska du få se på knackningar…Julas lacknaftaprodukter (Frosty & CH Meyer) packas och säljs via:
Center Pac Sweden AB i OSBY
0479-12640Cellulosa förtunningen via
Eskil Åkerberg AB
Malmö 040-294380 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.