› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Öppet luftfilter = svajande laddtryck?
- Detta ämne har 13 svar, 2,026 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 2 månader sedan av
Pasi_k.
-
FörfattareInlägg
-
16 mars, 2009 kl. 16:53 #4355
Alexander
DeltagareNär jag bytte avgassystem till orginal inför besiktningen tog jag även bort Dawes Device och kör med orginal laddtrycksstyrning. När jag provkörde direkt efter bytet så var laddtrycket hur stabilt som helst, låg på 0,9 bar. Men nu några dagar senare svajar det extremt, skjuter upp på nästan 1,3 och sen ner på 0,8 och upp igen..
Jag har öppet luftfilter (Apexi), kan det vara anledningen? Jag ska byta tillbaka till orginal luftburk igen tänkte jag och se om det hjälper.. Allt är orginal i motorn förutom luftfiltret för tillfället.
Kan det vara den ökända luftmassemätaren?
Bilen går hur bra som helst annars. Impreza GT -00 det gäller.
Tacksam för svar 🙂
//Alexhttp://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi1286/DSC00072.jpg
http://www.garaget.org/?car=9587218 mars, 2009 kl. 18:30 #64917Alexander
DeltagareBytte ut luftfiltret till orginal idag så nu är ALLT orginal i motor/drivlina. Ändå svajar laddtrycket, dock lite mindre men ändå. Så ska det väl ändå inte vara. 😮 Vad jag förstår är det solenoiden som styr laddet, kan det vara fel på den?
//Alex
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi1286/DSC00072.jpg
http://www.garaget.org/?car=9587218 mars, 2009 kl. 19:22 #64911Manor
DeltagareJag tror som alltid att det är LMS:en (luftmasseskiten).
Att köra med öppet filer är att be om bekymmer, och har LMM:en tagit stryk så hjälper det inte att gå tillbaka till originalfiler.
Detta är också faran med Dawes Device…man får tyvärr ingen indikering att något är knas, och i värsta fall så går det illa.
Självklart kan det vara något annat, men åk förbi din lokala Subaruverkstad och be dem läsa av eventuella felkoder med Select Monitorn.
Min LMM gav upp vid ungefär 10000 körda mil (med originalfilter). Nu har den snart gått 20000 mil så det är kanske dags igen!!?
18 mars, 2009 kl. 19:52 #64915specialized
DeltagareHar du ryckningar/ misständningar ? Har du det så är det med ganska stor sanolikhet LMM som Mats skriver 🙂
Har du inte det, så kan du testa att rengöra Solenoiden och nolla Ecu`n.
Använd bräkleen och spruta in i anslutningarna för slangarna på solenoiden..låt verka några minuter, blås ur lite med tryckluft.
Lyft -polen på batteriet..bromsa till bromsljuset slocknat.
På med -polen igen..klart.Direkt efter kommer den ladda lite mindre, innan Ecu`n `lärt sig`igen
Men du märker direkt om du har ett stabilare laddtryck 🙂Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg18 mars, 2009 kl. 20:06 #64918Alexander
DeltagareNej inga misständningar eller ryckig gång.
Ska testa rengöra solenoiden och nolla ecu:n, men bara så jag förstår rätt.. ”Bräkleen” är Brake Clean? 😛 Man vill ju inte gärna ta fel så det pajar totalt.
Tack för snabba svar 🙂//Alex
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi1286/DSC00072.jpg
http://www.garaget.org/?car=9587218 mars, 2009 kl. 20:20 #64916specialized
DeltagareNej inga misständningar eller ryckig gång.Ska testa rengöra solenoiden och nolla ecu:n, men bara så jag förstår rätt.. ”Bräkleen” är Brake Clean? 😛 Man vill ju inte gärna ta fel så det pajar totalt.Tack för snabba svar :)//Alexhttp://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi1286/DSC00072.jpghttp://www.garaget.org/?car=95872
http://media.conrad.de/xl/8000_8999/8200/8270/8270/827025_BB_00_FB.EPS.jpg
Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg25 mars, 2009 kl. 18:39 #64919Alexander
DeltagareNu har jag rengjort solenoiden och nollat ecu:n (tror jag, det verkar finnas olika tillvägagångssätt för att nollställa den..) men ingen skillnad. Får väl köra till Subaruverkstaden och kolla felkoder. Jag vill inte gärna montera Dawes Device innan jag vet att allt är ok. Kan det vara så att Manor får rätt om LMM åter igen? 😛
Tack för alla svar 🙂
//Alex
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi1286/DSC00072.jpg
http://www.garaget.org/?car=9587230 mars, 2009 kl. 16:53 #64920Alexander
Deltagare??????
Nu fattar jag ingenting.. Jag kom att tänka på att bilen gick skitbra när jag ställde in laddtrycket, dvs värmesköld av. Och nästa gång svajade laddtrycket som satan, (värmeskölden på). Så jag tänkte att det är ju värt att prova utan den. Skruvar av värmeskölden vid turbon och vips så är laddtrycket ultrastabilt igen!
Värmeplåten är ju lite modifierad (läs misshandlad :P) pga 3″ system som är lite grövre och därmed låg den och tryckte på armen till WG. Trodde inte att det kunde bli så knasigt av det men det kan ju inte ha varit något annat..?Så min fråga är nu; Kan man köra utan värmesköld eller ska man försöka passa till den lite bättre?
//Alex
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi1286/DSC00072.jpg
http://www.garaget.org/?car=9587230 mars, 2009 kl. 17:06 #64912dragster
DeltagareDet går bra att köra utan värmesköld, det har jag gjort i ett år nu :+
Sen om det är optimalt är en annan fråga.
Min värmesköld har inte hittat tillbaka av ren lathet. 😀30 mars, 2009 kl. 18:03 #64910SecretAgentMan
DeltagareUmm….ligger något och trycker på wg-armen så lär det bli knepigt ja. 😀 Det är liasom’ den som reglerar trycket… :+ 😉
/J
30 mars, 2009 kl. 18:22 #64921Alexander
DeltagareUmm….ligger något och trycker på wg-armen så lär det bli knepigt ja. 😀 Det är liasom’ den som reglerar trycket… :+ ;)/J
Jo jag vet, på ett ungefär iaf :+ Men den har alltid stött emot där innan också litegranna så det är konstigt att jag inte märkt det innan.. Men hur som helst är jag själaglad över att ha hittat problemet så jag kan slänga på det ”riktiga” avgassystemet 😉
//Alex
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi1286/DSC00072.jpg
http://www.garaget.org/?car=9587231 mars, 2009 kl. 05:28 #64913Pasi_k
DeltagareTanka nu rätt soppa med så.. 😛
31 mars, 2009 kl. 14:48 #64922Alexander
DeltagareTanka nu rätt soppa med så.. 😛
Haha, jag får väl följa föreskrifterna på insidan av tankluckan ”Endast blyfri superbensin” 😛 Fast jag nöjer mig nog med 98 😉
//Alex
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi1286/DSC00072.jpg
http://www.garaget.org/?car=958721 april, 2009 kl. 05:55 #64914Pasi_k
DeltagareHaha, jag får väl följa föreskrifterna på insidan av tankluckan ”Endast blyfri superbensin” 😛 Fast jag nöjer mig nog med 98 ;)//Alexhttp://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi1286/DSC00072.jpghttp://www.garaget.org/?car=95872
Låter prima , kör på minst 98 iallafall..
Fast om det är det som spökar vågar jag inte säga… -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.