› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Oljetemp-sensor, givare vid filtret?
- Detta ämne har 10 svar, 1,620 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 11 månader sedan av
SubaruWRX.
-
FörfattareInlägg
-
30 december, 2004 kl. 19:59 #713
Ante_J
DeltagareHar tänkt montera in oljetemp och har hittat 3 alternativ på placering av givaren.
1 – Borra och gänga oljepluggen i tråget – inge vidare med tanke på fartvind och att den sitter lite oskyddat där.
2 – Plugg på ovansidan av blocket, bästa placeringen enligt många men vart får man tag i denna adapter och vilka sensor kan man montera i den, pris?
3 – Vid oljefiltret, finns en adapter man sätter mellan filterhuset och filtret, sitter där väl skyddad och fartvinden mellan filter och filterhus och dess kylande effekt kan man nog inte ens se med stjärnkikare, ca 350-400:- för adaptern och alla givare passar i den.
Finns det något minus med alternativ 3 som jag bör tänka på?
/Andreas
20 januari, 2005 kl. 10:42 #39980Rogga
DeltagareHur gick det? Tänkte koppla in en mätare oxå…
Bilsnack sker i kanalen #compelloracing @ Q-net. Välkommen!
20 januari, 2005 kl. 16:03 #399822ny
Deltagareplugg i blocket kan du få tag på, på vilken subaru verkstad som hellst säg att du är intresserad av den pluggen som orginal oljetrycksgivarn sitter i sen får du kanske gänga om din tempsensor gänga eller bara köra med locktite. 😀
jag fick min plugg VÄLDIGT billigt av Fürstenhof :7
20 januari, 2005 kl. 18:28 #39983Ante_J
DeltagareOkej, har bestämmt mig för att montera den i blocket, oljan är just bytt så filtret skall inte lös på 500mil, tack för tipset om pluggen!
Har nån vänlig själ en bild på vart den här pluggen sitter?
Hur mycket grejer måste demonteras för att komma åt?Och slutligen, vad rekomenderar ni för mätare, vill inte ha Autometer p.g.a PSI och F, skall vara skalor som jag känner till och är bekant med.
Givetvis skulle ett gäng Defi vara fint men det är bilen inte värd. Runt 800-1500:- st, skall byta ut min Turbotryck mot en i samma serie som en kommande Oljtemp.
Vad finns det för vettiga allternativ?20 januari, 2005 kl. 18:38 #39978SecretAgentMan
Deltagare…..b i l e n i n t e v ä r d d e f i….?!? 😮
Nu sket du väl riktigt ordentligt i det blå skåpet? 😉 😀Pluggen sitter på blocket, mellan turbo och insug (precis i bakkant på blocket) – långt ned…med försänkt 10 mm insexfattning.
Adaptern du skall ha finns från Subaru (artnr 11024AA111), Defis givare passar direkt i, Autometer har inte riktigt samma gänga (dock går det att med en gängtapp dra en ny i subarupluggen, inte helt rätt, men det fungerar i och med att autometerpluggen använder 1/8 NPT vilken är konisk, så det nyper rätt bra när den gängas in, lite bra gänglås/tätning till det är ingen dum idé).Ett annat alternativ är att jaga rätt på en kort M18x1,5 och borra/gänga den med en som passar din givare.
/J
7 februari, 2005 kl. 16:42 #39984Ante_J
DeltagareGött! skall jag ta och fixa en bult 18*1.5, men hur lång är ”kort” om jag frågar dig, mellan tummen och pekfingret? 🙂
Innan fler upprörda rösters hörs måste jag nog tillägga att det inte är en impreza jag kör, det är en justerad Legacy Turbo, dock så påstod en WRX ägare att den ser rätt nice ut bakifran, hur han då kunde veta det? 😉
ps. Autometer har nu modeller med metric-skala, bla Sport-Comp, Ultra-Lite och Phantom, enligt Persåkers skall det landa hos dem i dagarna.
7 februari, 2005 kl. 17:02 #39987Niklas
DeltagareAnte: Autometer har släppt Phantomserien med celcius och bar detta år.
7 februari, 2005 kl. 18:09 #39981Golvis
Deltagare>Ante: Autometer har släppt Phantomserien med celcius och bar
>detta år.Åhfan! kan ju vara något
7 februari, 2005 kl. 19:19 #39985Ante_J
DeltagarePersåkers har mätare med metric skala på hyllan, 2st är påväg hem till mig!
9 februari, 2005 kl. 07:42 #39979SecretAgentMan
Deltagare>Gött! skall jag ta och fixa en bult 18*1.5, men hur lång är
>”kort” om jag frågar dig, mellan tummen och pekfingret? 🙂”Fabriksadaptern” har ~15 mm gänga sisådär, det behövs inte vara överdrivet exakt, men längre skulle jag inte göra den, helst vill du ju ha sensorn en bit nedanför bulten när den är monterad i din hemmasnickrade adapter s.a.s.
>
>Innan fler upprörda rösters hörs måste jag nog tillägga att
>det inte är en impreza jag kör, det är en justerad Legacy
>Turbo, dock så påstod en WRX ägare att den ser rätt nice ut
>bakifran, hur han då kunde veta det? 😉
>Huga! 😮 😉 😀
/J
23 maj, 2006 kl. 14:19 #39986SubaruWRX
DeltagareLyfter en gammal tråd! 🙂
I min impreza sitter Blitz oljetemp. o oljetryckmätare. Oljetempen är inkopplad av förre ägaren i oljetråget. Men där visar det sig läcka lite smått dropp när oljan är varm (läs: lägre viskositet).
Har undersökt saken. Givarens gängtapp är avdragen och sitter kvar i adaptern. Det är nu provisoriskt lagat, med kemisk metall så länge. Eftersom Blitz-tempgivaren kostar 1500:- att ersätta.
Fråga: Finns det nån annan lösning för mig än att köpa just den? Tex nått som går att hitta och använda från Elfa eller liknade shop?
Sen tillverkar man helt enkelt en ny adapter med passande gängat hål och utvändig M18x1.5 och flyttar den till blocket (om nu inte min oljetrycksensorn sitter där? Eller var brukar man sätta den vanligast på EJ20an?).Hit me back!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.