Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1790
    meshwolf
    Deltagare

      Hur högt laddtryck kan man uppnå med originalturbon???

      /Pärra

      #46916
      diego
      Deltagare

        kolvar mm pallar inte för mer än 1.4

        #46917
        Prospeed
        Deltagare

          Turbon klarar mer än std kolvar och stakar.
          Max vi har varit uppe i är 1,58bar med ALS inkopplad,
          så jag tror säkert att du kan ladda på ännu mer än så.
          En förutsättning är ju dock att resten i
          motorn klarar det.

          Mvh
          Jan-Olov
          PROSPEED

          #46914
          SecretAgentMan
          Deltagare

            Klarar originalturbon verkligen att hålla det trycket på högre varv, utan att luften blir för varm?
            Klart skeptisk…på den europaspecade Imprezan brukar turbobyte/frontmonterad IC vara nästa steg efter att man stoppat i Motec/Possum/vad det nu må vara.

            🙂

            /J

            #46918
            Prospeed
            Deltagare

              Jag sa att max vi varit uppe i var strax över 1,5bar. Detta är heller inga problem att nå med en std i-c, men å andra sidan kvarstår detta laddtryck inte speciellt länge p.g.a värmen. Vår bil har frontmonterad i-c vilket innebär att laddtrycket håller i. Minimum tryck på vår bil är 1,1 bar vig höga varvtal. Max insugningstemp är kring 40 grader!

              Mvh
              Jan-Olov
              PROSPEED

              #46915
              meshwolf
              Deltagare

                Jag har laddat 1.58 bar i min också, men jag fick också ganska direkt en boost cutoff, vilket höll på att ge mig whiplash och slå ut mina tänder. 😀

                Jag inbillar mig att det inte går att ladda högre med originaldelar pga av att std MAP-sensorn (Manifold Air Pressure, vet inte vad den kallas på svenska) inte kan hantera högre tryck än 240KPa. Jag har inget som styrker min teori dock, så den kan ju lika gärna vara väldigt fel.

                /Pärra

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.