› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Oktanboosters
- Detta ämne har 21 svar, 2,393 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 8 månader sedan av ExOrdis.
-
FörfattareInlägg
-
10 juni, 2004 kl. 18:40 #47634ExOrdisDeltagare
>..eller så mappar man för 98 oktan och tränar på körningen
>istället….?Helt korrekt, men körningen tränas väl konstant?:D
Om du inte vill backa på förtändning vid varmt väder så skvätt i lite Solventnafta, vetja. 😉(15:16 på ”lilla” konbanan vid våt asfalt obefintlig symmetri i hjulvinklarna och en skärm som tog i däcket.)
Väntar på plåtrep och lite grejjor, mums, mums…
Jahaja, flörtar med Ford nu, sugen på RS200…. Mmmm, kan nog förstå det.
10 juni, 2004 kl. 18:40 #47635ExOrdisDeltagare20-50 cl i full tank 98 funkar fin fint som ”knackmotstånd” samt
rensar spridarna.10 juni, 2004 kl. 18:40 #47631ExOrdisDeltagare>Ja kan tänka mig pröva detta..lätt modning i form av VF30
>+avgas+induction+ MRT TMIC, soppa pump, FPR, lite portning..åså LINK
>:D
>
>Tek2…skulle säga 98..men jag är inte 100 på det..Chrille borde veta
>och oxå vara en lämplig försöks kanin 🙂
>
>Hittar i naftan på hemsidan(Julas)…vad är lämpligt innehåll i
>lacknaftan..??Den finns inte på hemsidan annars hade jag givetvis länkat dit. 😉
Ring och uppge det jag skrev, om du inte har ett varuhus i närheten, sortimentet är lika i Tokholm iallafall.
Ren väteavsvavlad tung alifatisk nafta med hög aromathalt, 15% eller mer & till ett bra pris.
Den lacknafta som säljs på mackar och färgaffärer är ofta en lågaromatisk modell
som är miljövänligare, under 5% eller till och med under 1% aromathalt.>Cellulosaförtuning blir inge problem..det kan man ju köpa på dunk.. 😀
Så hög toluen halt som möjligt, gärna över 80% till så bra pris som möjligt.
Ta det väldigt försiktigt vid hanteringen av detta bara… Förbaskat cancerogent samt allmänt giftigt och otrevligt. Blandas med fördel utomhus.Kan du logga knacksensorn i realtid? (Knocklink?)
I såfall är det bara att börja med 20 cl nafta till en full tank och se vid fullast om det bara ligger ”småpingar” eller rejäla knackningar. Om du har knackningar så spill i 5 cl förtunning och mät på nytt.
Om det inte knackar eller pingar alls, går det bra att ställa upp lite mera förtändning. 😀/K
10 juni, 2004 kl. 18:40 #47630ExOrdisDeltagareNu har vi hittat ”rätt” blandningsmaterial.
På JULA kan man köpa tung alifatisk nafta med upp till 17% aromathalt för 22kr/litern = motsvarande STP och doseras lika (med fördel i likadan flaska) 25 cl till 60 liter 98 oktanig soppa. Ger ca 99-100 oktanig blandning.
Frosty Lacknafta med EG nr:265-185-4Cellulosaförtunning med 80% Toulen för 45kr/litern. Den lär räcka ett tag för spädning av ovanstående nafta med kanske 1/5. Då lär oktantalet hamna en liten bit över 100…
Ska ut och logga lite ”ping” före och efter ovanstående inblandningar i 98.
Dock har jag ingen möjlighet att avgöra korrekt toulenblandning eftersom
jag kör tämligen omoddat.
Någon med en GT 99-00 som kör kraftigt moddat (ev tek2,3) som kan tänka sig ställa upp som försökskanin med en toulenmix? Någon som vet vilken oktanhalt tek2:an är mappad för?10 juni, 2004 kl. 18:40 #47629ExOrdisDeltagareNågra variabler som påverkar oktanvärdet.
Tyvärr saknar jag siffror på hur stora förändringarna är.1.Om den relativa luftfuktigheten ökar höjs oktantalet.
2.Om luftens temperatur ökar sänks oktantalet.
3.Om motorns kylning ökar höjs oktantalet. (Anpassning av tändstift?)
4.Om mängden sot- och förbränningsrester
i cylindrarna ökar sänks oktantalet.För att förhindra uppkomsten av sot och förbränningsrester:
Bättre kvalitet på bränslet! Alkylat-racingbränsle.
Tung aromatisk nafta för rengöring och oktanhöjande effekt. Oktanbooster.10 juni, 2004 kl. 18:40 #47628ExOrdisDeltagare>Följd fråga..
>Har du provat nånblandning som funkar bra…???
>Och i så fall vad använde du samnt vad det inhandlades ??Ja, STP´s oktanbooster soo far… Från macken för 200:-/litern.
1 liter STP räcker till 240 liter 98 oktanig bensin.
Innehåller Solventnafta (lågt aromatinnehåll) som är en väldigt nära släkting till lacknafta. Och det går ju att köpa solventnafta billigare så att säga.
Denna blandning duger gott till en bil med låg trimnivå typ avgassystem/insug.>Man är ju lat så det vore trevligt med en bladning som funkar 😀
>Och jag vet att det du säger, sker på egen risk..som med modning typ..
>;)
>men det torde nog bli säkrare än vid Ron98 mao..Absolut! Men 98 oktan räcker faktiskt ganska bra på en standard GT vid
flertalet väderförhållanden.Jag vet inte om bensinbolagen skiljer i leveranskvalitet med avseende på vatten och annat, men jag utgår från Statoils 98.
Återkommer när jag och felbil ordnat en stabil 100 oktans blandning för hans
mappning. Den kommer troligtvis att vara rätt medicin även för Imprezor med mera mos under huven.10 juni, 2004 kl. 18:40 #47627ExOrdisDeltagareTips för att optimera förbränningen.
Alltså ingen effektökning men minsta möjliga effektförlust pga spikning.
Som vanligt ändras behovet av oktanvärde i förhållande till lufttryck, lufttemperatur och luftfuktighet.Kör på 98 oktan, kolla om motorn spikar.
Små tendenser till spikningar vid maxbelastning och allt är perfekt utan risker och behov av oktanbooster. Detta ska givetvis testas direkt efter ECU reset eller vid tuffaste mappning man kört i linken.Om det spikar ordentligt, tillsätt lite oktanbooster tills spikningarna nästan
försvunnit. Notera mängd bensin i förhållande till booster mängd.En kraftigare modifierad motor kräver självklart högre andel oktanbooster om man vill ligga på max förtändning, men riskerna ökar med blandningsförhållanden och över en viss nivå missar man optimal förbränning och motorn går fett och tappar effekt.
Nitrometan är vad jag förstått bara dyrare än andra aromater men inte mera effektivt.
Läs och blanda själva på egen risk, men skippa ATF-oljan då den skadar lambda sensorn och en eventuell katalysator.
http://www.off-road.com/rick/gas2/
http://www.vtr.org/maintain/gasoline-octane.html
Köpa kemikalier, obs! giftiga doningar!!!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.