- Detta ämne har 145 svar, 16,282 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 6 månader sedan av Jetti.
-
FörfattareInlägg
-
20 februari, 2013 kl. 20:02 #247774timpODeltagare
dubbelpost…
22 februari, 2013 kl. 02:36 #247775timpODeltagareIdag har vi pysslat vidare och varit iväg till PPF och köpt ny olja, T3 fläns, rörbitar och även beställt både “oil feed” slang till turbon i stålomspunnet med AN kopplingar samt returslangen till turbon med likaså, stålomspunnet med AN kopplingar.
Flänsen köptes för att bygga en ny uppipe och för att tidigare fläns var någon muppig T25 eller något kinalambo. Uppipen är byggd och turbon inpassad där den ska vara (ny skitig motorrumsbild längre ner) 2st rullar svart avgasbandage är även beställt så både grenrör, uppipe, downpipe blir inklätt med likadant.
Oljan köpte jag för att göra ett oljebyte när jag byter turbo så man är på säkra sidan. Samt att jag går över till Castrol Edge så att det både blir lättare att köpa istället för att beställa. Samt att det duger åt PPFs dragracebilar så ska nog duga i min skrutt.
Ser även ut som att det blir mappning inom kort.. Inte för att det är något bokat än men för att deras kalender börjar bli full nu till våren.
Fortfarande riktigt riktigt nyfiken över resultatet….. Kryper i kroppen att få komma till mappningen och se hur bra (förhoppningsvis?) den kommer gå!
Blir några timmars mekning imorn också och sen mot helgen. Sen bara vänta in slangar från PPF!
Viss dekaltrim kan ju tom vara kul att ha på sin bil 😉
Mums, inget snack om att Precision utdelar kvalitéskänsla på sina produkter
OBS!!! Tänk på att det är väldigt dammigt och skitigt, remskyddet är borta etc så bara för att visa hur turboplacering, tryckrör etc blivit att se ut!
EDIT: Kan också tillägga att vi böt plats på slangarna till det (sett på bildens perspektiv) vänstra fuelrailet till under/genom insuget istället för över så som det ser ut på bilden.
25 februari, 2013 kl. 18:32 #247776timpODeltagareIdag har vi byggt klart uppipe tillsammans med flödesriktat wastegaterör med v-band, det är dock inte lindat än så bjuder inte på bild riktigt än. Även varit förbi PPF och hämtat upp färdig oil-feed slang till turbon med AN och rejäl stålomspunnen slang och rak skruv istället för banjokoppling.
Tog även med rör för downpipebygge då vi bygger om den och gör den bättre samt ett nytt v-band till turbon.
Imorn blir det byta gips (dum som man varit så har man trampat omkring i garaget och spräckt gipset…) samt köpa lite skit såsom slangklämmor och annat smått och gott.
Mappning bokat nästa onsdag. Så man kan väl säga att man ser fram emot det typ, ganska jättemycket..
25 februari, 2013 kl. 21:30 #247713kleinisDeltagareingen dålig turbo du har skaffat, bara hört bra om dom
hoppas på bild på kurvan efter mappningen eller varför inte en film också 🙂
Lycka till !!!
25 februari, 2013 kl. 21:36 #247777timpODeltagareJag har också bara hört gott om dom 🙂
Självfallet blir det så! Tänkte ta lite bilder och klippa ihop någon fin film på någon driveby, highwaypull etc 🙂
Tack så mycket!!!
28 februari, 2013 kl. 19:36 #247778timpODeltagareSådär ja, nu är uppipen lindad och imorn ska den dit samt att downpipen ska byggas. Var även förbi till PPF och hämtade rörbitar till downpipen samt screampipen samt nya bultar till turbon.
Jag tänkte byta olja i bakdiffen samtidigt som motoroljan och växellådsoljan och det är väl tex. Motul Gear 300 LS 75W90 eller Motul Gear Competition 75W140??
Här är bild på uppipe:
Motul Gear Competition 75W140
28 februari, 2013 kl. 19:38 #247779timpODeltagareSådär ja, nu är uppipen lindad och imorn ska den dit samt att downpipen ska byggas. Var även förbi till PPF och hämtade rörbitar till downpipen samt screampipen samt nya bultar till turbon.
Jag tänkte byta olja i bakdiffen samtidigt som motoroljan och växellådsoljan och det är väl tex. Motul Gear 300 LS 75W90 eller Motul Gear Competition 75W140??
Här är bild på uppipe:
28 februari, 2013 kl. 19:53 #247702TomKDeltagareHär är bild på uppipe:
Porr!! 😀
28 februari, 2013 kl. 22:59 #247780timpODeltagareKul att du gillade den Tom =) Blev riktigt nöjd själv o! Grenrör och downpipe samt screampipe blir även det med likadant bandage.
3 mars, 2013 kl. 23:04 #247781timpODeltagareHar gjort en massa skoj och prioriterat pappatid i helgen så har inte mekat något sen senaste uppdateringen men idag blev det lite igen.
Uppipe, turbo etc på plats nu! Oilfeed slangen till turbo ditsatt, och städat ur bilen på skit såsom kartonger etc från allt under bygget.
En update på motorutrymmet, ännu ingen skrytbild då allt är Riktigt skitigt efter byggtiden men kommer ett steg närmare hela tiden iaf! Nu börjar man känna sig nöjdare iaf, framförallt över att det sitter en sån smäcker turbo och wastegate på plats!
“Inspiration” till er som vill bygga med större turbo och köra på “roterat” kanske? Får hoppas att det inspirerar någon iaf. Skulle själv aldrig lägga ner mödan att pressa in skiten under insuget. Men smaken är som baken =)
5 mars, 2013 kl. 22:26 #247782timpODeltagareIdag är den “klar” och väntas mappning imorn!!!
Fixade klart avgasrör på plats, lambdamutter ditsvetsad, screampipe byggd, dextron olja köpt till servon och screampipe byggd och lackad svart! Tog oss även en tur till macken och tankade upp den inför i morgon, ganska skönt när den är mappad då den går precis som den ska utan ladd iaf =)
Ser sjukt fram emot imornbitti nu, kommer väl knappt kunna sova inatt… Men men uppdaterar väl förhoppningsvis med ett effektpapper får jag hoppas imorn!
Här kan ni jämföra finish på bilden över denna post och denna efter en liten motortvätt och puts.
6 mars, 2013 kl. 22:24 #247783timpODeltagareIdag blev bilen mappad och… Kan man säga färdig haha?
En bild på Dynon med bil på, tyvärr så blev det med två stycken hubbar, mest för att prova ifall det funkade eller slirade. Mittdiffen funkade och slirade inte föräns extremt lite vid sista försöksrepan. Lite imponerande att drivlinan är så välbyggd på imprezan måste jag säga =)
TYVÄRR!!! Så fick jag såklart sota för det jag gått och oroat mig för sedan det installerades på motorn.. Dumsnålhet på spridarna. 750cc bottnade ur på detta. Tyvärr. Spridarna ligger på 95% just nu. Allt annat var coollugnt och allt har gått skitfint och finns väl upp till ca 450-460whp att hämta med bensin 98 eller E85 för att gå ännu högre. Men men, jag är nöjd nu! Så den dagen nästa ägare vill ha lite mer pulver så räcker det med spridare och pump/pumpar för att gå mycket mycket högre. =)
Här är dynopappret. Måste säga att jag är riktigt nöjd med turbon =)
Dock så kanske ni undrar varför det står max 6250rpm där, jag ska höra med Ärtan igen. Men vad jag har förstått iaf är att den varvar 7000 men att han lekte med varven lite under dynon för att få mer vrid och därav hästkrafterna blev högre än tidigare också. Allt detta pga att spridarna var maxade så fanns inte så mycket att gå på.
Alltså:
417whp – 569nm
484bhp – 660nm (räknat med 16% drivlineförlust som jag sett att ni andra subaruguys har räknat på)Riktigt riktigt riktigt rolig bil =) Dock så vill man ju såklart redan ha mer.. Blandade känslor såklart. Målet var 450whp för att ligga perfekt mitt mellan allt och ha marginal och en skitrolig bil. Spridarjävlar eller dumsnålhetsjävel 😉
7 mars, 2013 kl. 05:56 #247679MuminDeltagareGrattis till fina siffror även fast du inte uppnådde ditt mål på grund av dumsnålhet 😉
7 mars, 2013 kl. 06:17 #247703TomKDeltagareGratulerar till fina siffror!
Lär kännas i stolen med det vridet.7 mars, 2013 kl. 15:12 #247784timpODeltagareTack Mumin, ja dumsnålheten var nog tyvärr orsaken, spridarna gör ju så bra dom kan trots allt 😉
Tack Tom det känns ganska fint faktiskt, nog för att friktionsdäcken fortfarande sitter på men var ganska fint att rita lite på asfalten på 2an 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.