› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Panik! Sökes luftfilterbox!
- Detta ämne har 41 svar, 3,773 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år sedan av
tendency.
-
FörfattareInlägg
-
24 april, 2009 kl. 05:32 #65130
tendency
Deltagare.zip
Hmm känns som om någon större makt hatar dig Jerry 😉 Fattar inte att både Polisen och besiktningsgubben va så kinkiga.Försök gulla så mkt som möjligt med din Subaru verkstad för att få ett intyg än fast inte allt är org, så slipper du möjligtvis byta downpipen.//.zip
Ja, verkligen. Sitter och funderar på om jag ska byta downpipe idag, eller ta en slappdag… blir nog det senare. Den här veckan har varit utmattande.Fast jag sa till besiktningsingenjören att downpipen inte är original och att jag ska byta, dessutom tog han en massa bilder på den. Så jag lär nog byta. 🙂
24 april, 2009 kl. 06:46 #65123Adam K
DeltagareHelt fantastiskt!
Du o Allan kan skaka hand.Lite sent nu, men du kunde bytt downpipen istället för att peta in resonanslådan, om bara snorkeln sitter på syns den ju inte 😉
Med tanke på hur många många andra GT ser ut som rullar så ska en nästan original åka på sånt skit. De klagade inte på vingen??
Lycka till framöver24 april, 2009 kl. 09:38 #65153MagicMike
DeltagareUsch o fy.
Man blir ju mörkrädd.
Jag beklagar verkligen Tendency, och håller alla tummar jag kan för att du får tag i ett sådant där ”intyg” och att resten blir snabbt avklarat.
Håller även en tumme att resten av klubben slipper råka ut för något liknande.
Fan vad kinkigt.En sak förstår jag inte.
Jag får alltså inte byta avgassystem ?
Jag måste köpa Subaru orginal ifall mitt avgassystem rostar sönder ?
Eftersom bilen är helbilsgodkänd ?
Är det ens lagligt att ”tvinga” folk köpa ett visst märke ?Vansinnigt är ju bara förnamnet !
//Micke.
24 april, 2009 kl. 14:25 #65131tendency
DeltagareHoppades att Subaru skulle ringa idag, så att jag fick veta hur/om de kan ordna intyg. Lite besviken på det. Men det borde väl bara vara att de kollar att motorn är original (eftersom de vet) och skriver ett?
Adam K: Om bara snorkeln sitter på?
Nä, vingen sa han ingenting om. Tror inte scoopet var någon fara heller även om han tog en bild på den och sa ”originalscoopet är väl lite snällare?”. Annars borde han ha sagt att den måste bytas innan ombesiktning. Men man vet ju aldrig…MagicMike: Egentligen får du inte byta ut en pinal. Men om ditt original rostar sönder och du slänger på ett icke original – som är likvärdigt – så kan jag inte tänka mig att det är någon fara. Dock om det är större och saknar kat..
Tack för ert stöd! Nu ska jag plocka fram grillen och jäsa i solen, hela helgen. Och så ska födelsedagen firas som missades i veckan.
24 april, 2009 kl. 20:57 #65114SecretAgentMan
DeltagareIbland lär man undra över hur våra skattepengar spenderas…det är ju ett brott som verkligen förtjänar sådana konsekvenser…
Du tar det på rätt sätt i alla fall. 🙂/J
P.S. …det är rätt skönt att inte ha en överdrivet pillad bil längre, utan en standardbåge som ledigt skrämmer livet ur mig, just när man läser sådant här (vi saltar lite i såret 😀 ), kan tänka mig att det kilat i flanellen för pÅlisen om han fått sätta tänderna i Silverpilen. :+
25 april, 2009 kl. 00:48 #65118b20mannen
DeltagareMan läser om såna här tragiska händelser lite då och då.
Dummaste på länge var väl en som åkte och besiktigade sin helt original SAAB 99 och fick krav på regbesiktning för förhöjd motoreffekt. Trots att han inte trimmat en endaste pinal på den bilen.
På det hela taget fullständigt löjligt att dom skulle gå och ge dig ett föreläggande om regbesiktning.
Sen att ett intyg från en snäll farbror på biltillverkarens huvudkontor skulle vara det enda sättet att få bilen godkänd är ju ännu löjligare. Är bilen säker och klarar utsläppskraven så ska den naturligtvis bli godkänd direkt.
Jag tror på ”karma” – What goes around, comes around. En vacker dag så kanske polisvalpen helt plötsligt bedöms som olämplig för sin tjänst? Hoppas det. Som skattebetalare så ställer jag inte upp på att betala ut lön till såna som missbrukar sin tjänsteställning för att helt i onödan ställa till problem för oss medborgare, i stället för att lösa problem.
Tyvvär så har du nog hamnat i ett ekorrhjul av byråkrati. Har du läst Kafka?
Hela det här spektaklet med helfordonsgodkännande och krav på intyg hit och intyg dit känns som det är skapat av en kår byråkrater som kände sig sysslolösa och hittade på ett regelverk bara för att ingen skulle se att dom inte gjorde nån nytta och sparka dom. Att sen svenska myndigheter tolkar regelverket kring helfordonsgodkännande till sin strängaste tolkning måste väl betraktas som en typisk svensk åkomma i samma anda som jantelagen. Sen dessutom att ingen verkar tycka att helfordonsgodkännandet gör någon nytta, utan bara är ett meningslöst hinder som ställer till onödiga problem – Det verkar byråkraterna skita fullständigt i.
Det är däremot skönt att dom fick bakslag på att tredjepartsdelar inte skulle vara tillåtna på en helfordonsgodkänd bil. För det hade gett biltillverkaren monopol på reservdelar, och dödat 90% av reservdelsindustrin, samt garanterat lett till ännu dyrare reservdelar.
Bästa lösningen för dig kanske är att anlita en vass advokat för att bestrida själva föreläggandet och eventuellt processa om det? Om du inte hittar en snäll farbror på Subaru som kan skriva ett kungsbrev som säger att just din Subaru är lika fin och bra som alla andras. 😉
1 maj, 2009 kl. 00:55 #65132tendency
Deltagareb20mannen: Behövs intyg från ”huvudkontoret”? Besingenjören sa att han inte kunde veta om motorn var original, även om han tyckte den såg ut att vara det, och behövde därmed intyg på att den är det. Räcker det inte med att Subaru tittar på bilen och skriver ett intyg på att den är original?
I torsdags förra veckan var jag som sagt in till Subaru (Landrins Bil i Västerås) och förklarade hur det låg till. Killen i reception för Verkstad tog mitt nummer och skulle återkomma när han kollat upp hur jag/vi kan gå tillväga. Ringde måndag eftermiddag och hamnade i luren med samma kille, det lät på honom som att han skulle kolla upp det och återkomma ganska snart. Nu är det snart fredag morgon, och ingen har ännu hört av sig! Vill Subaru inte hjälpa Subaruägare?! Lagom besviken…
1 maj, 2009 kl. 11:05 #65119b20mannen
Deltagareb20mannen: Behövs intyg från ”huvudkontoret”?
Det beror på hur generalagenten har fördelat ”attesträtten” att skriva godkännandeintyg för sina bilar. Det är generalagenten som har huvudansvaret för dessa godkännanden, men dom kan naturligtvis ”ackreditera” vissa verkstäder rätten att få skriva sådana intyg. Om de på verkstaden ”ser” att bilen motsvarar en viss homologering så kan dom exempelvis begära ett sådant intyg från huvudkontoret.
Då Impreza är en rallybil, så finns det goda möjligheter för dig att få ditt intyg. Var bara lite tålmodig och artig och låt dom ha sin valborgssemester som alla andra och respektera att dom har mycket annat att göra också så att dom kanske inte kan utfärda ett intyg bara sådär lite snabbt.
Det man kan ha i åtanke om man får ett föreläggande om regbesiktning är att det finns en hel del olika ”homologeringar” på bilar som används i bland annat rally, och att det med lite ”elbow grease”, smicker och kontakter kan gå att få ett ”mycket fördelaktigt” intyg. 🙂
Hade varit värre om det hade gällt en Volvo eller annan pendlarlåda – Då hade du kunnat få vänta tills skägget vuxit ut och ramlat av på att få ditt intyg. 😉
5 maj, 2009 kl. 13:06 #65133tendency
DeltagareSå det är bara att sitta och vänta på svar från receptionistkillen alltså. Om han har glömt bort, lågprioriterar ärendet eller ens vet hur han ska gå tillväga, då sitter jag här medans tiden tickar iväg. 23 Maj blir det körförbud på bilen, om den inte har regbesiktigats innan dess.
Det kommer så otroligt olägligt det här. Måste troligtvis sälja bilen, och nu är det ju tiden för att göra det. Och så ska jag sitta och vänta och krångla med sådant här hela våren/sommaren. Även om jag inte hade behövt sälja den, så kommer jag att sitta här snart utan bil pga körförbudet!
För var dag som tickar iväg så blir jag allt mer irriterad på den kinkiga polisen som gav mig detta föreläggande.
5 maj, 2009 kl. 23:40 #65120b20mannen
DeltagareFör var dag som tickar iväg så blir jag allt mer irriterad på den kinkiga polisen som gav mig detta föreläggande.
Du har mina sympatier.
Man är väl inte så imponerad av hur det här ”jantesamhället” är uppbyggt med en massa menlösa och motstridiga regler som inte gör någon nytta, utan snarare mest ställer till onödigt krångel.
Kommer ihåg en dokumentär om en rullstolsburen kille som importerat en specialbyggd bil från en stor firma i USA som inte gör annat än handikappanpassade bilar. Visade sig stört omöjligt att få bilen godkänd i en regbesiktning i sverige eftersom den var ”modifierad”. Ändå var den fullt godkänd i USA och alla andra länder den exporterats till. Är det inte märkligt, så säg?
Ibland undrar man över hur det står till under luggen på de byråkrater som formligen skiter fram alla dessa lagar, föreskrifter och undantagsregler. En närmast oläslig självemotsägande textröra som vi förväntas kunna och följa till punkt och pricka.
Sån tur är så finns det ändå gott om människor som har folkvett, eller sunt bondförnuft om du så vill, att enbart göra vettiga och genomtänkta tolkningar av regelgröten, och bokstavligen se rakt igenom de mer sanslösa reglerna. Utan dom så skulle samhället braka samman.
Men den ”ystre” konstapeln som satte dit dig är nog skitnöjd, och tror sig ha gjort samhället en stor tjänst. Duktig idiot.
Hm. Nu blev jag sådär uppbragt och generande cynisk igen. 🙂
7 maj, 2009 kl. 09:39 #65148storfiskarn
DeltagareFick du se något intyg på att den polis mannen fick göra en flygande på bilen? Jag hadde för mig att det bara är vissa poliser som får det? Och har polisen en man för varje bilmärke på platts när dom gör sådär? Det där låter mysko… x(
1 juni, 2009 kl. 19:59 #65134tendency
Deltagarestorfiskarn
Fick du se något intyg på att den polis mannen fick göra en flygande på bilen? Jag hadde för mig att det bara är vissa poliser som får det? Och har polisen en man för varje bilmärke på platts när dom gör sådär? Det där låter mysko… x(
Det var vid en extra uppsatt och skyltad trafikkontroll, så det torde vara poliser med de befogenheterna.2 juni, 2009 kl. 08:58 #65142Pasi_k
DeltagareHur går det?
Löser det sig?2 juni, 2009 kl. 11:56 #65135tendency
DeltagareHändelseförloppet, fortsättning:
1 maj:
Fortfarande inte hört ngt från Subaru ang intyg. Jag beklagar mig på forumet. Inser att det inte lönar sig att bli uppstressad, det får ta den tid det tar, ungefär… Lägger in en annons på min andra bil, sommarcruisern Chevrolet Caprice 1978.2 maj:
Capricen säljs.12 maj:
Köper mig en ”ny”, billig bil. Vilket jag ändå hade tänkt göra för ekonomins skull (varslad och uppsagd efter över 6 år på samma företag, jävla ekonomikris), men nu var det tvunget att göras tidigare än planerat – måste ha bil att åka i!19 maj:
Jag ringer Subaru igen, tycker ärendet har tagit väldigt lång tid. Får prata med en annan kille. Han förklarar att killen jag tidigare pratat med har varit sjuk. Såklart… min tur. Han är på alerten och vi bokar in en verkstadstid åtminstone, så kan han kolla det där med intyget fram tills dess.26 maj:
Ombesiktningstiden går ut, Imprezan får körförbud.27 maj:
Lämnar in bilen hos Subaru. Verkstadssnubben kom och pratade lite, han var upprörd över att polisen varit så hårda mot mig. Han förklarade att de Måste MÄTA bullernivån för avgaset med mätutrustning, annars Kan de inte skriva det i pappret att bullernivån är för hög! Jag skulle ha krävt en sådan mätning alltså. Om man ändå hade vetat/tänkt på det. Men samtidigt tycker man att polisen själva ska kunna sitt och sköta det rätt! Mitt förtroende för dom har fått sig en törn.Jag får ett intyg av Landrins som lyder ”Motor är original, samt avgassystem med funktion att leda avgaser” (jag hade katlösa downpipen fortfarande på, men förklarade att original ska skruvas på). Mitt fall var tydligen unikt, de har aldrig varit med om något liknande. Förövrigt så gjorde just alrik, av alla Imprezaägare, ett besök där (som lånar mig luftburken)!
29 juni:
Efter företagsfest och krogbesök tar jag mig, rätt kanonfull, till garaget mitt i natten och tänker byta downpipe. Kom inte längre än till att värmeskölden lossades (se annan tråd). 😉1 juni:
Bokar regbes, får tid 8 juni. Byter downpipen själv i mitt trånga garage med grusgolv. Bökigt!2 juni, 2009 kl. 15:33 #65149Oblivion
DeltagareSkönt att det börjar lösa sig iaf =)
Surt med människor som ställer till det för andra bara för att dom kan och utan att ha några verkliga grunder för det dom gör.
Lycka till vid besiktningen.
/Stefan
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.