Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #40886
    abd
    Deltagare

      Det som är skönt är att min avgastemp aldrig gick över 800 grader, trots att jag körde varv efter varv på Gotland Ring. Så bilen mår sjukt bra.Är det inte bättre med oljetemp än oljetryck? När trycket försvinner är det endå kört.

      Såg att SMR verkar gilla att sätta avgastempen efter turbin, har du också gjort så? Isåfall är 800 grader inte lite, det är säkert 900 grader i grenröret..

      #40880
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Jag håller med, minst 100 grader har jag sett vara skillnaden mellan 10 cm från avgasporten, och efter turbon.

        Energin som du tar upp i turbon kommer ju från något… 😉

        /J

        #40881
        SecretAgentMan
        Deltagare

          Men en peak på 900 är inget att bekymra sig över heller.

          #40905
          Niklas
          Deltagare

            Var är bäst att sätta avgastempen då? Före eller efter hushållsvispen?

            #40882
            SecretAgentMan
            Deltagare

              Vill man veta hur varmt det är i motorn, så nära motorns avgasportar som möjligt.
              Att folk sätter efter turbon är ofta relaterat till lättja. 😀 …och att sensorn *kan* gå sönder, och löst skrot i turbon är Sämmer ™.

              Man kan ju anta att det försvinner 100 grader, och på så sätt skapa sig en bild om vad som är max….men man vet inte säkert, och sitter mätaren där kan man ju lika gärna ha vettiga siffror ur den.

              /J

              #40906
              Niklas
              Deltagare

                Jag har ju farenheitskala på min, sånna siffror blir aldrig vettiga. 😛

                #40897
                pannan
                Deltagare

                  Vet att den inte sitter i dp:n iallafall, det hålet har jag satt en lambdaplugg i. Antingen sitter den i ena grenröret eller i uppipen. Skall kika efter.

                  #40887
                  abd
                  Deltagare

                    Men en peak på 900 är inget att bekymra sig över heller.

                    Nej visst är det så, min vill till att nosa uppåt 880-900 om man drar ut den fullt på en hög växel. Men man vill helst inte så mkt över 900 även om t.ex saab och volvo original sägs ligga över 950 och glöda. 😀

                    På racesoppa och dess högre tändning sjunker min EGT med ca 50 grader. Vore gött att komma över ett par kubik 108 oktanigt till rätt kurs.

                    😛

                    #40895
                    Lefty
                    Deltagare

                      Räcker nog med en 20-liters dunk för dig med tanke på hur lite du kör med bilen 😀

                      #40888
                      abd
                      Deltagare

                        Räcker nog med en 20-liters dunk för dig med tanke på hur lite du kör med bilen 😀

                        Jag blir ju rädd varje gång, den går ju så hårt. 😮 :7 😀

                        #40902
                        locko99
                        Deltagare

                          Avgas temp givaren på min WRX -01 sitter orginal monterad på Up-pide således innan turbon!

                          //Martin

                          #40901
                          IMPREZA FOREVER
                          Deltagare

                            Passa er för soteld bara 😀

                            /Björn
                            ___________________________
                            http://www.garaget.org/?car=36415
                            http://www.rallybilder.com

                            #40903
                            locko99
                            Deltagare

                              Ligger ungefär på 1,2kg när oljan är varm på tomgång. 3-4kg 2500varv å sen 6kg typ. Oljan är 5w40 okänt märke. Kommer byttas mot Mobil1 Rally fomula 5w50.

                              mvh /Martin

                            Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.