› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Passar 225/45 17″ på en WRX -01 ??
- Detta ämne har 18 svar, 1,719 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 4 månader sedan av
Hellgren.
-
FörfattareInlägg
-
21 oktober, 2007 kl. 09:04 #5770
Omme
DeltagareJaha, som subjectet säger är frågan ifall 225/45 17″ passar på en WRX från 2001 utan att det tar i någonstans eller liknande??
Tacksam för snabbt svar, det börjar bli halt med sommardäck här uppe 😉
Mvh
/Anders, Gällivare.21 oktober, 2007 kl. 11:04 #75219Palm
DeltagareEnligt den klistrade länken ovan kan du räkna själv om du vet Et osv på fälgarna, tänk på att de inte stämmer om bilen är sänkt!
22 oktober, 2007 kl. 02:36 #75231camino cielo
Deltagare2001 ar samma som 2002 har i USA och da passar det enkelt, iaf om du har sedan. Med min kombi hade jag lite problem tills jag okade negativa cambern. Problem sags endast vid hard kurvtagning med orig dampare och Tein H-tech fjadrar, men nar jag gick upp till -1.9 camber F och -1.6 B hade jag inga problem langre. Men som sagt, sedanen finns inga sadana problem, osnkar kombin had ekommit med skarmbreddare.
23 oktober, 2007 kl. 20:41 #75223PetterSolberg
Deltagareär inte det original dimensionen?
Patrik
STi-06 PSE III24 oktober, 2007 kl. 05:25 #75224Pasi_k
Deltagareär inte det original dimensionen?PatrikSTi-06 PSE III
Jag tror det sitter 215 orginal på WRX..
Sitter det på Tessans WRX -05.
Satt nog endast 225 på STI´nFast det är bara gissningar..
24 oktober, 2007 kl. 13:37 #75233Omme
DeltagareAha……..jo jag har också en sedan så då bör det alltså passa med 225/45 på den, det finns ju ett mycket större utbud på dimensionen 225/45 när det gäller vinterdäck så det var därför jag undrade om det passade…..
Originaldimensionen på WRX 01:an är 215/45 17″………
En ny fråga: Passar 225/45 på original 17″:arna? Vilken bredd, ET etc. är det på originalfälgarna (17″)?
Tackar för svaren!
Mvh
/Anders, Gällivare.24 oktober, 2007 kl. 13:50 #75221Lefty
DeltagareOrg WRX-fälgar är 7″
Jag har kört på 225or, nog är det lite väl svulstigt 🙂 men funkar.
24 oktober, 2007 kl. 13:56 #75234Omme
Deltagareok……gött…..blir nog 225/45 till vinterdäck då 🙂 !!
Tackar för svaren!
Mvh
/Anders.24 oktober, 2007 kl. 17:10 #75225specialized
DeltagareHalvt OT : Annars är ju en tanke att försöka hålla ned bredden på vinterdäcken. Finns ju en orsak till att rallyåkare åker på verkligen smala snö/ isdäck 😉
Själv hade jag gärna åkt 185 eller 195 om det funnits i min dimension.
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉24 oktober, 2007 kl. 19:14 #75228MariaimprezaGT
DeltagareJag kör 225/50-17 på audin på vintern, Knappt körbart.. har iofs friktion med.. men de är så illa att jag en del dagar hellre tar bussen till jobbet än att ta min 4-hjulsdrivna bil…
Så gör som Mattias säger å ta de minsta du kan åka på.
Maria
Audi is teh ####!!
26 oktober, 2007 kl. 20:08 #75232rickey
DeltagareJa, på jobbet brukar vi alltid säga att man ska ha något smalare vinterdäck än sommardäck för att få det bästa greppet.
27 oktober, 2007 kl. 15:48 #75222Lefty
DeltagareFinns ju 205 i 17″, jag kör på det 🙂 Funkar fin fint.
1 november, 2007 kl. 12:53 #75230Rallyrille
DeltagareAtt åka med breda vintersulor är inte så farligt som många tror.
Smala däck används i rally pga. att däckens dubbutstick är ”något” längre än på vanliga däck , därmed får dom oftast fäste i det som är under snön vilket ofta är is. Är det grus under snön används ju däck med kortare utstick…Men vi har inte riktigt de möjligheterna på gatan, vi får nöja oss med att åka uppe på snön. Om det är mer än 3mm snö på vägen.
Därmed är det ju snön vi ska ha friktion mot!
Frågan är då, är det bättre att ha 1600kg i tryck på liten (däck-)yta mot snön eller en större (däck-)yta???En tanke! 😉 //RR -som själv kör 225/45-17
1 november, 2007 kl. 17:31 #75226specialized
DeltagareAtt åka med breda vintersulor är inte så farligt som många tror.Smala däck används i rally pga. att däckens dubbutstick är ”något” längre än på vanliga däck , därmed får dom oftast fäste i det som är under snön vilket ofta är is. Är det grus under snön används ju däck med kortare utstick…Men vi har inte riktigt de möjligheterna på gatan, vi får nöja oss med att åka uppe på snön. Om det är mer än 3mm snö på vägen.Därmed är det ju snön vi ska ha friktion mot! Frågan är då, är det bättre att ha 1600kg i tryck på liten (däck-)yta mot snön eller en större (däck-)yta???En tanke! 😉 //RR -som själv kör 225/45-17
Varför är isdäck/rallydäck smala då ??? 😉
Man behöver väl inte ha smala däck för att ha långt dubbutstick ??Tanken är väl, oavsett rally eller gata, att `komma genom` det översta lösa underlaget och ned i det mer fasta. Detta genom smalare däck med högre specifikt marktryck mot underlaget. Kg per kvadratcentimeter i anläggningytan mot underlaget kanske man kan kalla det ?
Detta är min erfarenhet från främst MTB-cykling där ALLTID lerdäck och snö/isdäck är mycket smalare av ovan nämda orsak.
Saken blir ju dock en annan femma om man åker mycket bar väg med vinterdäcken, då borde ju ett bredare däck ge bättre fäste 🙂
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉6 november, 2007 kl. 11:20 #75227Pontus
Deltagareabsolut att man ska ha smala vinterdäck, ett smalt däck borrar ju ner sig mer i snön än vad ett brett gör då man bara ligger o flyter på snön, jag ska beställa 205/45 17″ nu till vintern
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.