Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #910
    dlehtihet
    Deltagare

      Hej,

      Lite OT, jag vet, men det finns säkert någon här som vet lite om detta så jag chansar ändå:

      Letar runt efter en bättre begagnad outback just nu, men det lutar ändå åt att det blir en ny. 2006 års modeller ligger i nypris ifrån 269000 kronor och ändå så envisas handlare med att begära över 250000 kronor för bilar som gått över 3000 mil och är mer än två år gamla (?!).

      Någon här som vet hur driftsekonomin ser ut för 2.0r motorn som sitter i Legacyn jämfört med 2.5 liters motorn i Outbacken?

      M v h

      Danne

      #41211
      Vectorm12
      Deltagare

        Snackade lite med “Svenne” på fürstenhoff om en sådan för ett tag sedan och jag vill minnas att han nämnde något om ca 0,8 för 2,0R(165hk) medan outback:en låg runt litern eller lite över, beroende på automat el. man. Rätt mig om jag har fel…

        Kan också påpeka att även jag blivit förskräckt över beg.priserna på subaru… vissa försöker verkligen skinna en. Som en bilhandlare jag inte tänker nämna vid namn sa:

        Ja, den är dyr…. men den är fyrhjulsdriven…

        Jaja, man ska ju upp till fürstan imorgon och titta in en fin 98:ans Forester 😉

        #41207
        dlehtihet
        Deltagare

          Tjena,

          Jag var till dem idag och snackade med Sven om Outback. Måste säga att han verkar vara en mycket vettig person som jag fick ett mycket bra intryck av. Här skulle övriga handlare kunna lära sig ett och annat. Lutar starkt åt att mitt bilköp kommer gå via dem (om jag inte hittar en 04-05 med låga mil och tvåfärgad kaross – osannolikt….).

          Lite synd att det från och med 06 inte går att få tvåfärgat längre.

          Jag antar att du inte kunde prova Forrestern idag (han sade att den hade något problem just nu)?

          M v h

          Danne

          #41212
          Vectorm12
          Deltagare

            Jo ,Sven är i särklass bästa handlaren jag haft att göra med än så länge och jag tror inte att jag kommer köpa en subaru annat än av honom.

            Vad beträffar Forestern så visade det sig att lådan hade brakat vilket resulterade i ytterligare en struken vinterbil. 🙁

            men, men… man fortsätter leta så stöter man på något förr eller senare… (tog ju trots allt 12 Imprezor innan jag hittade min nuvarande)

            #41206
            jraberg
            Deltagare

              En legacy 05 med min käresta bakom ratten ger oss en förbrukning på 0,8. Med mig så spelar det ingen roll om det är V8 eller 1.0 motor jag ligger stadigt på 1.2 och uppåt 😛 då i “stadstrafik” om vi ger oss ut på rakare vägar så kryper mitt snitt ner till 0,8 och uppåt och hennes vågar jag inte ens tänka på.. 0,6-0,7 har jag för mig att vi fick sist vi åkte till “landet”

              Jag skulle inte rekommendera att köpa 2.0 litersmotorn då den är väldigt slö. och då du formodligen är som jag lite gasglad eller iaf. vill känna att bilen rör sig framåt så blir det inte bättre av att du måste gasa som en tok för att ngt ska hända, i sthlm finns t.om. risk för att bli överkörd om man inte accar iväg tillräckligt fort.(jag känner så iaf. om man har en undermotoriserad bil..)

              edit. vi har en 2.5 liters (då det inte framgick)
              editedit. har automat åxå..

              -JR

              #41208
              dlehtihet
              Deltagare

                Danne, varför inte en Forrester 2.5 XT med 230 hk?mvh Mats N

                Den är mycket fin, men jag tycker att den är lite trängre i kombidelen än just en Outback. Att sen en 2.5XT gör att man gärna har tung fot är inte så bra för bränsleekonomin heller. Fast det som överväger är just låg/hög växel och utrymme.

                När man ser hur få bilar som finns bättre begagnade så blir man lite putt. Tyvärr (häpp) börjar folk nu fatta vilken förträfflig bil en Subaru är (= håller fast vid sina bilar längre och de som finns har inte sällan gått MYCKET långt). Varför kan inte folk köra sina V70 2.4T och nöja sig med det?

                Jakten går vidare… 😉

                M v h

                Danne

                #41210
                dlehtihet
                Deltagare

                  Japp,

                  vi var och provade en 2.5:a hos Karlsson bil förra året. Dock en automatvariant (lådan är i mitt tycke lite seg). Vi hade en äldre Legacy tidigare med just hög/lågväxel och med lågväxel i på vintern så var det snarare en Panthertank man var ute och körde. Fanns nog inte någon väg/snövall/??? som inte gick att forcera.

                  M v h

                  Daniel

                  Danne, har du provkört någon 2.5 liters? Om JA, hur känns den och är hög och låg växel en höjdare?mvh Mats N

                  #41204
                  Manor
                  Deltagare

                    En legacy 05 med min käresta bakom ratten ger oss en förbrukning på 0,8. Med mig så spelar det ingen roll om det är V8 eller 1.0 motor jag ligger stadigt på 1.2 och uppåt 😛 då i “stadstrafik” om vi ger oss ut på rakare vägar så kryper mitt snitt ner till 0,8 och uppåt och hennes vågar jag inte ens tänka på.. 0,6-0,7 har jag för mig att vi fick sist vi åkte till “landet”Jag skulle inte rekommendera att köpa 2.0 litersmotorn då den är väldigt slö. och då du formodligen är som jag lite gasglad eller iaf. vill känna att bilen rör sig framåt så blir det inte bättre av att du måste gasa som en tok för att ngt ska hända, i sthlm finns t.om. risk för att bli överkörd om man inte accar iväg tillräckligt fort.(jag känner så iaf. om man har en undermotoriserad bil..)-JR

                    Johan, har du en 2.5 eller 3.0 liters?

                    Danne, varför inte en Forrester 2.5 XT med 230 hk?

                    mvh Mats N

                    #41205
                    Manor
                    Deltagare

                      Danne, har du provkört någon 2.5 liters? Om JA, hur känns den och är hög och låg växel en höjdare?

                      mvh Mats N

                      #41209
                      dlehtihet
                      Deltagare

                        När jag pratade med Sven så kom det in en provkörare av en Legacy 2.0R och jag snackade lite med honom. Mycket riktigt så berättade han att det krävdes mer nedväxlingar för att få fjong på bilen i backar och acceleration. Märkligt nog drar även 2.0 motorn mer sås än 2.5:an (kanske som en följd av mindre vrid men samma antal hästar??).

                        Sen finns inte 2.0 motorn till Outback ännu (om någonsin) så det blir definitivt en 2.5:a. Toni som har en 3.0:a berättade att den kan dricka ganska friskt så den är inte aktuell för mig.

                        M v h

                        Danne

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.