SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Öppet eller Panel – Slutsnackat?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2255
    skytiskapilen
    Deltagare

    Dessa två varianter har diskuterats länge och väl. Uppenbara fördelar(mer dumpljud, snyggare under huven) och nackdelar(trasiga LMM, varmare insugsluft) med öppna filter lämnas därhän i denna tråd, här är frågan vilken som flödar mest luft. Det borde vara det mest intressanta för hugade effektspekulanter.

    I Japanese Performance nr 30 fanns en artikel om en lite moddad 22B. Jo visst, helgerån, men bilen fungerar som rullande reklampelare för TSL Motorsport UK. De gjorde en flödestest med MoTeCs luftflödesmätare på många av marknadens panel- och öppna filter när de skulle välja sort. Prisspannet på dessa var 600-5600 SEK. Enligt utsago ska MoTeCs lfm vara mycket exakt och filtret som flödade bäst var Green Cottons panelfilter. Man mätte inte filtreringsgraden men troligen renar inte Green mycket sämre än de andra testobjekten. Detta finns det andra tester gjorda på.

    Deras 22B har ca 340 hk och 300lb ft i vrid med TMIC vilket bör borga för att det finns tillräckligt med flöde genom orginalboxen för oss som har mildare moddade vagnar. Har du FMIC så är det ju en annan sak eftersom rördragningen oftast(alltid?) hindrar orginalboxens placering.

    Det finns alltid flera sanningar, men underskatta inte Subarus utvecklingavdelning! De lär ligga en hel del slantar på luftboxkontot…

    #50615
    Kvarnis
    Deltagare

    iofs….men när effekten ökar så är det en KLAR svaglänk !!
    Klart du kan uppnå hög effekt med standard lufrburk…men det kostar alltid att ha en svag länk i systemet…
    men upp till ~330Bhp så finns det andra bitar att lägga pengar på.
    Efter det så är det annat…:D

    varm luft är störst problem så länge bilen står still

    Ang LMM/MAF så blir jag inte riktigt klok…på det hela…
    Jag har kört i två år med mitt Konfilter..iofs så mesta tiden med link som inte behöver den…den har dock suttit där hela tiden

    men nu när jag föra helgen stoppade i org. ecu så funkade min MAF 😮 😮

    Kunde knappt tro mina ögon….:o

    Sedan att plåga en org.Tmic till 340Bhp är att be om problem vid hård belastning…;-)

    #50616
    Kvarnis
    Deltagare

    >
    >Samma var det för mig för en vecka sedan.
    >Har kört med 1.4bar ett tag nu och ändå så var MAF:en ok.
    >Måste vara något med silverfärgadebilar som gör att det lirar
    >Kvarnis. 😉
    >

    Visst är det så 😉 😀 😀 😛

    #50614
    dlehtihet
    Deltagare

    WRC bilarna är EGENTLIGEN silverfärgade. Det var någon färgblind kuf hos Subaru som bestämde att de skulle vara blå ifrån början.

    #50611
    skytiskapilen
    Deltagare

    >iofs….men när effekten ökar så är det en KLAR svaglänk !!
    >Klart du kan uppnå hög effekt med standard lufrburk…men det
    >kostar alltid att ha en svag länk i systemet…
    >men upp till ~330Bhp så finns det andra bitar att lägga
    >pengar på.
    >Efter det så är det annat…:D

    Jag misstror inte det du säger Kvarnis. Men nog är det lite konstigt om MoTecs produkter av någon anledning felaktikt uppmäter bästa flödet på just Green panelfilter i orginalbox, eller hur;) Men visst, de kan ju också ljuga om testresultatet.

    >varm luft är störst problem så länge bilen står still

    = eller man ligger i köer, väldigt ofta i stadstrafik. Det är så surt varje gång ICn är “heat soaked” och det känns som turbon lossnat… Men det tillhör egentligen en annan diskussion, FMIC vs TMIC, så den lämnar jag till dig och SAM :D:P

    Eftersom jag själv har haft olika konfilter och panelfilter så vet jag hur de påverkat min bil med TMIC ivarje fall.

    >Sedan att plåga en org.Tmic till 340Bhp är att be om problem
    >vid hård belastning…;-)

    Som jag skrev, mindre moddade kärror med ca 240-260 riktiga kusar så lär det räcka bra med panelfilter.

    Sen om TSL ställer på en 22B till ca 340 kusar är ju upp till dem men enligt artikeln är det en safemap för att alla orginal grejer ska hålla. Med MoTec 800 Pro och permanent “wide band lamda” tror jag de vet vad som händer i motorn. Och utan kattar, forged pistons, auto water spray för ICn osv tror jag nog inte att de maxar 550cc spridarna vid 1,2 bar….

    Eftersom man tyvärr inte har en egen MoTec lfm så är man liksom i händerna på andras inhämtade uppgifter tills nästa test som kanske bevisar motsatsen.

    #50621
    Yonaz
    Deltagare

    Här är ett liknade test, testbilen är dock en supra..

    http://www.mkiv.com/techarticles/filters_test/2/index.html

    #50609
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Jag skulle själv gärna använda originalboxen (iofs något moddad) om den passade – men nu gör den inte det. 😉 Mest för att enkelt kunna leda in friskluft till turbon.

    TSL är enligt säkra källor inte rätt firma att lämna bilen och få motec installerat hos…deras trovärdighet är inte den största inom branschen – MEN – de är en av de få i England som levererar RAPPT.

    Bara för att saker står i print behöver det vara sanning. 🙂

    /J

    P.S. Och att ta ut den effekten med standard toppmonterad ic? De har inte tänkt använda bilen alltså. 😉

    #50623
    Turbonauten
    Deltagare

    Nog går det få ut effekt med boxen monterad också.
    Se bara på WRC bilarna, de har duktigt med krut trots att de bara har ett 34mm hål att suga luft genom.
    Jag har ett KN-kit från GGR på min -98 samt 3″ hela vägen.
    Igår var jag ute och kännde på bilen. Jag blåste några vändor på E4:an med avsnorklad box och ett nytt pappersfilter. Sen stannade jag på en mack och bultade dit KN-struten och blåste vidare.
    Jag kunde inte känna nån större skillnad. Kanske var det lite sämre vrid med KN, men det kan lika gärna vara inbillning. Ljudet däremot, oj, oj…Fullrace!

    MVH Emil
    http://www.turbonaut.tk
    http://www.raceinorr.com/

    #50617
    Kvarnis
    Deltagare

    >Se bara på WRC bilarna, de har duktigt med krut trots att de
    >bara har ett 34mm hål att suga luft genom.

    Vrid JA !!!
    effekt nja inte direkt !!:o }( 😀 😛

    fast skulle gärna haft en utan restriktor :9

    #50612
    skytiskapilen
    Deltagare

    Alltid roligt med lite mothugg:) Men som jag skrev i första inlägget ville jag begränsa tråddiskussionen till flödet genom olika typer av filter, allt annat lika. Och hittills har ingen hänvisat till andra tester eller mätningar av luftflödet där eftermarknadsfilter, både kon och panel, ställs mot varandra.

    #50619
    Wanderer
    Deltagare

    Får jag bara kapa lite och fråga om det är bra med inoljade filter?
    Fick tag på ett sådant billigt men jag har för mig att det inte var någon höjdare 🙁

    //B

    #50622
    Yonaz
    Deltagare

    LMM mår kanske lite sämre av luftfilterolja..

    Torra filter är kanske att rekomendera..

    http://www.mkiv.com/techarticles/filters_test/2/index.html

    #50618
    Kvarnis
    Deltagare

    >Alltid roligt med lite mothugg:) Men som jag skrev i första
    >inlägget ville jag begränsa tråddiskussionen till flödet genom
    >olika typer av filter, allt annat lika. Och hittills har ingen
    >hänvisat till andra tester eller mätningar av luftflödet där
    >eftermarknadsfilter, både kon och panel, ställs mot varandra.

    Hur mycket luft kan passera genom hållet på en orginal luftbox 😉
    Nu kommer jag inte i håg exakt dimaetern på hållet men det r utan som helt problem när det sk a flödas ordetligt med luft !!!

    Tror det var Allan som provade APS vs. avsorklat och det skillde en del ….till APS fördel

    Men då är APS tom en restriktion för bilar med mer effekt enligt en ganska känd tunning firma i UK som mappat ..fler Imprezor än dom flesta 😮 😀

    #50620
    Wanderer
    Deltagare

    I länken ovan ligger iallafall Apexi ganska bra till.
    Verkar ju inte vara helt fel investerade pengar.

    //B

    #50624
    Rogga
    Deltagare

    Måste in å fråga lite oxå..

    Ni som kör med öppet filter ha ni kärmat av filter då? Leder ni in kalluft? INgen som ha nån bra bild på en avskärming 😮

    /Rogga

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.