SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Optimal caster?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5006
    Koffe
    Keymaster

      Såg att D2s nya coilovers går att få med 3D-pillowball toppmontering vilket möjliggör även casterjustering.
      Är det nån på forumet som är haj på detta och kan rekomendera nån specifik castervinkel på imprezan (eller funkar det inte så? Jag kan ingenting om sånt här =).

      Det verkar ju generellt som att max camber är fördelaktigt, därav min tanke att även caster borde ha nåt ”optimalt spann”?
      Är det kanske rent av så att casterjustering är onödigt på imprezan och ”fabriksinställningarna” funkar bra/bäst?

      Hur många av er skulle valt 3D-varianten före ”2D” om ni köpte nya coliovers idag?

      Spåna på =)

      //Koffe, som mest är lite nyfiken…

      #69843
      Pedersen
      Deltagare

        Max positiv.

        Mer positiv caster ger mer ”dynamisk” (dvs ökande vid instyrning) negativ camber. Nackdelen är att bilen känns lite ”död”/tung i styrning.
        Jag har kört med både justering på topplagringen samt Whitelines ALK (som ger mer caster) och landade då runt 7 grader om jag inte minns fel. Orginal är 4,5 på 05+ STi:er (lite lägre på tidigare).
        Visst blir det lite bättre grepp i framvagnen men spontant skulle jag säga att statisk camber gör mycket större skillnad.

        Sammanfattning:
        ALK => JA.
        Casterjustering på topplagring => JA, om det inte påverkar justering av camber i någon större omfattning…

      Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.