Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1597
    Nikke McRae
    Deltagare

      Har vi några batteriexperter här inne?

      Har tappat förtroendet för mitt nuvarande batteri, ett Tudor Technica 60Ah, även fast det bara är ett par år.
      Det j*klades lite nu när det var -15 ute.
      Bilen startade fint på morgonen, åkte några kilometer och tankade. Gjorde några stopp, men vid sista stoppet då jag lät tändningen vara på någon minut så orkade bilen inte starta. 🙁
      Annars nu när det är lite varmare verkar batteriet friskt.
      Så batteriet är väl inte gjort för orka ge mycket ström i kyla.

      Jag vill kunna lita på mitt batteri även fast det är -20 ute.
      Optima är ju ett väl omtalat batteri.
      Jag kör ju på etanol, även på vintern. Har startat den kall vid -10 utan startgas med hjälp av kallstartsmotståndet (se min projekttråd).
      Startar oftast på första, om den inte stått en vecka.
      Ibland behövs det flera försök, vilket kanske leder till att batteriet djupurladdas?
      Vilket batteri passar för mig? Redtop R 3.7 eller Yellowtop R 3.7.

      (R står för att polerna är omkastade, så att man kan ställa batteriet så att pluskabeln inte blir för kort)

      #45759
      kamikaze
      Deltagare

        Kör med Redtop och det laddade ur sig efter att bilen stått ett tag (en vecka ungefär), laddade då och sedan har det inte varit några probelm alls.

        På vårat batteri sitter polerna i framkant på batteriet till skillnad från många andra varianter som oftast sitter centrerat det medförde att pluskabeln blev väldigt tajt men det gick, vet att Palm också hade det problemet och fick förlänga sin kabel. Det är det enda som jag upplevt som negativt, att batteriet inte har någon vätska utan gel i stället är ju bara ett plus så man slipper batterisyra i hela motorrummet när man går på attack i SS

        #45750
        Mats
        Deltagare

          Hängde i ett Optima RedTop igår i bilen. Har för mig att det var ett 4.2
          Det fick plats bra och kablarna räckte då batteriet är lägre än ett vanligt.

          Får se hur det funkar men som jag förstått det så är Optima “The Sh*t” när det gäller batterier. Men så kostar det ju därefter också.

          Mats
          Type R ’99

          _________________
          “When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”
          – Homer J Simpson

          #45755
          alrik
          Deltagare

            Hängde i ett Optima RedTop igår i bilen. Har för mig att det var ett 4.2Det fick plats bra och kablarna räckte då batteriet är lägre än ett vanligt.Får se hur det funkar men som jag förstått det så är Optima “The Sh*t” när det gäller batterier. Men så kostar det ju därefter också.MatsType R ’99_________________”When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”- Homer J Simpson

            Optima är fina grejer precis som ni skriver men frågan är om det är värt priset. Ett bra batteri får man för styvt 1000kr. Om man då får byta det efter 3-4 år istället för 5 år så kanske det är mer lönsamt?

            Har ingen aning om vad ett Optima batteri till imprezan går på. Vet bara att Optimat som satt i min passat kostade 4200kr genom att ett kvitto fanns kvar. Skulle aldrig lägga de på ett batteri till en bil.

            /Mikael

            #45751
            Mats
            Deltagare

              Jag gav 175€.
              Men det är inköspriset…

              Mats
              Type R ’99

              _________________
              “When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”
              – Homer J Simpson

              #45756
              alrik
              Deltagare

                Jag gav 175€.Men det är inköspriset…MatsType R ’99_________________”When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”- Homer J Simpson

                1750 kr inköp = minst 2500kr ut till normalkunden. Då kan man köpa ett nytt bra batteri efter 2-3 år till samma pris. Jag är grymt tveksam till att Optiman är såpass mkt bättre.

                Dock vet jag ju inte hur prisläget i Finland skiljer sig mot Sverige men jag tror att det är nästan de samma.

                /Mikael

                #45752
                Nikke McRae
                Deltagare

                  Jag har kikat hos Autoexperten. Där ligger ett Redtop på 2200-2400 kr och Yellowtop 2500-2900 kr.

                  Jag behöver ett batteri man kan lita på i kylan och uthållighet vid sega starter.
                  Från de som kör med Optima hör man bara positivt, de verkar hålla väldigt mycket längre än vanliga batterier.

                  #45757
                  Andersson
                  Deltagare

                    Det gula är inte så känsligt för om det blir urladdat och sedan laddas igen. (Har använt dessa på skogsmaskiner där man kan få stå med tex. många lyset på en stund med motorn avstängd)Kanske lämpligt till din om du får nöta lite när det är kallt.Ta det lite försiktigt bara, tror det motsvarar 8 vanliga batterier vid start så du inte bränner startmotorn om du håller på för länge.

                    MVH C Andersson / Mr Konjak

                    “Daddy knows alot, but
                    Mommy knows everything!”
                    Impreza STi -08

                    #45758
                    MariaimprezaGT
                    Deltagare

                      Jag har kikat hos Autoexperten. Där ligger ett Redtop på 2200-2400 kr och Yellowtop 2500-2900 kr.Jag behöver ett batteri man kan lita på i kylan och uthållighet vid sega starter.Från de som kör med Optima hör man bara positivt, de verkar hålla väldigt mycket längre än vanliga batterier.

                      trots att ja inte jobbar där längre så skulle ja tro att ni fortfarande har de 15% på AXD Borås…

                      Maria

                      Skylifting is teh #### 😉

                      #45744
                      Manor
                      Deltagare

                        …själv åker jag fortfarande på originalbatteriet, vilket väl nästan måste vara ett rekord. I slutet av februari så är pärlan 10 år :-).

                        Jag kompletterade ganska tidigt min bil med en Defa-laddare som ger lite laddning till batteriet när motorvärmaren används. Det kanske är detta strömtillskott som gjort underverk för batteriet.

                        #45742
                        GrizzlyBear
                        Deltagare

                          …själv åker jag fortfarande på originalbatteriet, vilket väl nästan måste vara ett rekord. I slutet av februari så är pärlan 10 år :-).Jag kompletterade ganska tidigt min bil med en Defa-laddare som ger lite laddning till batteriet när motorvärmaren används. Det kanske är detta strömtillskott som gjort underverk för batteriet.

                          Det va som…! Själv bytte man batteri för andra gången på 4år förra veckan 🙁 Det blev just ett Tudor technica 60Ah pga att jag ledsnat på Globals kallstartskapacitet. Men Tudor kanske inte är mycket bättre…

                          Annars hörde jag någon stans att Optima är dåliga på att ta emot laddning när det är kalt. Är det fler än jag som hört det eller var det skitsnack?

                          #45753
                          Nikke McRae
                          Deltagare

                            …själv åker jag fortfarande på originalbatteriet, vilket väl nästan måste vara ett rekord. I slutet av februari så är pärlan 10 år :-).Jag kompletterade ganska tidigt min bil med en Defa-laddare som ger lite laddning till batteriet när motorvärmaren används. Det kanske är detta strömtillskott som gjort underverk för batteriet.

                            Oj! Får nog ta o skaffa en laddare till Defa värmaren i min pil också.

                            Det va som…! Själv bytte man batteri för andra gången på 4år förra veckan 🙁 Det blev just ett Tudor technica 60Ah pga att jag ledsnat på Globals kallstartskapacitet. Men Tudor kanske inte är mycket bättre…Annars hörde jag någon stans att Optima är dåliga på att ta emot laddning när det är kalt. Är det fler än jag som hört det eller var det skitsnack?

                            Oj, samma som jag. Tudor Tech Start i prisklassen ett steg upp sägs ha bättre kallstartsegenskaper. Byt om du fortfarande har chansen. 😉

                            Kan någon bekräfta eller dementera att Optima är dåliga på att ta emot laddning när det är kallt?

                            #45741
                            Palm
                            Deltagare

                              Jag kör med ett yellow top 3.7, passar utan problem, trodde jag skulle behöva förlänga kabeln men det klarade sig. Kör nästan bara korta körningar till jobbet ca 5 km men det har inte vart några problem med strömstyrkan även när det krypit ner mot minus 15 någon gång. Visst hade det vart bra om det fått ladda under tex långkörning någon gång. Går det kanske man ska satsa på det större 4.2 om man ska mala på starten i tex etanolbilar. skillanden mellan det röd och gula är att det röda är mera startbatteri och det gula är mera gjort för längre urladdningar tex för bilsteriofolk som ska dunka baslåda men har ju även mycket bra kallstartsegenskaper. Tror inte det skiljer jättemycket i pris. Skulle kunna vara ide att uppdatera kablarna till startmotorn då orginal inte är jättegrova och kanske ger mera spänningsfall än en grov kabel, alltså att man får energin till starten istället för att kablarna blir varma.

                              Jo klubben har rabatt hos autoexperten i borås men frågan är ju om det lönar sig om man ska skicka ett batteri……..

                              #45749
                              b20mannen
                              Deltagare

                                Bland det första jag gjorde var att sätta ett 44 Ah RedTop i Imprezan.
                                Jag förlängde pluskabeln och kunde då sätta batteriet med polerna bakåt.

                                Jag sätter Optima RedTop i alla mina bilar.

                                Skäl till det:

                                1 – Jag vill aldrig bli stående bara för att jag har ett dassigt batteri och att det är lite kallt ute.

                                2 – Jag vill inte ha ett batteri som ångar ur sig batterisyra som gör att allt rostar runt där batteriet sitter.

                                3 – Ett batteri som skvimpar ur sig batterisyra bara för att man kör lite aktivt med R-däck är ju närmast värdelöst.

                                RedTop är ett så kallat gelbatteri. Det är helt kapslat.

                                Gelbatterier är gudar på att ta åt sig laddning när det är kallt ute. Och på att lämna ström till en startmotor när det är extremt kallt ute.

                                Vad sägs om garanterat 720 Ampere vid -18 grader?

                                Man måste tänka på att gelbatterier inte är fulladdade när man köper dom. Endast laddat till en viss del. Därför måste man ladda dom när man monterar i dom, eller köra bilen en stund efteråt så dom blir laddade.

                                Kör man mycket stereo i bilen så kanske man ska snegla på ett YellowTop eller BlueTop. Annars är RedTop bästa valet.

                                Vill man inte kosta på sig RedTop så kan man köra med båtbatterier. Dom är snäppet bättre än de bilbatterier som säljs på mackarna, och har alltid en slang för att ta hand om läckaget. Denna slang kan man leda ut ur motorrummet så att det inte kommer syra på plåten.

                                #45760
                                kamikaze
                                Deltagare

                                  Ja då det funkar fint med orginalfästena, Optima batteriet är lite lägre så man får skruva en stund innan det klämmer åt

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.