Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35816
    Hyena
    Deltagare

      Hej jag e en smula förvirrad nu.
      Jag hade bilen (gf8) inne på verkstad för diverse småskit. Jag fick då beskedet att det läckte olja ner på grenrören och att det var något jag i efterhand tolkade som ventilkåpspackningen. De lade till att man behövde lyfta ur motorn och att det skulle kosta samma som att byta motor så att jag skulle köra tills besiktningen slog ner på den o sen skrota den. Uppenbarligen förstod de inte sentimentaliteten man känner inför sin gamla subba. De nämnde även något om kompressionstapp. vilket ju möjligtvis stämmer med ventilkåpspackning o definitivt med topplockspackning men knappast med oljetrågspackning väl?

      Hur som det enda jag känner till där man behöver lyfta ur motorn är topplockspackningen så därför ringde jag tillbaka och frågade specifit vad det var för packning. då sa de att det var oljetrågspackningen som läckte samt att man måste ta bort grenrören för det. så nu till frågan
      vad är rimligast ventilkåp oljetråg eller tpplockspackning. och Inte måste man väl ta bort grenrören för oljetrågspackningen?

      #288301
      Manor
      Deltagare

        Det är väl en klassiker att ventilkåpspackningen på turbosidan kan läcka efter dryga 10000 mil. Jag bytte två gånger (bägge sidorna) på min gamla Impreza som jag hade från ny till 22500 mil körda. Då jag även bytte olja (på verkstad) var 625 mil så tog gängorna till oljepluggen slut ungefär samtidigt som den främre delen började rosta…så hela oljetråget byttes till nytt. Inget av ovanstående upplevde jag som speciellt dyrt, och kräver inte någon urmontering av motorn.

        Jag skulle fundera på en ny verkstad alternativt fråga någon på forumet om hjälp runt detta (mot betalning såklart).

        Själv har jag nyss köpt en gammal Volvo 855 för en ringa summa…och har den nu inlämnad på en mindre verkstad för byte av “det som behövs”…och verkstadskostnaden är väl redan nu uppe i 3 gånger köpeskillingen. Bilen i sig stiger ju ändå inte i värde, så för mig görs renoveringen för bruksvärdet (för mig)…den ska fungera och förhoppningsvis kunna hålla x antal år. Om inte så har man slösat bort en sudd med pengar…men bilar kostar alltid :).

        #288302
        Hyena
        Deltagare

          ja det borde vara rimligt. den dricker ingen olja så jag vet inte hur akut det e . funderade på o skaffa mig en billig smidd o byta med men då måste man ha hjälp för jag e novis o d känns som man kan sabba mer än man gör nytta

        Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.