SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Passar 225/45 17″ på en WRX -01 ??

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5770
    Omme
    Deltagare

      Jaha, som subjectet säger är frågan ifall 225/45 17″ passar på en WRX från 2001 utan att det tar i någonstans eller liknande??

      Tacksam för snabbt svar, det börjar bli halt med sommardäck här uppe 😉

      Mvh
      /Anders, Gällivare.

      #75219
      Palm
      Deltagare

        Enligt den klistrade länken ovan kan du räkna själv om du vet Et osv på fälgarna, tänk på att de inte stämmer om bilen är sänkt!

        http://www.waxtum.com/auto/rechner/et.html

        #75231
        camino cielo
        Deltagare

          2001 ar samma som 2002 har i USA och da passar det enkelt, iaf om du har sedan. Med min kombi hade jag lite problem tills jag okade negativa cambern. Problem sags endast vid hard kurvtagning med orig dampare och Tein H-tech fjadrar, men nar jag gick upp till -1.9 camber F och -1.6 B hade jag inga problem langre. Men som sagt, sedanen finns inga sadana problem, osnkar kombin had ekommit med skarmbreddare.

          #75223
          PetterSolberg
          Deltagare

            är inte det original dimensionen?

            Patrik
            STi-06 PSE III

            #75224
            Pasi_k
            Deltagare

              är inte det original dimensionen?PatrikSTi-06 PSE III

              Jag tror det sitter 215 orginal på WRX..
              Sitter det på Tessans WRX -05.
              Satt nog endast 225 på STI´n

              Fast det är bara gissningar..

              #75233
              Omme
              Deltagare

                Aha……..jo jag har också en sedan så då bör det alltså passa med 225/45 på den, det finns ju ett mycket större utbud på dimensionen 225/45 när det gäller vinterdäck så det var därför jag undrade om det passade…..

                Originaldimensionen på WRX 01:an är 215/45 17″………

                En ny fråga: Passar 225/45 på original 17″:arna? Vilken bredd, ET etc. är det på originalfälgarna (17″)?

                Tackar för svaren!

                Mvh
                /Anders, Gällivare.

                #75221
                Lefty
                Deltagare

                  Org WRX-fälgar är 7″

                  Jag har kört på 225or, nog är det lite väl svulstigt 🙂 men funkar.

                  #75234
                  Omme
                  Deltagare

                    ok……gött…..blir nog 225/45 till vinterdäck då 🙂 !!

                    Tackar för svaren!

                    Mvh
                    /Anders.

                    #75225
                    specialized
                    Deltagare

                      Halvt OT : Annars är ju en tanke att försöka hålla ned bredden på vinterdäcken. Finns ju en orsak till att rallyåkare åker på verkligen smala snö/ isdäck 😉

                      Själv hade jag gärna åkt 185 eller 195 om det funnits i min dimension.

                      Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
                      ———————————-
                      SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

                      #75228
                      MariaimprezaGT
                      Deltagare

                        Jag kör 225/50-17 på audin på vintern, Knappt körbart.. har iofs friktion med.. men de är så illa att jag en del dagar hellre tar bussen till jobbet än att ta min 4-hjulsdrivna bil…

                        Så gör som Mattias säger å ta de minsta du kan åka på.

                        Maria

                        Audi is teh ####!!

                        #75232
                        rickey
                        Deltagare

                          Ja, på jobbet brukar vi alltid säga att man ska ha något smalare vinterdäck än sommardäck för att få det bästa greppet.

                          #75222
                          Lefty
                          Deltagare

                            Finns ju 205 i 17″, jag kör på det 🙂 Funkar fin fint.

                            #75230
                            Rallyrille
                            Deltagare

                              Att åka med breda vintersulor är inte så farligt som många tror.
                              Smala däck används i rally pga. att däckens dubbutstick är ”något” längre än på vanliga däck , därmed får dom oftast fäste i det som är under snön vilket ofta är is. Är det grus under snön används ju däck med kortare utstick…

                              Men vi har inte riktigt de möjligheterna på gatan, vi får nöja oss med att åka uppe på snön. Om det är mer än 3mm snö på vägen.
                              Därmed är det ju snön vi ska ha friktion mot!
                              Frågan är då, är det bättre att ha 1600kg i tryck på liten (däck-)yta mot snön eller en större (däck-)yta???

                              En tanke! 😉 //RR -som själv kör 225/45-17

                              #75226
                              specialized
                              Deltagare

                                Att åka med breda vintersulor är inte så farligt som många tror.Smala däck används i rally pga. att däckens dubbutstick är ”något” längre än på vanliga däck , därmed får dom oftast fäste i det som är under snön vilket ofta är is. Är det grus under snön används ju däck med kortare utstick…Men vi har inte riktigt de möjligheterna på gatan, vi får nöja oss med att åka uppe på snön. Om det är mer än 3mm snö på vägen.Därmed är det ju snön vi ska ha friktion mot! Frågan är då, är det bättre att ha 1600kg i tryck på liten (däck-)yta mot snön eller en större (däck-)yta???En tanke! 😉 //RR -som själv kör 225/45-17

                                Varför är isdäck/rallydäck smala då ??? 😉
                                Man behöver väl inte ha smala däck för att ha långt dubbutstick ??

                                Tanken är väl, oavsett rally eller gata, att `komma genom` det översta lösa underlaget och ned i det mer fasta. Detta genom smalare däck med högre specifikt marktryck mot underlaget. Kg per kvadratcentimeter i anläggningytan mot underlaget kanske man kan kalla det ?

                                Detta är min erfarenhet från främst MTB-cykling där ALLTID lerdäck och snö/isdäck är mycket smalare av ovan nämda orsak.

                                Saken blir ju dock en annan femma om man åker mycket bar väg med vinterdäcken, då borde ju ett bredare däck ge bättre fäste 🙂

                                Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
                                ———————————-
                                SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

                                #75227
                                Pontus
                                Deltagare

                                  absolut att man ska ha smala vinterdäck, ett smalt däck borrar ju ner sig mer i snön än vad ett brett gör då man bara ligger o flyter på snön, jag ska beställa 205/45 17″ nu till vintern

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.