› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Oljeläckage höger fram luktar apa i bilen och ryker under huven!
- Detta ämne har 8 svar, 3,481 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 6 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
15 september, 2009 kl. 09:40 #4522
abacus
DeltagareHej!
Med lite sorg i sinnet skriver man detta.
Problemet är att det läcker olja någonstans nere till höger typ 10-20cm nedanför luftburken snett inåt mot motorn (svårt att se uppifrån)
Inte mycket men står jag still i garaget eller vid ett rödljus så luktar det inte hallon i cupen när man har fläkten på, och ståendes i garaget så kan man se att det ryker lätt oxå vid höger strålkastare.
Om jag inte har fått allt om bakfåten så kan det vara ventilkåps packningen som har tagit permanent semester ?
Boxer spisarna har väl 2? höger,vänster?
Har inte sett någon minskning på stickan men jag gissar att det droppar ner på avgas eller något när det ryker om det hela…..
15 september, 2009 kl. 11:01 #65939Gilarski
DeltagareSå, så, ingen panik. 🙂 Det sitter en på varje sida eftersom kolvarna rör sig från vänster till höger, ej upp/ner som i en rak 4’a.
Jag tror som du att det droppar lite på nåt varmt rör.
Bakom ventiltoppkåpan gömmer sig tryckare som trycker till ventilerna. Allt detta sitter fast i topplocket. Det pumpas upp lite olja till ventilertryckarna, så dessa smörjs ordentligt, och eftersom packningen inte är tät kommer det ut nån droppe. ;(
Jag vet att där är trångt men tror knappast du måste riva ut motorn för att skruva loss de skruvar som håller locket på plats, kanske till & med lättare att jomma underifrån, vet ej exakt då jag är relativt rookie själv.:D
Som sagt, ingen panik, så länge du vet hur man skruvar loss små pinn-bultar 🙂
15 september, 2009 kl. 19:14 #65936Snowman
DeltagareSom sagt, det lär säkert vara ventilkåpspackningen, den var otät även på min, vid c:a 8500 mil, men det var inga jättepengar att låta auktoriserad verkstad göra det heller, så deppa inte ihop än 😉
/Markus
16 september, 2009 kl. 05:26 #65932Manor
DeltagareJag bytte mina ventilkåpspackningar vid 12000 mil och det börjar snart bli dags igen (jag känner en bekant bränd doft någon gång ibland). Ingen större sak för Fürstenhoffs åtminstone, jag tror att det landade på dryga 1000-lappen om jag minns rätt.
16 september, 2009 kl. 11:30 #65935specialized
DeltagareEtt hett 😉 tips är att känna på ventilskåpsbultarna så de inte lossnat, innan ni byter packningen för $$$$$$$ .
Mina hade skruvat upp sig, drog åt dem igen, så sluta det läcka 🙂
_____________________________________
http://www.garaget.org/?car=18857
http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg23 september, 2009 kl. 11:41 #65937abacus
DeltagareHämtade bilen ifrån FRONTBILAR idag och mycket riktigt så var det ventil kåpspackningarna som var dåliga, dom drog åt bultarna och nu har det slutat att läcka olja, skulle gissa att man ändå får byta dom snart, när det läcker igen….
Undrar om man måste lyfta motorn för att byta dom, fick ett pris på 3k för att byta på bägge sidorna ?
Skönt att kunna köra utan olje lukt i kupen just nu iallafall
23 september, 2009 kl. 17:56 #65933Manor
DeltagareUndrar om man måste lyfta motorn för att byta dom, fick ett pris på 3k för att byta på bägge sidorna ?Skönt att kunna köra utan olje lukt i kupen just nu iallafall
…det har jag ju redan svarat på här ovan.
Motorn måste inte ut, och det kostade dryga 1000-lappen, vill jag minnas. 3000:- är rena rånet.24 september, 2009 kl. 10:32 #65938abacus
DeltagareNu menade jag inte att spisen skulle helt ur utan att dom bara måste lossa den lite grann, och lyfta den…
Men vars fick du ditt jobb gjort, verkar nästan lönsamt att åka xx antal mil för att få det gjort…
Edit såg att det var Fürstenhoffs som gjorde det åt dig, bor själv i GBG men om det skiljer 2 lakan så är det ju nästan värt att åka dit och göra det….
Ska prova att ringa och se vad dom vill ha
24 september, 2009 kl. 17:58 #65934Manor
DeltagareNu menade jag inte att spisen skulle helt ur utan att dom bara måste lossa den lite grann, och lyfta den…Men vars fick du ditt jobb gjort, verkar nästan lönsamt att åka xx antal mil för att få det gjort…Edit såg att det var Fürstenhoffs som gjorde det åt dig, bor själv i GBG men om det skiljer 2 lakan så är det ju nästan värt att åka dit och göra det….Ska prova att ringa och se vad dom vill ha
Ja, kolla med Fürstenhoffs Motor i Huddinge…även om det borde finnas alternativ närmare Göteborg kan man ju tycka.
Hoppas att jag inte lurar dig när jag säger dryga 1000-lappen…det var åtminstone vad jag kan komma ihåg att det kostade.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.