Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #859
    imprezapinge
    Deltagare

      Jag har defi oljetryckmätare inget problem med den,
      Tomgången har jag aldrig mindre än 3kg tryck,
      Mellan gas c:a 6kg tryck, fullt gas upp till 7kg tryck och lite till,
      i en orginal GT-00

      Tänkte fråga er klubbkompisar vad era med mätare ligger på för tryck?

      vid olika belastningar!

      kul att kolla!

      *Mats N du har ju lika mätare som jag* – vad ligger din på för tryck?

      MVH/
      P-I
      :9

      #40898
      imprezapinge
      Deltagare

        Tänk vad det varierar på bilarna kanske har det bara med oljan att göra jerry hällde i den bästa oljan i min bil, Motul någoting min bil ligger på 3kg på tomgången nästan 7kg vid full acc, Ja på tomgång svajar den lite men inte så mycket som ett halvt kilo, men det var intresant att gämföra, Tack mina imprezaBröder :9 :9

        någon annan som delar med sej av sitt oljetryck?

        MVH/
        P-I

        #40899
        imprezapinge
        Deltagare

          Tacka vet jag Defi (monterat av Jerry) med varningssignal så att man vet att något är på gång :). mvh Mats N

          Jerry han är en kul och bra mek. Visst skall det va installerat av just Jerry!! Ja visst känns det bra att veta med ett pip så är det någonting vaj !! :9

          /P-I

          #40900
          imprezapinge
          Deltagare

            Ja på tomgång svajar den lite men inte så mycket som ett halvt kilo,
            Under färd i farter kring motorvägsfart kan min oxå svaja.

            Kul med alla inlägg!
            MVH/P-I :9

            #40883
            Strat
            Deltagare

              15w50 och 120 grader gav mig ett oljetryck på under 1 kg på tomgång… Höjde lite med delta dashen så var det bra igen 🙂 Annars ligger det mellan 6-6,5 på “gas”.

              La märke till att vid lite högre motorvägsfart, bara just ikring just den farten, svajade oljetrycket 0,5 kg upp/ner… Nån annan som lagt märke till liknande?

              #40889
              Manor
              Deltagare

                …tomgång 2kg eller 1,5kg om oljan är riktigt het, och cirka 5-6kg vid 3000 varv. Jag kör med vanlig 10-40 delsyntetisk olja, vilket kanske påverkar oljetrycket.

                mvh Mats N

                #40890
                Manor
                Deltagare

                  15w50 och 120 grader gav mig ett oljetryck på under 1 kg på tomgång… Höjde lite med delta dashen så var det bra igen 🙂 Annars ligger det mellan 6-6,5 på “gas”. La märke till att vid lite högre motorvägsfart, bara just ikring just den farten, svajade oljetrycket 0,5 kg upp/ner… Nån annan som lagt märke till liknande?

                  …jo, jag har också noterat att mätaren för oljetrycket kan svaja lite…kanske inte så mycket som 0,5kg upp/ner dock.

                  Jag har aldrig haft en oljetemperatur på 120 grader…max 105-110, tror jag. Jag har hört att oljetrycket på tomgång inte är något att direkt grubbla på, utan det är oljetrycket vid last som är det intressanta. Hur mycket som trycket ska ligga på har jag dock ingen aning om. Någon sa att original oljetryckslampa lyser vid 0,3kg, vilket borde innebära att det är försent att göra något om den skulle börja lysa vid last (om man ens skulle se den). Tacka vet jag Defi (monterat av Jerry) med varningssignal så att man vet att något är på gång :).

                  mvh Mats N

                  #40893
                  jraberg
                  Deltagare

                    Vill uppa denna tråden lite och ställa en följdfråga. Vad har ni för gränsvärden satta för tryck och temp? dvs. ni som kör med defi eller liknande, när ska det larma?

                    -JR

                    #40884
                    Strat
                    Deltagare

                      Tror jag har satt 1 kg och 120 grader.

                      #40891
                      Manor
                      Deltagare

                        Tror jag har satt 1 kg och 120 grader.

                        Oljetryck 1.5 kg, Oljetemp 120 grader, Avgastemp 860 grader, Bränsletryck 0, Turbotryck 1.2

                        …tror jag att mina är ställda p¨å.

                        mvh Mats N

                        #40896
                        pannan
                        Deltagare

                          Det som är skönt är att min avgastemp aldrig gick över 800 grader, trots att jag körde varv efter varv på Gotland Ring. Så bilen mår sjukt bra.

                          Är det inte bättre med oljetemp än oljetryck? När trycket försvinner är det endå kört.

                          #40894
                          jraberg
                          Deltagare

                            Tror jag har satt 1 kg och 120 grader.

                            Oljetryck 1.5 kg, Oljetemp 120 grader, Avgastemp 860 grader, Bränsletryck 0, Turbotryck 1.2…tror jag att mina är ställda på.mvh Mats N

                            Man tackar! du svarade t.om. på nästa fråga som säkert hade kommit när den givaren sitter på plats(aga temp) trist att de ska ha grader men inte Kg på mätaren(defi display) får hitta ngn bra omvandlingstabell att ha med i bilen helt enkelt.
                            Men bränsletryck=0? är inte det lite farligt..

                            För att dra tillbaka mig själv till den riktiga topicen så hade jag 650 kpa när jag försökte köra hårt.(har inte omvandlat vad det blir än) och ca 600kpa vid tomgång har jag för mig.

                            edit. ca 6kg/cm2 och 6.6kg/cm2
                            Pannan, den frågan har stötts och blötts i en annan tråd jag hittade 🙂 man kan säga att summa summarum: orginal givaren för oljetryck larmar inte förrän du står med räkningen(motorras) så det känns ganska naturligt att byta båda när man håller på. men visst tempen är väl viktigare om man tvingas prioritera.

                            -JR

                            #40885
                            Strat
                            Deltagare

                              Kg = bar 😉 Edit: Eller har inte displayen bar ens?

                              EGT beror ju mycket på vart man satt sensorn. Primär, collector, upipe eller t.o.m efter turbo. Det skiljer några hundra grader däremellan.

                              Angående oljetryck och larm skulle man egentligen vilja koppla det till last. Man skulle ju vilja ha larm på 4-5 bar när man ligger på, men samtidigt inte ha ett tjut i öronen så fort man står på tomgång. Är iofs hyfsat snabbt gjort att ställa om då man ger sig ut på nån bana 🙂

                              /Claes

                              #40904
                              Niklas
                              Deltagare

                                Åkte in genom stan idag och fick se mätaren ge lägsta utslaget sedan jag monterat den. 33PSI (2.2BAR) stod nålen på efter ett tags lååååångsamma köer på leden in till Stockholm. Detta på tomgång och en svettig motor. Man märker så väl vilken gäle som inte har skyddslock. Ser ut som det brinner under huven när man ser värmepelaren stiga upp där! 😀

                                Vid gas var det som vanligt 75-100PSI (5-7BAR).

                                Under vintern har det sällan gått ner under 50PSI på mätaren…om jag minns rätt.

                                #40892
                                Manor
                                Deltagare

                                  Mitt bränsletryckslarm kan vara ställt på 2…jag har ingen möjlighet att påverka något, så om det tjuter så antar jag att bränslepumpen är sönder ;).

                                  Min givare till avgastempen sitter i grenröret, och bör väl visa på en högre temperatur än efter turbon.

                                  mvh Mats N

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.