SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Orginal slutdämpare motstånd?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Fransson
    Deltagare

Hejsan!
      Tänkte bygga eget avgasrör till min sti -05, och undrar om jag kan använda orginal slutdämpare eller om det blir mycket effektförlust? (motstånd) tänker köra 3″ raka rör resten men vill att den inte ska låta för mycket.
      Alltså är det mycket motstånd i Sti,s orginal slutdämpare?

/Nicke

Gilarski
      Deltagare

Anledningen till att man vill ha 3″ är för att öka flödet. Ju varmare gaserna är desto större volym upptar de. (Skåpmat) Nåväl, med detta sagt så menar jag att ju närmare motorn du befinner dig desto varmare är gaserna & det är där det är som viktigast att du har rejäla doningar. Allteftersom gaserna svalnar längre bak i systemet kommer dess volym minska och därmed behovet av större doningar.

(Ovan resonemang gäller bara Turbo-matade bilar, sugisar vill ha ett visst mått av mottryck)

Om du nyper ihop ditt 3″ till orginal dimmension vid slutburken kommer flödet påverkas lite men personligen har jag svårt att tro du tappar mer än några kusar (<5).

Adam K
        Deltagare

Det stämmer med vad jag hört från olika håll, till den grad att man knappt vinner något (på bilar med ’normala’ effekter) på att byta en cat-back, utan det ’räcker’ med downpipe-mitten(cat)rör.

Fransson
          Deltagare

Okej. Jo som sagt tänkte jag köra 3″ hela vägen rakt in i slutburken. Menar bara så den inte är som ett råttbo där inne om man jämför med div. eftermarknads burkar?! (vill ju inte ha japsdämpare)
            Får väl testa mig fram lite, blir nog att ta fram kapen imorgon.

/Nicke

minid
            Deltagare

Blitz Nur Spec Touring är ett system utan japsdämpare och det hade jag i början på min sti 06 och det låter inte för mycket.. 🙂

STIred
              Deltagare

Största motståndet kommer från kattarna. Ska du göra nåt är det i första hand de som man bör göra nåt åt. Byt dp och katt till en racekatt eller kör kattlöst. Slutburken kan man byta för att få lite ballare ljud. Detta gäller som sagt för ”moderat” effektökning som adam skrev, dvs kanske runt 400. Ska du uppåt 6-700hk då kan det vara bra idé byta ut hela systemet, grenrör, etc.

Det finns flera eftermarknads slutburkar som behåller originalstuket fast ändå flödar mycket bättre(finns både 3″ och 2.5″) och låter ballare än original. T.ex från MRT, APS, tror finns även från prodrive om du hittar begagnat, Hayward and Scott, och massa fler.
                Om du inte vill att det ska låta för mycket välj en catback som går ner till 2.5″ i slutburken. Deet kommer inte bli nån skillnad i praktiken när det gäller effektuttag vid nämnda nivåer.

/r

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.