Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #32026
    Beaver
    Deltagare

      som rubriken lyder så undrar jag ifall alla newage lådor passar på en gc8.

      tacksam för svar!

      #266259
      fiskman
      Deltagare

        NEJ. Men JA med rätt utväxlingar hubbar osv

        #266260
        Beaver
        Deltagare

          NEJ. Men JA med rätt utväxlingar hubbar osv

          Asså går det att montera ett helt konverterings kit menar jag, så att bakdiffen inte passar å så, för hubbar och diff kardan och allt måste passa.
          Det är mest att fästen å sånt måste passa, från en 05 type uk dccd

          #266250
          Christian S
          Deltagare

            ja, det enda du behöver byta för att montera det är skruvarna till stödlagret på kardan då dom är längre på new age.
            sen beror det på om du har DCCD idag eller inte då kontaktstycket till växellådan på en med DCCD har 6 stift medans en utan har 4 stift.

            jag har komplett drivlina ifrån en 05 på min 98 och en kompis har drivlina ifrån en 06 på sin 96 😉

            #266251
            Christian S
            Deltagare

              värt att nämna är väll att på STI 05 och framåt så är det 5×114,3 i bultdelning vilket gör att nederdelen på fjäderbenen fram inte passar mot hubben då det inte är samma avstånd imellan hålen.

              #266249
              Adam K
              Deltagare

                Och min -98 kombi har från en -04. Med dccd,
                Det är kul med dccd, men inte värt pengarna mellan vad en ‘vanlig’ 6-pet kostar och en dccd.
                Däremot undrar jag om det inte kan vara värt, om du inte redan har coilovers och tänkt skaffa, 114,3*5, de bytte ju av en anledning: större hjullager.

                #266261
                Beaver
                Deltagare

                  tack för alla svar! nu till en fråga.

                  behöver man byta hubbar om det är en type r låda eller vanlig sti låda? vet ju att diffen måste bytas, men är splinesen samma på gamla sti och gtns?

                  #266252
                  Christian S
                  Deltagare

                    behöver man byta hubbar om det är en type r låda eller vanlig sti låda? vet ju att diffen måste bytas, men är splinesen samma på gamla sti och gtns?

                    om det är en STI Type R låda så är svaret JA man måste byta hubbar och drivaxlar bak då dom har R180 bakdiff medans en GT/WRX har R160, är det en vanlig STI låda då är svaret NEJ du behöver inte byta hubbar och drivaxlar då dom har R160 bakdiff.
                    dom som har R180 bakdiff på old age STI är Type R och Type RA med DCCD.

                    #266262
                    Beaver
                    Deltagare

                      man tackar för dom bra svaren! men har den gamla sti lådan då samma utväxling som gt lådan då det är r160 diff som på gtn? vi vet nämligen inte om vi ska byta bara låda eller köpa en nyare låda med allt. utväxlingen är ju rätt dålig på gtn eftersom bilen behöver mer vrid

                      #266253
                      Christian S
                      Deltagare

                        Nej det är inte samma utväxling. En GT/WRX har 3.9 medans STI/Type R/Type RA har 4.11 eller 4.444 sen är det ju även lite annan utväxling på växlarna med.

                        #266263
                        Beaver
                        Deltagare

                          Nej det är inte samma utväxling. En GT/WRX har 3.9 medans STI/Type R/Type RA har 4.11 eller 4.444 sen är det ju även lite annan utväxling på växlarna med.

                          ska vi då alltså satsa på en äldre låda eller nyare låda? jag vet nämligen inte hur kvallen är på dom äldre sti lådorna

                          #266257
                          Fladric
                          Deltagare

                            Antar att du fortfarande menar STI-lådor ur GC8-karossen när du säger äldre och nyare lådor? 🙂
                            Menar du nyare som i 6-växlad så har de andra utväxlingar också, 3.9 och 3.545 🙂

                            #266254
                            Christian S
                            Deltagare

                              ska vi då alltså satsa på en äldre låda eller nyare låda? jag vet nämligen inte hur kvallen är på dom äldre sti lådorna

                              hur mycket effekt har du tänkt att plocka? för en 5 växlad STI låda klarar lite mer effekt än vad du kan plocka ut ur ditt GT/WRX motor utan att öppna den, sen beror det givetvis lite på vad det är för vridmoment också för dom 5 växlade STI lådorna har samma problem som GT/WRX lådorna nämligen att de är 3ans växel som ryker.

                              Menar du nyare som i 6-växlad så har de andra utväxlingar också, 3.9 och 3.545 🙂

                              ja det stämmer att det finns 2 olika utväxlingar på bakdiffen till dom 6 växlade STI lådorna.
                              och det beror på att dom 6 växlade STI lådorna har 3,9 i utväxling i lådan och att JDM & USA lådorna har 1:1 i förhållade på in och utgående axel medans Europa lådorna har 1:1,1 vilket gör att JDM & USA har 3,9 i både växellådan och bakdiffen medans Europa lådorna har 3,9 i lådan och 3,545 i bakdiffen, för 3,545×1,1=3,9 och då snurrar fram och bakhjulen lika fort.
                              så om man vill kan man montera en JDM eller USA låda utan att byta bakdiff, det tråkiga då är ju att då har man en klenare bakvagn samt en öppen bakdiff.

                              #266256
                              TomK
                              Deltagare

                                hur mycket effekt har du tänkt att plocka? för en 5 växlad STI låda klarar lite mer effekt än vad du kan plocka ut ur ditt GT/WRX motor utan att öppna den, sen beror det givetvis lite på vad det är för vridmoment också för dom 5 växlade STI lådorna har samma problem som GT/WRX lådorna nämligen att de är 3ans växel som ryker.

                                ja det stämmer att det finns 2 olika utväxlingar på bakdiffen till dom 6 växlade STI lådorna.
                                och det beror på att dom 6 växlade STI lådorna har 3,9 i utväxling i lådan och att JDM & USA lådorna har 1:1 i förhållade på in och utgående axel medans Europa lådorna har 1:1,1 vilket gör att JDM & USA har 3,9 i både växellådan och bakdiffen medans Europa lådorna har 3,9 i lådan och 3,545 i bakdiffen, för 3,545×1,1=3,9 och då snurrar fram och bakhjulen lika fort.
                                så om man vill kan man montera en JDM eller USA låda utan att byta bakdiff, det tråkiga då är ju att då har man en klenare bakvagn samt en öppen bakdiff.

                                Du kan dina utväxlingar! 🙂
                                Snacka om att krångla till det!
                                Varför kunde subaru inte bara haft en låda och en bakdiff??

                                #266258
                                Fladric
                                Deltagare

                                  Det stämmer Christian! Har dessutom för mig att STI 01-02 har 3.545 till bakdifffen, 03-05 har 3.9 och 06-07 är de tillbaka på 3.545 igen för eusopeiska? 🙂

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.