Turbon klarar mer än std kolvar och stakar.
Max vi har varit uppe i är 1,58bar med ALS inkopplad,
så jag tror säkert att du kan ladda på ännu mer än så.
En förutsättning är ju dock att resten i
motorn klarar det.
Klarar originalturbon verkligen att hålla det trycket på högre varv, utan att luften blir för varm?
Klart skeptisk…på den europaspecade Imprezan brukar turbobyte/frontmonterad IC vara nästa steg efter att man stoppat i Motec/Possum/vad det nu må vara.
Jag sa att max vi varit uppe i var strax över 1,5bar. Detta är heller inga problem att nå med en std i-c, men å andra sidan kvarstår detta laddtryck inte speciellt länge p.g.a värmen. Vår bil har frontmonterad i-c vilket innebär att laddtrycket håller i. Minimum tryck på vår bil är 1,1 bar vig höga varvtal. Max insugningstemp är kring 40 grader!
Jag har laddat 1.58 bar i min också, men jag fick också ganska direkt en boost cutoff, vilket höll på att ge mig whiplash och slå ut mina tänder. 😀
Jag inbillar mig att det inte går att ladda högre med originaldelar pga av att std MAP-sensorn (Manifold Air Pressure, vet inte vad den kallas på svenska) inte kan hantera högre tryck än 240KPa. Jag har inget som styrker min teori dock, så den kan ju lika gärna vara väldigt fel.
/Pärra
Författare
Inlägg
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.