SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Panik! Sökes luftfilterbox!

• Detta ämne har 41 svar, 3,773 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år sedan av tendency.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 42 totalt)
  • Författare
    tendency
    Deltagare

Pga en flygande besiktning, där herr polis anmärkte på öppet luftfilter, öppen dumpventil och avgas, så måste jag registreringsbesiktiga min GT 99!

Jag skulle behöva låna (helst) eller köpa original luftfilterbox med tillhörande filter till en GT 99-00, redan imorgon! Tänkte återställa bilen till original. För hur lätt är det egentligen att regbesiktiga med ett avgas utan katalysatorer? Jag vet inte ens hur en regbesiktning går till. Det är lite panik pga fel uppgifter från polis.

Jag finns i Fagersta, 6 mil norr om Västerås. Finns det någon som kan låna ut, eller sälja, eller känner någon som har den möjligheten? Tacksam på förhand!

/Jerry – som får jaga saker PÅ MIN FÖDELSEDAG.

Imprezan i garaget
      Capricen i garaget

lunkan
      Deltagare

Jag har min box kvar med ett K&N filter som du kan få låna om du inte hittar nån närmare dvs 😉

Mumin
        Deltagare

jag har luftfilter box hemma också med filter. du kommer inte få igenom den utan kat iaf tyvärr.

jag bor i sthlm 2 mil norr om täby. en bit och åka men va fan ;O

tendency
          Deltagare

Någon som vet om det går att få bilen igenom regbesiktning med katlös downpipe? Annars är det rätt kört.

Tackar så mycket för svar och hjälp på förhand! lunkan har jag ca 9 mil till, så det är mest aktuellt. Har PM’at er båda.

Imprezan i garaget
            Capricen i garaget

alrik
            Deltagare

Även jag har en box med filter du kan få låna.

Bor utanför Sala, jobbar i Västerås.

/Mikael

griml0ck
              Deltagare

Någon som vet om det går att få bilen igenom regbesiktning med katlös downpipe? Annars är det rätt kört.Tackar så mycket för svar och hjälp på förhand! lunkan har jag ca 9 mil till, så det är mest aktuellt. Har PM’at er båda.Imprezan i garagetCapricen i garaget

Det är väldigt svårt. Med min gamla GT så lyckades jag faktist med bara mitten katten (original) och 3 tums downppipe. Med STi:n så gick det inte alls. Men kör jag kat på downpipen ere lugnt. Miljöbil tyckte dom förra gången jag besiktade 🙂

.zip
                Deltagare

Någon som vet om det går att få bilen igenom regbesiktning med katlös downpipe? Annars är det rätt kört.Tackar så mycket för svar och hjälp på förhand! lunkan har jag ca 9 mil till, så det är mest aktuellt. Har PM’at er båda.Imprezan i garagetCapricen i garaget

Jag har besiktat min MY00 4 år i rad med en katlös downpipe, och det har bara gått bra. Fast den sista besiktningen blev det lite knas men det va linkens fel.
                  Jag har 3″ från turbon helt katlöst, och hänger bara dit sista katen innan besiktningen 🙂

//.zip

tendency
                  Deltagare

.zip
                    tendencyNågon som vet om det går att få bilen igenom regbesiktning med katlös downpipe? Annars är det rätt kört.Jag har besiktat min MY00 4 år i rad med en katlös downpipe, och det har bara gått bra. Fast den sista besiktningen blev det lite knas men det va linkens fel.Jag har 3″ från turbon helt katlöst, och hänger bara dit sista katen innan besiktningen :)//.zip

Ja, inför en Vanlig kontrollbesiktning! Så har jag också gjort, då har dump, luftfilter och katlös downpipe alltid suttit på utan problem. Men nu ska bilen registreringsbesiktigas.. 🙁

Imprezan i garaget
                    Capricen i garaget

.zip
                    Deltagare

Om det är en vanlig besiktning eller reg. bes. spelar ingen roll.
                      Gör du en reg. bes. med enbart en kat och du får godkända värden så är det inga problem. Det som händer är att dom skriver in i papperet att bilen är godkänd med en katalysator.
                      Så va det förut iaf, om reglerna inte blivit ändrade.

//.zip – Som kan vara lite yr och lullig 🙂 Inne på min 5:e dag med magsjuka…. Spya! You got to love it.

tendency
                      Deltagare

.zip
                        Om det är en vanlig besiktning eller reg. bes. spelar ingen roll.Gör du en reg. bes. med enbart en kat och du får godkända värden så är det inga problem. Det som händer är att dom skriver in i papperet att bilen är godkänd med en katalysator.Så va det förut iaf, om reglerna inte blivit ändrade.//.zip – Som kan vara lite yr och lullig 🙂 Inne på min 5:e dag med magsjuka…. Spya! You got to love it.
                        Polisen sa iofs att jag måste registreringsbesiktiga bilen för att ”motorn är ändrad” och pga ”avgassystem, bullernivå för hög”. Men när jag var på Bilprovningen igår fanns en besiktningslärare där, och jag frågade honom om dumpventil och öppet luftfilter, hur det skulle gå på regbes. Och han sa att det inte går igenom, eftersom bilen är helfordonsgodkänd.

Jag vet inte alls hur sådant här fungerar. Egentligen får man väl inte ändra en pinal på helfordonsgodkända bilar vet jag. Men man kanske får ändra – om man regbes med de nya delarna? Isåfall borde jag åka in med dumpventilen och öppna luftfiltret också.

Ps. Krya på dig! 🙂

Imprezan i garaget
                        Capricen i garaget

NickeH
                        Deltagare

Vill inte strö salt i såren men jag tycker man gör klokt i att spara ALLA orginaldelar man byter ut. Oftast får man nästan inget när man säljer delen men de kan vara guld värda vid t.ex. besiktning. Personligen skulle jag inte köpa en bil där delar är utbytta och orginal saknas, tex avgassystemet även om det tar en massa plats i garaget.

MagicMike
                          Deltagare

Tendency, får man fråga hur du lyckades reta upp polisen ?
                            Eller var han redan uppretad när han fick syn på dig ?
                            Fan, en regbesiktning för såna smågrejjor, fyfan vad surt. ;(

Tror nog fan det rullar farligare bilar i trafiken än en Impreza med 3″s system och öppet filter. *grrrr* x(

Åh, jag blir galen.
                            Nåväl. Reglerna är väl sådana, och det är bara att vi rättar oss i ledet. Och svär när ingen hör.

//Micke.

tendency
                            Deltagare

MagicMike
                              Tendency, får man fråga hur du lyckades reta upp polisen ?Eller var han redan uppretad när han fick syn på dig ?Fan, en regbesiktning för såna smågrejjor, fyfan vad surt. ;( Tror nog fan det rullar farligare bilar i trafiken än en Impreza med 3″s system och öppet filter. *grrrr* x(Åh, jag blir galen. Nåväl. Reglerna är väl sådana, och det är bara att vi rättar oss i ledet. Och svär när ingen hör. //Micke.
                              Vet inte, gjorde ingenting! Höll hastigheten när de vinkade in mig, på en sträcka där de har extra trafikkontroller för tillfället. Fick blåsa, visa kortet. Och sedan öppna motorhuven. Polisgubben kallade på en yngre polis ”som kunde Subaru”. Jag var trevlig och stog mest bredvid och tittade på.

Eftersom motorn var ändrad (öppet luftfilter, öppen dump och avgas) så blev jag tvungen att göra regbes. Som den inte gick igenom, beskriver hela ärendet närmare strax i ett nytt inlägg – för den som orkar läsa.

Imprezan i garaget
                              Capricen i garaget

tendency
                              Deltagare

Här beskriver jag händelseförloppet tills dags dato, för den som vill läsa, ge tips och har åsikter/frågor kring detta.

29 maj:
                                Åker på en sträcka där polisen har extra trafikkontroller. Håller hastigheten, men bli invinkad. En äldre polis kliver fram. Får blåsa och visa kortet. Sedan ber han mig öppna huven. Han tar en titt och hämtar en yngre polis ”som kan ”Subaru”. 4 poliser står och tittar under huven och den Subarukunnige kilar sedan iväg till deras buss och skriver ett papper, som lyder:

– Avgassystem, bullernivå för hög
                                – Motor ändrad fordonet måste genomgå regbes (öppet luftfilter, dump och downpipe synligt)

Frågar den yngre om det räcker att jag återställer till original och gör en vanlig besiktning. ”Ja”, svarade han.

3 april:
                                Passar på och tar upp detta med besiktningstekniker på Bilprovningen i Avesta (när jag bes en annan bil) där de tyckte att jag skulle byta avgas och försöka besiktiga – eftersom öppet luftfilter och dump brukar de inte bry sig om. De tyckte dessutom att polisen var lite väl kinkiga.

Beställer tid för vanlig kontrollbesiktning 21 april. Byter till original avgas (förutom downpipe).

21 april:
                                På Bilprovningen i Avesta. Teknikern får upp i sin ”handdator” att bilen har fått Föreläggande om regbesiktning. De kan därför inte utföra kontrollbesiktning som den yngre polisen sagt att jag kunde göra. Han skulle isåfall ha skrivit ”regbes ALTERNATIVT kontrollbes” i pappret, vilket han inte hade gjort. Teknikerna kan inget göra, men de hjälper mig att få en tid för regbes i Västerås den 23 april. Bråttom med att fixa original luftfilterbox med andra ord! Skickar ut förfrågan här i tråden. Jobbar eftermiddag. Efter jobbet byter jag till original dumpventil.

22 april:
                                Min födelsedag. Alrik här på forumet har en box jag kan få låna, hämtar den. Även om bilen inte skulle gå igenom nu, så får jag låna den till ombesiktning – tusen tack! Hem och skruvar dit snorkel (lite trixigt) och boxen. Hinner/orkar inte byta downpipe. Ska iväg och jobba nattskift.

23 april:
                                Ringer Bilprovningen och dubbelkollar att bokningen verkligen är inlagd. Regbes i V-ås. Jag har downpipen i bagageluckan och förklarar varför den inte är påskruvad. Besiktningsingengören, en yngre kille, tar bilder på motor, downpipe och dessutom scoopet som är av ”modell 2003” (högre än original). Får sitta och vänta en lång stund medans han ”kollar upp lite saker”. Han återkommer, jag får betala 650(!) kr. Och sedan får jag veta att bilen är underkänd. Jag måste ha INTYG på att motorn är original. Det hade jag inte fått någon information om?!

”Bilen känns och ser original ut. Men det kan se original ut, utan att det är det, så jag måste tyvärr ha ett intyg.” …

Frågar var jag får tag på det och han rycker på axlarna. ”Hos en auktoriserad verkstad eller generalagent eller liknande”, svarar han osäkert. Jag åker till Subaru och förklarar. Verkstadsgubbarna har gått hem, killen i reception tar mitt nummer och ska ringa mig efter att ha frågat vad som ska göras.

Så nu väntar jag på hur jag ska få tag på ett intyg och så lär jag skruva på original downpipe. Fortsättning följer…

/Jerry – less på att allt krånglar, födelsedagen förstördes, och att jag åkt en massa långa resor, helt i onödan.

Imprezan i garaget
                                Capricen i garaget.

.zip
                                Deltagare

Hmm känns som om någon större makt hatar dig Jerry 😉
                                  Fattar inte att både Polisen och besiktningsgubben va så kinkiga.

Försök gulla så mkt som möjligt med din Subaru verkstad för att få ett intyg än fast inte allt är org, så slipper du möjligtvis byta downpipen.

//.zip

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 42 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.