- Detta ämne har 145 svar, 16,282 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 6 månader sedan av Jetti.
-
FörfattareInlägg
-
20 september, 2012 kl. 06:12 #247740timpODeltagare
Mappningen blev inte nå vidare måste jag säga.. Bilen står kvar på Pbz i väntan på att jag ska göra ett val.
JRM har tvärlåst hela boxen så Pbz kommer inte in i den på något sätt verkar det som.
Alternativen är:
*Köpa en std box och ta bort immobilizern
*Åka till JRM med bilen och nollställa boxen mot betalning
*Köpa ett Link G4 tex och skita fullständigt i krångel med std box!
*Mappa hos JRM för ecutek*Köpa en std box för att sedan ta bort immobilizern kostar några lappar + tråkig tid
*Åka till JRM för att nollställa för 1500kr+antingen chansa att köra dit bilen= bensin+rasrisk, alternativt släp för X-antal kronor + tråkig extra tid
*Det lite dyrare alternativet att köpa ett Link G4 storm och göra bilen helt “öppen” och lättmappad för vem som helst vart som helst. Blir ju även “bättre” och fränare då man kan ställa mer.
*Mappa hos JRM som var tänkt från början! Det känns faktiskt sådär, tycker JRM som företag beter sig som riktiga svin om boxen ska vara helt tvärlåst för andra än dom. Inte var dom särskilt trevliga att ha o göra med heller nu för den delen (kanske förståeligt till en viss del då jag avbokade dom för ett annat företag).Hmmm
Hur tycker ni andra subbaåkare att jag ska göra?!?!?!Kör jag med Link slipper jag luftmassemätaren etc etc!!
20 september, 2012 kl. 06:35 #247670KvarnisDeltagareJa…ett riktigt sprut är ju alltid ett riktigt sprut.
Sen kostar det som bekant.
Problemet är ju att PBZ inte ecutek verktyg.
Boxen går att låsa upp, blanka sas och man får börja från början.Link G4 alt JRM är nog bäst.
20 september, 2012 kl. 06:38 #247714JommieDeltagareTycker det låter lite som du redan har bestämt dej 😉
Jag tycker du skall köra på med Link om den är helt öppen. Vill jo underlätta för framtidiga mappningar. d—0.o—b
20 september, 2012 kl. 07:40 #247680rigdabDeltagareBorde gå att nolla boxen, eller skicka den till JRM. Skulle det verkligen kosta 1500kr att låsa upp den? ECUTEK licensen är ju värd ett par tusen.
Kan bli problem med besiktningen (OBD kontrollen), dock kan du ju stoppa i originalboxen och LMM då, men bilen kanske inte blir körbar då?
C-låset slutar fungera.20 september, 2012 kl. 09:09 #247741timpODeltagareJa…ett riktigt sprut är ju alltid ett riktigt sprut.
Sen kostar det som bekant.
Problemet är ju att PBZ inte ecutek verktyg.
Boxen går att låsa upp, blanka sas och man får börja från början.Link G4 alt JRM är nog bäst.
Som jag förstår så är det trots allt som dag och natt mellan att mappa std boxen med ecutek, open souce etc än med ett riktigt sprut! Detta var med i tanken från början bara att jag tänkte mappa std för att spara pengar och köra på riktigt till 2013 ev.
Jag har varit i kontakt med JRM och det kostar 1500kr att låsa upp den + att jag måste ha bilen där pga immobilizern så lär frakta dit bilen. Det slutar med några lappar + tråkig tid.
Tycker det låter lite som du redan har bestämt dej 😉
Jag tycker du skall köra på med Link om den är helt öppen. Vill jo underlätta för framtidiga mappningar. d—0.o—b
Jag har näst intill redan bestämt mig men det är mycket pengar så det är klart att man funderar en gång för mycket än för lite.
Fördelen blir väl för mig själv i framtiden och nästa ägare.
Borde gå att nolla boxen, eller skicka den till JRM. Skulle det verkligen kosta 1500kr att låsa upp den? ECUTEK licensen är ju värd ett par tusen.
Kan bli problem med besiktningen (OBD kontrollen), dock kan du ju stoppa i originalboxen och LMM då, men bilen kanske inte blir körbar då?
C-låset slutar fungera.Det kostar 1500kr att nolla den och bilen måste vara på JRM så det slutar på några tusen där + en massa tid..
Köper jag en annan box kan jag ju sälja ecutek boxen.
Det skulle ju isåfall vara bättre att köpa en beg box från skroten och mappa för snälla avgasvärden och ha som bes-box.20 september, 2012 kl. 10:51 #247742timpODeltagareJag ringer Pbz och beställer ett Link G4 Storm plug&play nu efter deras lunch.Orkar inte krångla så lika bra att göra det Riktigt med en gång. Bara byta ut turbon i vinter så är motorn på en riktigt hög klass!
Bara slå till och köpa en ecutek licensad box av mig nu då 😉
20 september, 2012 kl. 10:57 #247693TomKDeltagareJag ringer Pbz och beställer ett Link G4 Storm plug&play nu efter deras lunch.Orkar inte krångla så lika bra att göra det Riktigt med en gång. Bara byta ut turbon i vinter så är motorn på en riktigt hög klass!
Bara slå till och köpa en ecutek licensad box av mig nu då 😉
Kommer blir grymt!
20 september, 2012 kl. 11:01 #247743timpODeltagareHoppas det =) Blir lite roligare att mappa också när det finns massa godsaker helt plötsligt!
Har också känt en stark lust att sälja bilen när den är färdig för att kunna leva ett drägligt liv utan en bil som står för största utgifterna 😉 Men nu börjar det kännas som att jag vill behålla den endå. Bara turbon och lite krims krams så är motorn grym. Sen gå på lite väghållning framöver och snygga till lite =)
20 september, 2012 kl. 12:49 #247684goffemannenDeltagareJa kör Link G4 PnP i min bil. G4 Storm PnP har ja aldrig hört talas om :).
Det är riktigt gött att kunna justera lite själv :). Sprutet funkar riktigt bra
/ David J – Superior Media
20 september, 2012 kl. 13:13 #247744timpODeltagareJa kör Link G4 PnP i min bil. G4 Storm PnP har ja aldrig hört talas om :).
Det är riktigt gött att kunna justera lite själv :). Sprutet funkar riktigt bra
/ David J – Superior Media
Vetu vad goffe the mään, missförstånd av mig 😉 Det heter visst Link G4 PnP och inget annat, storm eller xtreme tex är ju grund boxen. Och PnP verkar vara gjord på Xtreme om jag inte förstått mig fel!? 🙂
Det låter bra! Blir väl att köpa en laptop så man kan koppla in sig och logga etc sen då 🙂 Kul att höra att du är nöjd!
20 september, 2012 kl. 14:22 #247685goffemannenDeltagareJa precis. De har storm,extreme och atom som stand alone sprut. Sen har de PnP också som sagt.
20 september, 2012 kl. 18:16 #247745timpODeltagarePrecis =) Blir intressant att mappa på!
21 september, 2012 kl. 09:12 #247671KvarnisDeltagareDom som ahr ecutek programvaran kan nolla boxn och börja från början.
men som jag sa så har inte PBZ den programvaran, har diskuterat detta med Polaren paul på Zen några ggr, ocj licnes gick att återanvända, han vill ändå inte han något som någon anna fipplat med utan ville alltid börja från noll.Standalone sprut är alltid standalone, vissa saker bättte vissa andra mindre bra.
Tomgång kallstart etc brukar vara lite sämre på standalone, då det oftast inte läggs många minuter på just detta vid mappning.
21 september, 2012 kl. 10:32 #247746timpODeltagareOkej, så som jag trodde då. Tycker inte om det. Att man ska kunna låsa mappen är en sak men att låsa hela styrboxen tycker jag är att gå in på lite väl djupt vatten. Om jag förstår det rätt så skriver man inte på något papper om att dom har “full äganderätt” om din Ecu. Men men
En sak som är lite tråkig är ju immobilizern, dock har jag Carguard larm i bilen så borde väl gå att koppla lås etc direkt till larmet? Inte så hemma på hur sånt funkar.
Hur stor är risken att bilen inte går igenom besiktning? Ser dom att saker ecun är bytt så fort dom kopplar in sig i OBD uttaget? Dom gjorde det inte sist iaf så får väl hoppas att dom inte gör det den här gången.
Jag ska nog iaf montera dit en “dummy” LMM, alltså endast kåpan på insugsröret så ser det lite bättre ut.
Nu är det också såhär att jag har inte rensat TGV deletes då jag tänkte göra det i vinter. (pga att det funkar med std sprutet) men med dessa ändrade planer med ecun så lär jag rensa dom nu va? Om jag förstår det hela rätt så ser inte standalone dessa “kallstartsvingar”?
25 september, 2012 kl. 18:26 #247747timpODeltagareIdag ska jag ha fått hem mitt nya sprut till Pbz. Han skulle förbereda igår och börja greja samt kanske även starta upp idag. Ska ringa han imorn och höra vilken tid den här veckan vi kan mappa =) Fyfan kommer inte kunna sova inatt.. Nu känns ju “färdig” mer på riktigt då det sista är iväglämnat!!
Sen ska jag nog åka via Västerås hem då jag ska visa upp bilen till en som ska hjälpa mig tig-svetsa ihop finfina tryckrör i aluminium.
Kommer upp en bild snart på maskinen och den mappningsprovisoriska tryckrörssetupen 🙂 Ska göras om helt efter mappningen men ser ganska så rått ut! Kan ju säga att folk glodde en del när man åkte genom uppsala utan front och huv (huven gick inte igen pga ett tryckrör vi inte orkade justera vid 5 på morgonen..)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.