› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Olja???
- Detta ämne har 37 svar, 3,768 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 2 månader sedan av
Rotchen.
-
FörfattareInlägg
-
16 september, 2003 kl. 11:23 #50090
Niklas
DeltagareSnackade med dem när jag köpte bromsvätska. Han tyckte det var dumt för mig att köpa av dem, frakten skulle äta upp all rabatt. Köpte utan rabatt i Göteborg istället till ca samma pris som STHLM + frakt…eller lite billigare.
Har de motoroljorna ovan på MC butiker? I så fall köper jag nog från samma butik.
16 september, 2003 kl. 20:50 #50076Tengil
DeltagareAlien:
Här hittade jag lite länkar om motul i Göteborg.
Jag vill köpa typ 6L olja.
Fylla motorn + ha lite extra om det skulle behövas.20 september, 2003 kl. 09:44 #50079Rogga
DeltagareMobil 1 helsyntet 20Liter 1400:- Det e nice till min bil iaf!
Mvh Rogga
Subaru Impreza GT
Mercedes 300E AMG
Mercedes 220 CDI
Opel Ascona 2.4L (Rally car)
Nissan sunny20 oktober, 2003 kl. 13:47 #50091Niklas
DeltagareDetta läste jag på EVO-forumet:
Undvik gärna 0W-oljorna. Dom har ofta dålig bärighet, och det går rykten om att oljan kan passera oljetätningen i turbon, och orsaka ett haveri. Och turbon blir faktiskt lika varm även på vintern.
5W40 är det tunnaste jag kan tänka mig att hälla i en EVO. Och det skulle aldrig ske annat än vintertid.
Tänk på att en tunnare olja inte klarar lika hård last som en tjockare. Det kan löna sig att gå upp lite i viskositet för den som kör hårt på vintern.
Det går att köra på 15W50 i en normal ”Stockholmsvinter”. Bara man låter motorn bli lite varm innan man pressar den. Motorvärmare kanske?
9 november, 2003 kl. 15:56 #50077JRM_Racing_AB
DeltagareVi är ÅF för Motul och Q8 i Stockholmsområdet …
MVH JRM RACING AB
2 december, 2003 kl. 06:35 #50080Motin
DeltagareKom vi fram till vad som är bäst att använda vintertid ??? 🙂
2 december, 2003 kl. 06:54 #50092Niklas
DeltagareVinter: 5W40 (0W40 är för tunn så den kan leta sig ut genom packningar)
Sommar: 15W50
3 december, 2003 kl. 11:11 #50081Motin
Deltagarethanx Alien !
4 december, 2003 kl. 10:04 #50073Digits
DeltagareStar det inte i instruktionsboken vad ni ska ha for olja? I min bok star det 10-40 av hog klass (dvs markningen pa oljan (SJ, SL eller vad de nu heter))… Fyllde pa igar med Castrol Magnatec 10-40w till det facila priset av 8 pund for en liter *suck*. Castrol Magnatec ar det som leverantorerna anvander har i England i alla fall. Den ar till och med delsyntetisk 😮
Kanske byter efter andra servicen, bilstackaren har bara gatt 4200 miles och redan brannt en liter olja… ar det normalt eller ar det jag som svinkor? 😉
4 december, 2003 kl. 10:33 #50056SecretAgentMan
Deltagare8 pund för en liter? Dyrt? *asg*
Motul competition 300v är det enda som kommer i närheten av Silverpilens motor…sedan om det spelar roll eller inte bryr jag mig inte om – olja snålar jag inte på. 😀
/J
4 december, 2003 kl. 11:44 #50063Practos
Deltagare>Star det inte i instruktionsboken vad ni ska ha for olja? I
>min bok star det 10-40 av hog klass (dvs markningen pa oljan
>(SJ, SL eller vad de nu heter))… Fyllde pa igar med Castrol
>Magnatec 10-40w till det facila priset av 8 pund for en liter
>*suck*. Castrol Magnatec ar det som leverantorerna anvander
>har i England i alla fall. Den ar till och med delsyntetisk 😮
>
>
>Kanske byter efter andra servicen, bilstackaren har bara gatt
>4200 miles och redan brannt en liter olja… ar det normalt
>eller ar det jag som svinkor? 😉har själv provat magnatec på vintern och den skiten åkte ur motorn fort som attan…en bra tumregel är att allt som en serviceverkstad använder är det dom tjänar mest på, motorbyte borde vara lönsamt arbete.
8 december, 2003 kl. 16:53 #50074Digits
Deltagare>har själv provat magnatec på vintern och den skiten åkte ur
>motorn fort som attan…en bra tumregel är att allt som en
>serviceverkstad använder är det dom tjänar mest på, motorbyte
>borde vara lönsamt arbete.Varfor akte oljan ut? Vad var det som var samre med den? Det ar ju trots allt Subaru UK vi pratar om (Eller IM) (Obs, forsoker inte braka med dig, utan vill bara veta varfor ;))
9 december, 2003 kl. 06:57 #50064Practos
Deltagarekörde en liten sväng lite mer inspirerat och tog en titt på stickan (bara för att kolla nivån) och det var inte samma fina olja som jag hade hällt i timmen tidigare, liknade mest gammalt kaffe. Efter det har jag alltid kört motul, även på fria service.
1 mars, 2005 kl. 11:03 #50066Janne248
DeltagareTänkte börja byta olja var 750mil nu när man har en ny bil och har lite funderingar.
Så jag drar upp en gammal tråd, och ställer 3 frågor och en 1 idiot fråga.1) Motul competition 300v verkar var det som gäller, men över 150:-/Liter *Huga* är det nödvändingt i en standard STi som fegkörs?
2) Finns det någon annan bättre olja än ”standardskräpet-de-slår-i-på-gratis-servicen” och köpa som inte är värd sin vikt i guld?
3) Hur många liter behöver man? 5? (Ja, ja jag vet det står i instruktionsboken, men den ligger i bilen i garaget och jag tänkte beställa olja typ nu).
4) Vilken kvalitet skall det vara, ser Alien säger Vinter: 5W40 & Sommar: 15W50. Men allaround då? Som passar både sommar och vinter? Eller skall man se till att köra på olika?
EDIT: Efter telefonsamtal till Vetaranmotor så verkar det som man skall ha Motul 300V POWER 5W40 som allaround för vinter/sommarbruk.
1 mars, 2005 kl. 14:37 #50068christopher
Deltagare>Snackade med dem när jag köpte bromsvätska. Han tyckte det
>var dumt för mig att köpa av dem, frakten skulle äta upp all
>rabatt. Köpte utan rabatt i Göteborg istället till ca samma
>pris som STHLM + frakt…eller lite billigare.
>
>Har de motoroljorna ovan på MC butiker? I så fall köper jag
>nog från samma butik.Äljen// Du bor i Stockholm nu och Veteranmotor håller till i Huddinge = nära.
Mitt tips på Olja är Motul Competision 3000v 15w50 året runt.
/
fraSSe -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.