Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1319
    locko99
    Deltagare

      Tjenna!

      Va ute och körde lite häromdagen…när ja stanna och skulle låta motorn svalna innan avstägning hörde jag att det lätt illa från motorn. Får bilen stå på tomgång försvinner ljudet nästan helt ibland. Har funnits ett väldigt lätt tickande innan i motorn dock väldigt lite.

      http://sirpe.rymdraket.net/blandat/V001.WAV Kan nån höra?

      Ljudet låter som det kommer från vänster sida(Om man står fraför bilen).

      Bilen verkar gå som den ska har ju dock inte kört med bilen sen jag hörde det men gick fint precis innan jag hörde ljudet.

      Kan det vara nån lyftare eller nåt annat i toppen? eller äre ett vevlager?

      Pratade med Veddige bil&Traktor som ville ha ditt bilen för att kolla på den. Dock är et 5mil ditt och jag tänkte inte köra bilen.
      Fick ett lite hum om priset. 14-15000:- för jobbet om motorn behövde plockas ur å renoveras endast för jobbet som sakt.

      Är väl inte helt bakom när det gäller å meka, kan jag plocka ut motorn själv å lämna iväg den? Eller är det väldigt svårt att lyfta ur den?

      tackar för tips!

      Mvh /Martin

      #44270
      Palm
      Deltagare

        Den knackar som våran gammla traktorgrävare, det är dock en diesel 😉

        Du ska nog inte köra bilen i vilket fall. Vet du om du har oljetryck osv?

        #44274
        SPiKE
        Deltagare

          Svårt att säga när man hör det så här på en ljudfil men antingen är det en lyftare som hängt sig eller, troligtvis, ett vevlagerras 🙁

          #44278
          locko99
          Deltagare

            Den knackar som våran gammla traktorgrävare, det är dock en diesel 😉 Du ska nog inte köra bilen i vilket fall. Vet du om du har oljetryck osv?

            Har fult olje tryck. mätaren vissar på 6-7 när oljan är kall eller varm över 1500varv…bara på tomgång med varm olja den går nermot 3…

            Tycker som sakt ljudet kommer från ena sidan därför jag inte tror jag funderar på om det är en lyftare…

            Om det nu är så att det är en lyftare…Måste motorn ur ändå?

            Är det ovanligt svårt att lyfta ur motorn på en impreza?

            Mvh /Martin

            #44273
            lunkan
            Deltagare

              Ur är inga problem det är lite trixigare att få i den igen då den ska på splinesade axeln från växellådan! Det går men kan vara lite bökigt ibland 😉

              #44277
              Twinturbo
              Deltagare

                Låter mer som en tryckare än vevlager.

                Måste man verkligen ha ur motorn för att byta tryckare????:o 😮

                #44275
                volvosnubbe
                Deltagare

                  låter så om våran galant oxå ! o den e de fel på nåra tryckare som personen åvan nämde

                  #44279
                  locko99
                  Deltagare

                    Måste man verkligen ha ur motorn för att byta tryckare????:o 😮

                    Nån som kan fylla i lite fakta? Går det att göra något/kontrollera utan att plocka ur motorn?

                    Mvh /Martin

                    #44271
                    Palm
                    Deltagare

                      Tycker ljudet är alldeless för grovt för att vara en lyftare, sådana brukar bara ge ifrån sig ett tickande ljud inte ett dunkande som detta är. Jag hade satsat på något allvarligare som vevlager eller ramlager.

                      #44284
                      mre
                      Deltagare

                        låter nästan exakt som vevlagerras som jag hade på min honda prelude.

                        #44280
                        locko99
                        Deltagare

                          Då har vi 2 röster på lyftare…och 2 på lager…

                          Får väl köra upp bilen till veddige så dom får kolla…

                          Mvh /Martin (Som funderar på att byta till en tjekisk bil)

                          #44281
                          locko99
                          Deltagare

                            Lite uppdate. Bilen kördes på kärra till Veddige bil&Traktor i tisdags. Dom hade precis fått in den å lysnat på den. Kanske trodde dom det kunde vara spännaren till kammremen…Den är bytt för ca. 500mil sen och skulle således bli ett reklmations ärende = gratis!
                            Dock är inte detta nåt jag tror på vad tror ni? Verkar väldigt skumt..

                            Hade ju vart najs att fått 15000:- över…blir ju lite godis till bilen det!!

                            //Martin

                            #44276
                            Nordbo
                            Deltagare

                              Tror på sträckaren.
                              Har en 06a och fick liknande oljud från vänster sida motor (bakifrån sett). Efter sträckarbyte vart den helt tyst.

                              #44282
                              locko99
                              Deltagare

                                Då har vi 2 röster på lyftare…och 2 på lager…Får väl köra upp

                                Ingen som kunde pricka rätt…Här kommer svaret…en bild säger mer är 1000 ord… 🙂

                                http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=75549

                                mvh /Martin

                                #44272
                                Palm
                                Deltagare

                                  Lite otydlig bild, har den skurit i cylindern eller är det en spricka i toppen på kolven också? dvs krökta/avslagna ventiler?

                                  Vilken cylinder var det?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.