Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #36039
    kribbe
    Deltagare

      Hej.
      Renoverade nyligen min legacy 91:a folkracebil (2,2 motorn).

      Allt verkade gå jättebra tills att den tappade oljetryck vid lägre varv och började trycka ut olja någonstans vid oljepumpen.

      Testade byta till en annan gammal oljepump som låg hemma (fungerade när den motorn fungerade)

      Men samma problem.

      Någon som har nån ide på vad som kan orsaka detta. Jag tror det trycker ut runt packboxen runt vevaxeln men ej helt säker.

      Har en ide om att det eventuellt är det gamla oljefiltret som satt på motorn som kanske har varit igensatt så oljan ej går runt och får för högt tryck i pumpen.

      #288954
      kribbe
      Deltagare

        Ingen som har nåt tips?
        Skrotar snart motorn som den håller på.

        Problemet verkar vara att så fort motorn varvas upp till över 3-4000 varv så börjar den trycka ut olja. främst vid packboxen på oljepumpen ser det ut som.

        testade med nytt subaru original oljefilter om nu det kanske var igensatt och allmänt försökt hitta nåt fel.

        testade bilen igår på folkracebanan men den gör fortfarande samma sak.
        Då hade den till och med tryck ut så mycket olja att det hade droppat ner på avgasröret och började brinna också (branden släcktes snabbt och inget är skadat, en låga på några centimeters höjd)

        Funderar på om där är nåt med vevhusventilationen som jag har missat. För högt tryck så oljan trycks ut lite varstans?
        Är där nåt uppenbart som kan orsaka detta?

      Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.