› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › PANIK! Låsmuttrarna gick sönder!
- Detta ämne har 14 svar, 1,594 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 4 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
21 november, 2005 kl. 08:39 #920
Niklas
DeltagareNär jag skulle slänga på vintersulorna på bilen så lossade jag först de vanliga muttrarna och det inga problem. När jag sedan skulle på låsmuttrarna så hade de satt sig så hårt att mönstret i muttrarna gick sönder och nu får jag inte av skiten!
Försökte borra upp en av dem men efter att ha legat på knä i två timmar och borrat sönder större delen av yttre hälften gick borret sönder och jag skadade fälgen lite.Nu behöver jag HJÄLP! Vart skall jag vända mig?! Har varit på två däckfirmor som direkt säger nej. Båda rekommenderade mig till en mekanisk verkstad och jag åkte till en sån. De hade fullt upp och kunde inte ta bilen direkt när jag kommer. De ville att jag skulle ställa bilen hos dem så de kanske kan få tid att kolla på det.
Finns det någon som kan hjälpa mig? Finns det någon som vet någon som kan hjälpa mig?
Trött på Subarun nu. ;(
21 november, 2005 kl. 08:59 #41285alrik
DeltagareKan man inte spräcka muttern på något vis?
Biltema och Jula har ett verktyg man kan göra det med, fast det får man inte in på en fälg. Finns kanske något liknande fast olikt utformat?
Hur ser låsmuttern ut? Går inte med våld och vasselin att slå på en vanlig modell mindre hylsa och få bort den?
Svetsa på en vanlig mutter och sen dra bort den, fast det är samma här, svårt som attans att komma åt.
Nu tar mina ideér slut, får hoppas att det kommer lösa sig utan att du behöver skada fälgarna.
/ Mikael
21 november, 2005 kl. 09:03 #41287Niklas
DeltagareMuttern är runt med en yttre hylsa som roterar utan att muttern snurrar, så man inte skall kunna använda en tång för att lossa.
Mönstret i mutter är som en taklampskontakt. Tre stycken hål i en triangel.
21 november, 2005 kl. 09:20 #41288Niklas
DeltagareHar ringt ett företag inne i stan (bilstereo företag) nu som jag blev tipsad om, 500kr/h tog de och de kändes seriösa då de var det enda företaget som nämnde att ”man var tvungen att vara rädd om fälgarna också”.
Ringde även Mats tips som kostade 800kr/h och ligger nära där jag bodde tidigare.
Tror jag provar först med bilstereo företag då det fungerar bättre helt transportmässigt. I backup kör jag på Mats tips.
21 november, 2005 kl. 15:15 #41284gotte51
DeltagareJag råkade ut för typ samma sak fast jag tappade bort min nyckel till låsmuttern 🙁 Jag åkte till ”Däckin” Det tog 5 minuter för killen å ta bort alla fyra och jag fick inte betala ett jota! Som tack köpte jag nya låsmuttrar av dem. Hoppas det löser sig! Det gör det alltid! 🙂
21 november, 2005 kl. 17:12 #41278SVARTEN
DeltagareÄljen ett tips. Köp nya hjulmuttrar nu;) Köp aldrig med tre hål i, köp med spårning i.
/C
21 november, 2005 kl. 20:02 #41283moken
DeltagareEtt tips till för framtiden… Börja med att lossa låsmuttrarna istället för de övriga hjulmuttrarna…
26 november, 2005 kl. 13:07 #41286regado
DeltagareAnnars går det också att svetsa en mutter på den,,men det bruckar fungera med felgängad hylsa,,har gjort ett par såna på jobbet
28 november, 2005 kl. 09:17 #41291Niklas
DeltagareEnligt vad de flesta sagt så riskerar man att skada fälgen pga värmen då man svetsa på muttrarna.
4 december, 2005 kl. 08:55 #41282kimppa
DeltagareFick mina låsbultar borttagna av KM Tuning/Däckservice i Upplands Väsby. Dom hade nån avdragningssats av nått slag. tog inte så lång tid. tänkte bara tipsa ifall nån mer får problem.
19 december, 2005 kl. 06:19 #41279Manor
DeltagareHej !
En kollega till mig drabbades av samma sak i helgen. Kontakta följande företag (Håkan) och boka en tid:
Olhamra Service – Stockholm
Tel. 08-753 40 08
Enebybergsv. 4, 18236 DANDERYDmvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #41280Manor
DeltagareGud vad jag älskar hjälpsamma personer på bilforumen och gud vad jag älskar Nelzon i EVO-klubben! Igår kväll åkte jag på hala sommardäck ut till Tribal Racings lokaler i Nacka där just Nelzon mötte upp mig. Med hjälp av hylsor som gängar över muttrarna och som till slut drar med sig hela skiten fick vi loss låsmuttrarna. Gud vilken skön känsla när sista aset åkte av.Tack än en gång Nelzon! :*
Du fick ju åka en bra bit samt riskera att krocka i halkan…men det blev kanske gratis…snikolle ;).
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #41281Manor
DeltagareSen är du Mats den sista som skall klaga, du åker ju till Västerås så fort det är något som skall göras. 😉
Japp, när det är specialmickel med extramätare och sådant. Vi kan väl säga att det inte har att göra med priset ;). Service:ar etc. utförs dock alltid på Fürstenhoffs som ligger tillräckligt långt bort från Åkersberga.
mvh Mats N – som har pengar som gräs då han är en IT-kille…
19 december, 2005 kl. 06:19 #41289Niklas
DeltagareGud vad jag älskar hjälpsamma personer på bilforumen och gud vad jag älskar Nelzon i EVO-klubben! Igår kväll åkte jag på hala sommardäck ut till Tribal Racings lokaler i Nacka där just Nelzon mötte upp mig. Med hjälp av hylsor som gängar över muttrarna och som till slut drar med sig hela skiten fick vi loss låsmuttrarna. Gud vilken skön känsla när sista aset åkte av.
Tack än en gång Nelzon! :*
19 december, 2005 kl. 06:19 #41290Niklas
DeltagareDet var plusgrader ute i Nacka så det var ingen fara att åka dit. Hem blev det inte minusgrader förrän norr om stan, var -8 i Vallentuna. Köldhål man flyttat till. 😮
Nu är det ju så att fälgarna klarade sig helt utan skador, något som ingen av firmorna kunde garantera. Dessutom slapp jag lämna bilen på morgonen och hämta den på kvällen. Nu kostade det bara några hundra, jag fick träffa trevligt folk och snacka lite bil samt få jobbet gjort med mer passion än vad verkstäder hade gjort. Sen är du Mats den sista som skall klaga, du åker ju till Västerås så fort det är något som skall göras. 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.