SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Orig. Dump, hur mycket ladd?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Viom
    Deltagare

Hej.

Har en ”HKS SSQV” dump monterad på min WRX 01 nu, men funderar på att montera tillbaka orig. dumpen. Hur mycke ladd klarar orig. dumpen? Bilen är mappad på Jrm och laddar max 1,4 – 1,5 så det måste väl ligga inom ramarna för vad den klarar av?
      Mvh / Henrik

alrik
      Deltagare

Slänger in en följdfråga.
        Om en dumpventil börjar sjunga på sista versen, hur märks det?

/Mikael

Adam K
        Deltagare

Min originaldump gav sig efter ett ganska kort tag på 1,4 bars laddtryck.
          På min märktes det genom att den hade svårt att få och hålla ladd, och jag har för mig att det pyste också.
          Eller tvärtom :+
          Jag deducerade orsaken genom att analysera verkan vid körning 🙂

Och verkan slutade när jag hade bytt dump 😀

För min del en GFB hybrid (jag ville ha en återcirk. men det fanns inte, en hybrid blev perfekt!)

Limpan
          Deltagare

Tappar man något på att köra GFB WRX hybrid dump jämfört med orginal dump? (motor i orginalutförande, dvs ”normalt” laddtryck)

MVH // Limpan

NickeH
            Deltagare

Bilen kommer bara gå sämre om man monterar en öppen dump, orginal sitter en återcirkulerande, motorstyrning har ju räknat med den luft som en öppen dump släpper ut alltså borde det betyda att motorn får för fet bränsleblandning, alltså sämre prestanda.

Men det är det kanske värt för det ”häftiga” ljudet 🙂

Adam K
              Deltagare

Det finns ingen poäng med att byta dump om du har original laddtryck, tvärtom, som redan påpekats.
                Min gav sig pga för högt laddtryck, och det prefekta med hybriden var att det går att blockera utgången till atmosfären 🙂
                Sen har jag fallit till föga efter senaste trimningen och haft den dump-to-atmossphere’, av olika orsaker.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.