› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Oljetryck!! vad har ni för tryck?
- Detta ämne har 27 svar, 2,378 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år sedan av
locko99.
-
FörfattareInlägg
-
4 maj, 2006 kl. 11:13 #40886
abd
DeltagareDet som är skönt är att min avgastemp aldrig gick över 800 grader, trots att jag körde varv efter varv på Gotland Ring. Så bilen mår sjukt bra.Är det inte bättre med oljetemp än oljetryck? När trycket försvinner är det endå kört.
Såg att SMR verkar gilla att sätta avgastempen efter turbin, har du också gjort så? Isåfall är 800 grader inte lite, det är säkert 900 grader i grenröret..
4 maj, 2006 kl. 11:29 #40880SecretAgentMan
DeltagareJag håller med, minst 100 grader har jag sett vara skillnaden mellan 10 cm från avgasporten, och efter turbon.
Energin som du tar upp i turbon kommer ju från något… 😉
/J
4 maj, 2006 kl. 11:30 #40881SecretAgentMan
DeltagareMen en peak på 900 är inget att bekymra sig över heller.
4 maj, 2006 kl. 11:51 #40905Niklas
DeltagareVar är bäst att sätta avgastempen då? Före eller efter hushållsvispen?
4 maj, 2006 kl. 11:56 #40882SecretAgentMan
DeltagareVill man veta hur varmt det är i motorn, så nära motorns avgasportar som möjligt.
Att folk sätter efter turbon är ofta relaterat till lättja. 😀 …och att sensorn *kan* gå sönder, och löst skrot i turbon är Sämmer ™.Man kan ju anta att det försvinner 100 grader, och på så sätt skapa sig en bild om vad som är max….men man vet inte säkert, och sitter mätaren där kan man ju lika gärna ha vettiga siffror ur den.
/J
4 maj, 2006 kl. 11:59 #40906Niklas
DeltagareJag har ju farenheitskala på min, sånna siffror blir aldrig vettiga. 😛
4 maj, 2006 kl. 13:05 #40897pannan
DeltagareVet att den inte sitter i dp:n iallafall, det hålet har jag satt en lambdaplugg i. Antingen sitter den i ena grenröret eller i uppipen. Skall kika efter.
4 maj, 2006 kl. 21:48 #40887abd
DeltagareMen en peak på 900 är inget att bekymra sig över heller.
Nej visst är det så, min vill till att nosa uppåt 880-900 om man drar ut den fullt på en hög växel. Men man vill helst inte så mkt över 900 även om t.ex saab och volvo original sägs ligga över 950 och glöda. 😀
På racesoppa och dess högre tändning sjunker min EGT med ca 50 grader. Vore gött att komma över ett par kubik 108 oktanigt till rätt kurs.
😛
4 maj, 2006 kl. 22:12 #40895Lefty
DeltagareRäcker nog med en 20-liters dunk för dig med tanke på hur lite du kör med bilen 😀
5 maj, 2006 kl. 20:13 #40888abd
DeltagareRäcker nog med en 20-liters dunk för dig med tanke på hur lite du kör med bilen 😀
Jag blir ju rädd varje gång, den går ju så hårt. 😮 :7 😀
11 oktober, 2007 kl. 12:43 #40902locko99
DeltagareAvgas temp givaren på min WRX -01 sitter orginal monterad på Up-pide således innan turbon!
//Martin
12 oktober, 2007 kl. 04:50 #40901IMPREZA FOREVER
DeltagarePassa er för soteld bara 😀
/Björn
___________________________
http://www.garaget.org/?car=36415
http://www.rallybilder.com17 oktober, 2007 kl. 09:39 #40903locko99
DeltagareLigger ungefär på 1,2kg när oljan är varm på tomgång. 3-4kg 2500varv å sen 6kg typ. Oljan är 5w40 okänt märke. Kommer byttas mot Mobil1 Rally fomula 5w50.
mvh /Martin
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
